Auteur Topic: romige vulling met fijne chocolade  (gelezen 1242 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eddy p

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2012, 12:27:51 »
Ron, beeld is inderdaad haarscherp.
Wat het witte doek betreft, zou kunnen helpen maar dan loop je kans dat je licht iets aan pit verliest waardoor de crispy look van de suiker geglaceerde koek linksboven verloren gaat. Nogmaals chocolade is lekker en prachtig maar zéér moeilijk te vatten en daardoor zéér kritisch naar het soort licht.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2012, 12:27:51 »

RonHendriks

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2012, 23:58:04 »
Veel nagedacht over de techniek. Dan zou ik zeker niet meer f14 gebruiken, want je hebt dan toch al last van diffractie en dus scherpte verlies. Ik denk dat tot f10 je prima vooruit kan en mocht je iets meer scherpediepte willen kan een iets korter brandpunt dan hier 100mm ook helpen (afhankelijk van de lenzen die je hebt).

EDIT: Hoewel nu ik nog eens kijk zie ik tinypic en dat zal de rede zijn waarom wij hier zo'n onscherp plaatje te zien krijgen. Zal bij jou vast wel goed zijn.

Buksbeest

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2012, 23:48:10 »
Je hebt er kennelijk goed over nagedacht! Complimenten!

Maar veranderd nog niet dat er geen veranderingen zouden mogen plaatsvinden.

Je hebt het over verschillende reflectiecoëfficientes, maar daar is een stuk makkelijker controle op uit te oefenen als je een groot wit doek boven het onderwerp hangt. Maakt het licht een stuk zachter en zorgt voor andere reflecties.

eddy p

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2012, 23:37:51 »
Het licht is natuurlijk wit en dit kun je zien aan de witte suiker bloemetjes die effectief wit zijn.
De opname hoek is ongeveer 45° tgo het onderwerp.  Het licht komt van boven onder dezelfde hoek schuin achter en boven mijn toestel.  In dien je het licht lager zet zul je in de problemen komen met de reflectie op de chocolade en die zal dan zijn intensitiet verliezen.  Er zijn in deze opname 3 totaal verschillende oppervlakten qua reflectie die meespelen en de smaak intentie bepalen.  Op de koekvorm zit geglaceerde suiker.  Deze heeft een vrij hoog reflectie coëfficient terwijl de witte bloemsuiker een volledig ander coëfficient heeft.  De glanzende dek chocolade is nog een ander vehaal. 
Wat de kleurtemperatuue van het licht betreft die mag zeker niet blauwer want dan gaat de warmte uit het gebak en wat erger is de smaak van de chocolade zal verdwijnen.  Zwarte dek chocolade heeft namelijk een nogal ambetante nevenwerking: glans en smaakuitzicht liggen op een gevaarlijk smalle richel die zeer snel de verkeerde kant opgaat.  Deze opname is trouwens met een studio flits gemaakt die exact 5500° Kelvin straalt; neutraal natuurlijk daglicht dus.
Dergelijke opnames maak ik enkel in gecontroleerde licht omgevingen want met voeding heb je geen alternatief als je smaakpapillen wil activeren

RonHendriks

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2012, 15:56:52 »
Overigens betekend dit bovenstaande niet dat ik er geen honger van krijgt...  :cooll:

Hier sluit ik me zeker bij aan, ziet er lekker uit.

Buksbeest

  • Gast
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2012, 15:11:20 »
Opbouw is goed en het geheel ziet er goed uit!

Toch is het wat moeilijk te bepalen of je het nouw van voren of recht van boven bekijkt.
Verder is de belichting nog niet optimaal. Het is nu wat egaal van beoven geflitst, terwijl bij eten je vaak beter kan beginnen met het belichten van achter, met een zacht verloop naar voren.
Hoewel Edzo zegt dat het contrast wat omhoog mag, mag dat van mij juist lager, maar dat niet in software bij stellen, maar dmv je licht.
Verder mag de kleurtemp iets meer richting blauw, hij is nu wat "gloeilampgeel".

Overigens betekend dit bovenstaande niet dat ik er geen honger van krijgt...  :cooll:

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2012, 12:37:10 »
Leuke productfoto.
Ik zit te twijfelen waar de scherpte nu precies ligt en het contrast kan wellicht iets opgeschroefd worden? Lijkt nu beetje te lichte waas over de rechter bovenhelft te liggen.
Wel erg knap en op zich spannend in beeld gebracht, maar dat kan ook persoonlijk zijn. Productfotografie is verre van makkelijk, zeker qua DOF en belichting.

eddy p

  • Gast
romige vulling met fijne chocolade
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2012, 11:14:45 »