Auteur Topic: Walvisjacht en fototoestellen  (gelezen 3178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2011, 19:50:26 »
Daar zitten waarschijnlijk alleen lokale vissoorten in en geen walvis voor wat betreft Nederland. Maar Sushi heb ik zelf persoonlijk nooit gegeten, en kan er wat dat betreft geen mening over geven.
Klopt maar komt dichter in de buurt van een walvis dan een camera  ;)
Volgens mijn hebben we in nederland geen walvis producten dus is wel heel makkelijk om dat niet te kopen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2011, 19:50:26 »

Alwin

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2011, 19:45:55 »
Geen Sushi meer gaan eten?
Daar zitten waarschijnlijk alleen lokale vissoorten in en geen walvis voor wat betreft Nederland. Maar Sushi heb ik zelf persoonlijk nooit gegeten, en kan er wat dat betreft geen mening over geven.

asplx

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2011, 19:45:11 »
Geen Sushi meer gaan eten?

Als dat Japans is: Ja.

En verder eet ik alleen inktvis.
Maar dat weer alleen, als er rode inkt in zit.

asplx

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2011, 19:44:08 »
Zo had ik de strijd tegen apartheid nog niet ervaren. Maar ik heb dan ook meegedaan in een boycot actie tegen Zuid-Afrikaans fruit in de stad Groningen.

En ik in Venlo...
En ik zou weer achter een boycot-actie gaan staan, omdat die wel degelijk nut heeft gehad, ook al willenm sommige tegenstanders ervan dat niet geloven en/of erkennen.

Ruurd

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2011, 19:40:40 »
Van die walvissen moeten ze afblijven, anders stap ik over op Leica!  Ik ga maar vast sparen...  :(
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2011, 19:38:58 »
Geen Sushi meer gaan eten?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Alwin

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2011, 19:38:01 »
Een geromantiseerd beeld. Apartheid kwam tot een eind door geweld - van binnen (ANC) en van buiten (naburige staten) - gewoon door een ouderwetse burgeroorlog en terreuraanslagen in het land gecombineerd met aanvallen van buitenaf, net zolang tot het regime omver kieperde. Al dat gedemonstreer en geboycott was leuk om de mensen in het westen een goed gevoel te geven maar haalde in 30 jaar tijd minder uit dan in 1 week gevechten.

[EDIT] P.S. vind trouwens die lui van Greenpeace and Sea Shepherd ook steeds meer op terroristen beginnen te lijken.
Zo had ik de strijd tegen apartheid nog niet ervaren. Maar ik heb dan ook meegedaan in een boycot actie tegen Zuid-Afrikaans fruit in de stad Groningen.

Alwin

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2011, 19:35:19 »
Het is ook maar in welke mate walvisjacht je verontwaardigt en welk produkt door het algemene publiek het sterkst in verband wordt gebracht met walvisvangst. Met fototoestellen sla je dan waarschijnlijk wel wat de plank mis.

newmikey

  • Gast
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2011, 19:30:40 »
Voor wie dit te vergezocht vindt: Ik stam nog uit de tijd van boycotacties tegen Zuid-Afrikaanse producten zoals de Krugerrand, en dat heeft toch ook mee geholpen om een einde te maken aan de apartheid in Zuid-Afrika?

Een geromantiseerd beeld. Apartheid kwam tot een eind door geweld - van binnen (ANC) en van buiten (naburige staten) - gewoon door een ouderwetse burgeroorlog en terreuraanslagen in het land gecombineerd met aanvallen van buitenaf, net zolang tot het regime omver kieperde. Al dat gedemonstreer en geboycott was leuk om de mensen in het westen een goed gevoel te geven maar haalde in 30 jaar tijd minder uit dan in 1 week gevechten.

[EDIT] P.S. vind trouwens die lui van Greenpeace and Sea Shepherd ook steeds meer op terroristen beginnen te lijken.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2011, 19:28:41 »
Ik denk dat het weinig nut heeft en je zal alleen maar de camera fabrikant schade.
In de meeste electronica zal wel wat zitten wat van Japan komt bijvoorbeeld dus moeten we daarom ook maar geen Philips, Apple of Samsung bijvoorbeeld meer gaan kopen?
Ik denk dat er dan weinig meer overblijft wat we wel kunnen kopen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2011, 19:25:00 »
Ik kocht toch al geen NIKANON en Pentax word niet in Japan gemaakt. Maar je hebt wel een punt, ik denk alleen niet dat Japan onder de indruk raakt van zo`actie.

Alwin

  • Gast
Walvisjacht en fototoestellen
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2011, 19:18:05 »
Wie wint zich nog meer op over de jacht op walvissen en de rol die Japan hier in speelt? Zoals bijgaand nieuwsbericht laat zien heeft Japan een overeenstemming tot het instellen van een beschermd leefgebied geboycot door demonstratief de vergaderzaal te verlaten.



Ik weet dat er  - voor zover mijn kennis reikt - geen walvisderivaat zit verwerkt in fototoestellen, en daarom een direct verband tussen een Japans fototoestel en de walvisvaart niet bestaat, maar zou een boycot van een Japans produkt door de consumenten- zoals Japanse fototoestellen - niet helpen om langzaamaan in Japan een bewustzijnsomslag ten aanzien van walvisjacht te bewerkstelligen?

Voor wie dit te vergezocht vindt: Ik stam nog uit de tijd van boycotacties tegen Zuid-Afrikaanse producten zoals de Krugerrand, en dat heeft toch ook mee geholpen om een einde te maken aan de apartheid in Zuid-Afrika?

Of leven we ondertussen in een tijd van kortzichtig consumentisme en slaan dit soort acties niet meer aan?

(Dit zal wel wat fanatiek klinken, maar mijn eerste kwaadheid leidde tot deze reaktie. Ik ben ook niet van plan zo'n anti-walvisvangst campagne op te zetten, maar dit is in de geest van een stamtafelgesprek een peiling van de meningen).
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2011, 01:06:56 door Alwin »