Auteur Topic: Herfstkunst [bewerkte foto]  (gelezen 739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2013, 15:37:20 »
Bedankt allemaal voor het reageren!
Ben wel benieuwd wat de reacties op je fotoclub.

Groeten,
J@@P
Vanochtend heb ik deze foto laten zien op de fotoclub. Inhoudelijk is er weinig commentaar gegeven. Men reageerde een beetje stil en blij verrast naar mijn gevoel. Moet gezegd worden dat op de club de foto in het groot geprojecteerd wordt op een doek, en het daardoor een andere gevoelservaring geeft.

Ik vind het persoonlijk een mooie foto omdat ik wel houd van de geometrische patronen die in de lijst zichtbaar worden. Daarbij moet gezegd worden dat ik beperkt werd doordat ik gebruik maakte van foto's van bladeren en eikeldopjes die ik zelf geschoten had. Meer afwisseling kon ik niet aanbrengen in de lijst doordat ik niet meer materiaal had.

 
Er is al veel te zien in de foto, hierdoor maakt de versiering er een heel druk gebeuren van en doet in mijn ogen alleen afbreuk aan de foto.
Dank je. Je zegt hier als het ware dat je de achtergrondfoto best mooi vind (= subjectieve projectie van mijn kant). Dat vind ik ook. Over de toegevoegde waarde van de lijst verschilt onze mening.
Eerlijk gezegd kan het mij niet zo bekoren. De foto loopt namelijk buiten de omlijsting gewoon nog door waardoor het in mijn beleving niet echt een lijst is.
Groeten,
J@@P
Mee eens. Het is een open lijst geworden. Ik heb gewerkt met het toverstafje uit photoshop om het object (het blad) te isoleren van de achtergrond. Dit is zoals het ons (een aantal leden van de fotoclub) is aangeleerd tijdens een cursusochtend photoshop. Dat heb ik hier toegepast. Als ik een andere bladvorm had gehad had ik er wellicht wel een gesloten lijst van kunnen maken.
De gekunstelde rand is niet mijn smaak en valt voor mij in de serie bewerkingen die je ook vind bij de software voor fotoalbums. Overdaad schaadt
Een paar jaar geleden had ik ook hetzelfde bezwaar gehad tegen scrapbook achtige bewerkingen. Op dit moment geniet ik van het moment van creëeren. Op dezelfde manier heb ik nooit bezwaar getoond tegen het kerstkaartjes maken van mijn moeder, die in een hoog-laag cultuur vergelijking misschien meer valt onder "volkscultuur", maar ik misgun haar het plezier van het maken zeker niet. Je kritiek is je gegund.

Bij de foto mis ik de sprankelende gele, gouden en rode kleuren die er uit springen.  De fletse kleuren geven de foto een saaie uitstraling.
Herfstkleuren hebben niet altijd alle kleuren die je ermee associeert. Ik vind deze foto wel helder van kleur, waar het niet alle mogelijke herfstkleuren in zich bergt.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2013, 19:28:25 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2013, 15:37:20 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2013, 11:42:00 »
Er is al veel te zien in de foto, hierdoor maakt de versiering er een heel druk gebeuren van en doet in mijn ogen alleen afbreuk aan de foto.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2013, 10:43:41 »
Bij de foto mis ik de sprankelende gele, gouden en rode kleuren die er uit springen.  De fletse kleuren geven de foto een saaie uitstraling.  De gekunstelde rand is niet mijn smaak en valt voor mij in de serie bewerkingen die je ook vind bij de software voor fotoalbums. Overdaad schaadt

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2013, 10:26:27 »
Eerlijk gezegd kan het mij niet zo bekoren. De foto loopt namelijk buiten de omlijsting gewoon nog door waardoor het in mijn beleving niet echt een lijst is. En ook het repeteren van dezelfde blaadjes komt op mij wat te gemakkelijk over. Een meer gevarieerde rand van bladeren zou ik denk ik sterker vinden. Ook vind ik de foto zelf erg sterk qua lijnen, maar de bladeren doorbreken de lijn van de boomtoppen en de vijverrand. De foto zelf is goed gekaderd, maar de rand geeft een nieuwe kadering die ik niet prettig vind. Maar dit is mijn mening. Ben wel benieuwd wat de reacties op je fotoclub.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2013, 10:25:07 »
De bewerking is geinig, al vind ik het persoonlijk een beetje druk en afbreuk doen aan de foto die eronder ligt.

Als ik de foto zo bekijk, lijkt me het steeltje in een hoek van 45 graden naar links ook wel werken.
Dan krijgt je blik een extra stimulans om van de grote boom rechts naar links te kijken, zomaar een gedachte....
+1
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2013, 00:42:37 »
Bedankt voor je inbreng.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2013, 00:20:16 »
Ik vind hem wel geinig geworden, ik vind alleen het steeltje naar beneden wat statisch.
Als ik de foto zo bekijk, lijkt me het steeltje in een hoek van 45 graden naar links ook wel werken.
Dan krijgt je blik een extra stimulans om van de grote boom rechts naar links te kijken, zomaar een gedachte....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Herfstkunst [bewerkte foto]
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2013, 23:56:23 »
Bij mij op de fotoclub zijn we bezig herfstfoto's te voorzien van omlijstingen. Hierbij een resultaat.

1.

Autumn art by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)