Auteur Topic: Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG  (gelezen 1048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2013, 10:45:14 »
.... Ik vraag me af of er in de DNG standaard wel verfijnd genoeg parameters mee gegeven kunnen worden.
Ja dus, volgens DNG-spec 1.4.0.0.
Vreemd genoeg werkt bovenstaande link niet meer. Kijk daarom hier: DNG-spec 1.4.0.0 en zoek naar WarpRectilinear.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2013, 10:45:14 »

RonHendriks

  • Gast
Re: Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2013, 16:53:52 »
Tsja, lightroom heeft zijn eigen correcties voor de lijst met bekende lenzen en volgens mij is dat het, maar ik hoor graag of het anders is, want heb die correcties alleen aangevinkt als ik overschakel naar jpg.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2013, 16:38:34 »
Momenteel werkt het zo (in lightroom en PS):
De lens wordt herkent op basis van de exif informatie en het programma zoekt het goed profiel met correctie factoren daar bij, dit is dus een losse database. Ik vraag me af of er in de DNG standaard wel verfijnd genoeg parameters mee gegeven kunnen worden.

 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Correctieparameters voor CA en kussen-/tonvormige vertekening in DNG
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2013, 16:09:07 »
In de K-5 II kun je instellen dat opnamen automatisch gecorrigeerd worden t.a.v. laterale chromatische aberratie en t.a.v. kussen-/tonvormige vertekening bij gebruik van een DA(*)-objectief. Die correctie wordt niet alleen toegepast op JPEG maar ook op RAW (PEF of DNG). Handig!
Volgens specificatie van DNG 1.4.0.0 heeft DNG inderdaad de mogelijkheid om parameters t.a.v. dergelijke correcties op te slaan. (Zie Opcode "WarpRectilinear".) Als ik een DNG die dergelijke correcties zou moeten bevatten open in Photoshop Elements 7 wordt er niets met die correctieparameters gedaan. Wordt er in de nieuwste versies van Photoshop (Elements) en Lightroom wel wat mee gedaan?

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...