Auteur Topic: Sigma 150-500 en Chromatische Aberratie  (gelezen 2273 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Sigma 150-500 en Chromatische Aberratie
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2009, 21:46:13 »
Ik heb en maand of twee geleden de Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG HSM aangeschaft en ik heb inmiddels een ander exemplaar. Het verhaal is als volgt.
Ik schoot een keer onderstaande reiger en tot mijn schrik vielen mij het rode randje rechts en het blauwe randje links langs de vleugel erg op.

f=500mm  1/750s  F11  ISO800  gecropt;  de reiger is iets rechts van het midden van de originele opname


Toen deze testopname gemaakt.

f=500mm  1/60s  F6.3  ISO200  (niet gecropt, alleen verschaald)


Nu is chromatische aberratie iets waar de meeste objectieven aan leiden, maar het hoort een rotatiesymmetrische afwijking te zijn met het centrum midden in de opname. Hier lijkt dit centrum wat naar links te liggen. Een scheve lensgroep?
Afijn, ik dacht, laat ik het eens bespreken bij Foto Konijnenberg waar ik het gevaarte had gekocht. Ik belde met de vraag of ik hen de foto's kon mailen. "Nee, kom maar langs"was het antwoord. Ik er naar toe met memorystick. Ik deed kort mijn verhaal. "Nee, ik hoef de opnamen niet te zien. Ik geloof u! We bestellen gewoon een nieuw objectief en dan kunt u de huidige ruilen" kreeg ik als reactie. Ik stond even perplex! Ik wilde het probleem bespreken. Het onmiddellijke aanbod van ruilen had ik niet verwacht!
Het nieuwe objectief heb ik een paar weken geleden ontvangen en ik heb weer een testopname gemaakt. Zie hieronder:

f=500mm  1/350s  F6.3  ISO200  (niet gecropt, alleen verschaald)


Ik zou zeggen: zoek de verschillen. Dit objectief lijkt hetzelfde euvel te bezitten: CA met het centrum links uit het midden. Het lijkt er op dat Sigma objectieven levert met een constante kwaliteit.
Uit deze review: http://www.lenstip.com/184.1-Lens_review-Sigma_150-500_mm_f_5.0-6.3_APO_DG_OS_HSM.html blijkt dat dit objectief het beste presteert bij 150 mm en dat het naar 500 mm toe afneemt. (Jammer. Ik had het liever andersom gezien.) CA is daarbij bij open diafragma het minst.
Ik ben verder tevreden met het objectief. De AF met HSM werkt prima op mijn K100D Super. Het zoomen gaat wat stroef maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Tussen haakjes: Een interessante site over objectiefafwijkingen is deze: http://toothwalker.org/optics.html. Daar is ook een (correct werkend) programma te vinden voor de berekening van de scherptediepte.

André

« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 20:34:23 door André Kok »
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Sigma 150-500 en Chromatische Aberratie
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2009, 21:46:13 »