Auteur Topic: Ballonvaart  (gelezen 956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Ballonvaart
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 15:29:25 »
Leuke serie Alwin !
Het blijft een eigenaardige, maar toch ook bijzondere lens, die samyang.
De kwaliteit is zeker niet slecht.
Je hebt 'm aardig onder de knie.
2 mag dan wel iets extreem zijn, maar in de serie past hij best goed.
nogmaals leuke en boeiende reportage
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ballonvaart
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 15:29:25 »

Alwin

  • Gast
Re:Ballonvaart
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2010, 22:27:23 »
Als de ballon nog niet volledig is opgeblazen, is de vorm zowiezo grappig, ook zonder fish-eye. De vorm van de opgeblazen ballon die je in foto vier en vijf ziet is natuurgetrouw. (ballon is in het centrum van de foto, daar is weinig vertekening).

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Ballonvaart
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2010, 22:11:10 »
De vorm van de ballon wordt zo wel erg grappig! Voor de rest ben ik het wel eens met mijn voorganger.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Ballonvaart
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2010, 21:57:02 »
Ben het wel met Ron eens, zeker foto 2 is me te extreem. Nr 4 en 5 komt hij dan wel weer goed tot z`n recht.
Jammer dat je niet bent mee gegaan, de fisheye icm de kromming van de aarde lijkt me wel een prachtige combi.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Alwin

  • Gast
Re:Ballonvaart
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2010, 21:53:12 »
Ik blijf liever met beide benen op de grond (heb nog nooit gevlogen). Het schijnt dat eventuele hoogtevrees bij ballonvaren meteen is verdwenen zodra de mand los is van de grond. Zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen zijn de groot-formaat foto's veel indrukwekkender, geven veel beter de ruimte weer die de fish-eye weet weer te geven. Ik heb trouwens nog luchtfoto's die vanuit het mandje zijn gemaakt met de panasonic dmc-lx2. Zien er ook mooi uit hoor!

RonHendriks

  • Gast
Re:Ballonvaart
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2010, 21:49:14 »
Jammer dat je zelf geen petje gekregen hebt. De fisheye komt hier niet altijd goed uit de verf al zijn de foto's wel mooi om te zien (zonder hoogvliegers).

Alwin

  • Gast
Ballonvaart
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2010, 21:41:13 »
Afgelopen zaterdag was ik bij een ballonvaart in Assen. In de loop van de middag kwam de toestemming dat ballonvaarten mochten vliegen. Dit ivm de aswolk vanuit IJsland waardoor gemotorizeerd vliegverkeer verboden was. Vertrek was om ongeveer 19.15 uur. Mooi zonlicht met lange schaduwen op dit uur van de dag. De mensen die gingen ballonvaren, 14 in totaal, kregen allen een paars petje op. De rest zijn familie en vrienden. En ik rende rond met kamera. Ik wisselde steeds tussen fish-eye en tele, ik laat hier alleen de fish-eye foto's zien.

1.
Samyang 8 mm @ f/16 | 1/125e sec | ISO 400
Horizontaal saai (?) in het midden, maar daardoor wel recht met deze fish-eye. ISO gezet op 400, zodat ik met f/16 kan werken. De Samyang is lekker scherp met dit diafragma.


2.
Samyang 8 mm @ f/16 | 1/125e sec | ISO 400
De ballonvaarders krijgen instructie over hoe ze moeten instappen en de landing.


3.
Samyang 8 mm @ f/16 | 1/250e sec | ISO 400
Een aantal ballonvaarders wordt de mand in geholpen. De anderen waren er al in gekropen toen de mand nog op zijn zij lag. De vluchtleider trekt de ballon recht.


4.
Samyang 8 mm @ f/16 | 1/125e sec | ISO 400
Het uitzwaai-moment


5.
Samyang 8 mm @ f/16 | 1/125e sec | ISO 400
De ballon is vertrokken, de aanhang vertrekt ook. Eventueel om achter de volgauto aan te rijden naar het landingspunt. Dat heb ik niet gedaan.


Groet, Alwin.