Auteur Topic: Flitsen in de natuur, het kan echt!  (gelezen 1907 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2018, 13:19:58 »
En als ik het topic beter doorgelezen had, had ik de vraag niet eens hoeven stellen  :angel:
[...]De flitser staat bij foto 1 en 2 al op 1/128 sec (lager kan niet omdat mijn youngnou flitser een iets te hoog richtgetal had, de afstand vergroten kon helaas niet, dankzij de beperkingen van de natuur). Dus heb ik moeten spelen met diagramma en sluitertijd op de camera. [...]

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2018, 13:19:58 »

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2018, 13:01:34 »
Bedankt voor je toelichting  :) Ben zelf niet zo'n flitser dus was nieuwsgierig hoever een flitser terug te schroeven was in vermogen. Wellicht had 'off camera' een oplossing kunnen zijn?
Een minder krachtige flitser zal hopelijk ik ook helpen. ;) ;)

Geen probleem.
Alle 3 de foto's zijn off camera geflitst. Het "probleem" bij foto 1 en 2 was met name de ruimte. Bij foto 1 zit ik in de Y splitsing van een opgevallen boom met in mijn rug een andere boom. Kon al geen kant op en niet genoeg ruimte om de flitsers te positioneren. Bij foto 2 had ik wel meer ruimte, maar dan moest ik voor natte voeten gaan..... en dat vond ik net iets te  ::)
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2018, 12:21:54 »
Bedankt voor je toelichting  :) Ben zelf niet zo'n flitser dus was nieuwsgierig hoever een flitser terug te schroeven was in vermogen. Wellicht had 'off camera' een oplossing kunnen zijn?
Een minder krachtige flitser zal hopelijk ik ook helpen. ;) ;)

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2018, 12:06:20 »
Even voor mijn nieuwsgierigheid..... heb je dan op vol vermogen geflits? Of was het toepassen van belichtingscompensatie (3EV) en/of het terugschroeven van het vermogen (1/256) alsnog onvoldoende? En het gebruik van en omnibounce betekent toch ook al aardig wat lichtverlies.

Geen vol vermogen maar ingesteld op 1/128 (maximaal lager kan niet) met een maximale belichtingscompensatie. De k3 stond ingesteld op 1/125 sec. Dit had in theorie nog iets lager gekund....  :-X
De omnibouce zorgt idd voor lichtverlies, echter het doet ook het zoomen te niet. Daardoor wordt het aanwezig licht door de omnibouce alsnog verspreid wordt in plaatst van gebundeld. Begrijp me niet verkeerd maar voor deze vorm van paddo-fotografie is een flitser met minder kracht wel aan te bevelen, dit omdat je toch redelijk dicht op het onderwerp z
Voor andere vormen van fotografie is een flitser met een hoog richtgetal uiteraard wel goed bruikbaar ;)

Heb zelf geen idee hoe ik dit anders had kunnen oplossen........

K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2018, 11:45:41 »
Even voor mijn nieuwsgierigheid..... heb je dan op vol vermogen geflits? Of was het toepassen van belichtingscompensatie (3EV) en/of het terugschroeven van het vermogen (1/256) alsnog onvoldoende? En het gebruik van en omnibounce betekent toch ook al aardig wat lichtverlies.

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2018, 10:55:02 »
Je kunt ook een stuk wit papier voor de flitser houden, eventueel dubbel gevouwen, of een stuk wit doorzichtig plastic, om zo diffuus licht te krijgen en de kracht van de flitser te beperken.

Groeten, Arno

Klopt! En dat werkt zeker goed. In dit geval zat er al een omnibounce op de flitser met een stuk wit bakpapier ervoor...... (heb altijd een wit stuk stof, bakpapier en bubbelplastic bij me) Had gewoon te weinig ruimte hihi met een te sterke flitser. Maar ach al doende leert men. Inmiddels een rapportage flitsertje met richtgetal 20 besteld voor dit werk aangezien de huidige met richtgetal 58 gewoon te veel licht geeft.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2018, 23:01:50 »
De flitser staat bij foto 1 en 2 al op 1/128 sec (lager kan niet omdat mijn youngnou flitser een iets te hoog richtgetal had, de afstand vergroten kon helaas niet, dankzij de beperkingen van de natuur). Dus heb ik moeten spelen met diagramma en sluitertijd op de camera.

Je kunt ook een stuk wit papier voor de flitser houden, eventueel dubbel gevouwen, of een stuk wit doorzichtig plastic, om zo diffuus licht te krijgen en de kracht van de flitser te beperken.

Groeten, Arno

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2018, 22:19:31 »
Wel mooie foto's vind ik. Maar als je flitser op minder intens had staan had je nog wat van de omgeving kunnen zien. Een invulflits dus. Als je daar ook nog foto's van hebt, zou ik het wel leuk vinden daar ook 1 of 2 van te zien.

Ja en nee
De flitser staat bij foto 1 en 2 al op 1/128 sec (lager kan niet omdat mijn youngnou flitser een iets te hoog richtgetal had, de afstand vergroten kon helaas niet, dankzij de beperkingen van de natuur). Dus heb ik moeten spelen met diagramma en sluitertijd op de camera. Ik heb wel een aantal plaatjes van een andere paddenstoel waarbij ik de flitser wel als invulflits heb gebruikt, maar voor mij gaat het dan weer om een registratie plaatje. Ik zal er nog een foto van plaatsen.

Het wegflitsen van het daglicht vind ik bijna nooit mooi en onnatuurlijk al vind ik foto 2 wel interessant.

Smaken verschillen gelukkig. Ik moet wel eerlijk zijn dat ook ik lang niet alles mooi vind, hoor. Het is een leuke truc, helemaal als de omgeving niet wel meewerken zeg maar.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 18:29:48 »
+1

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2018, 17:37:08 »
Het wegflitsen van het daglicht vind ik bijna nooit mooi en onnatuurlijk al vind ik foto 2 wel interessant.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2018, 23:19:29 »
Wel mooie foto's vind ik. Maar als je flitser op minder intens had staan had je nog wat van de omgeving kunnen zien. Een invulflits dus. Als je daar ook nog foto's van hebt, zou ik het wel leuk vinden daar ook 1 of 2 van te zien.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2018, 17:31:18 »
Ik heb bij die foto geen idee waar ik nu precies naar kijk, maar mijn aandacht wordt steeds weer door die foto getrokken.

Hahaha dat had ik ook toen ik de foto's ging bekijken. Het is een verrotte boomstronk met een spinnenweb. De vaag verschijning aan de linkerkant is een waterspray.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2018, 16:18:25 »
Het niet recht van voren flitsen levert inderdaad mooie, mysterieuze  beelden op. Ik vind vooral foto 2 en 3 erg mooi. Foto 2 vanwege het mysterieuze effect. Ik heb bij die foto geen idee waar ik nu precies naar kijk, maar mijn aandacht wordt steeds weer door die foto getrokken. Foto 3 vind ik erg mooi door zijn prachtige kleuren en mooie vorm. Foto 1 doet mij op de één of andere manier niet zo veel. Ik kan echter niet precies benoemen waardoor dat komt.

Groet,  Peter

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Flitsen in de natuur, het kan echt!
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2018, 14:23:18 »
Vorige week heb ik een workshop gevolgd bij Johan van der Wielen omtrent flitstechnieken in de natuur. Ik ben wat dat betreft een newbie als het om flitsen gaat, dus was ik wel benieuwd. De locatie was het Waterloopbos in de Noordoostpolder en het onderwerp de paddenstoelen.
Na een uitgebreide uitleg, mochten we met 10 mannen en vrouwen los gaan in het bos. Het was een kwestie van proberen en uitvogelen. Na een paar flinke missers kreeg ik de smaak na 1,5 uur te pakken. Er ging een wereld open......... Met de terugkoppeling erbij (elke deelnemer mocht 2 foto's aandragen) was het een super leerzame dag!
De aangeleerde technieken kan je overal voor gebruiken, waardoor in ik inmiddels lekker aan het stoeien ben met flitsers en triggers!

Foto 1


Foto 2


Foto 1 en 2 zijn op klaarlichte (bewolkt dat wel) dag genomen.

En thuis inmiddels ook wat aan het experimenteren geweest -Foto 3
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/