Auteur Topic: Waterstof (knal gas) generator  (gelezen 4718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011, 19:45:33 »
Zou de RDW meelezen hier? Ik heb op een of andere manier het vermoeden dat dergelijke doe-het-zelf constructies  wel eens last zouden  kunnen hebben van de Nederlandsche regeltjeszucht. Typegoedkeuring, extra wegenbelasting omdat de auto zwaarder wordt en extra accijns omdat je die ergens anders ontloopt/ontwijkt. Lager verbruik, minder milieubelasting etc. wordt nl. in NL al langer bestraft, zie LPG. ::) >:(
Dat zal misschien best kunnen, heb op youtube al meerdere gezien die er hier mee in nederland rijden.

Ik moet wel glimlachen om dit topic.
Zo eenvoudig is het allemaal niet. Wij (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) zijn al jaren bezig met onderzoek hiernaar.
We hebben verschillende voertuigen die op waterstof rijden.

Check± http://www.han.nl/gebied/techniek/nieuws/nieuws/wethouder-weeda-presentee/


Als ik het goed leest gaat dat over volledig waterstof en dat is inderdaad lastig, de verbrandings temperatuur is veel hoger en het opslaan van waterstof is ook lastig.
Maar hoe zit het met het een kleine hoeveelheid waterstof toevoegen bij een verbranding van een "normale" brandstof?

Er is hier al een bedrijf commercieel meebezig dus misschien is het idee niet zo gek?
http://www.transport-online.nl/site/merk-nieuws/index.php?news=184
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011, 19:45:33 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2011, 08:40:09 »
Ik moet wel glimlachen om dit topic.
Zo eenvoudig is het allemaal niet. Wij (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) zijn al jaren bezig met onderzoek hiernaar.
We hebben verschillende voertuigen die op waterstof rijden.

Check± http://www.han.nl/gebied/techniek/nieuws/nieuws/wethouder-weeda-presentee/

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2011, 04:47:30 »
Zou de RDW meelezen hier? Ik heb op een of andere manier het vermoeden dat dergelijke doe-het-zelf constructies  wel eens last zouden  kunnen hebben van de Nederlandsche regeltjeszucht. Typegoedkeuring, extra wegenbelasting omdat de auto zwaarder wordt en extra accijns omdat je die ergens anders ontloopt/ontwijkt. Lager verbruik, minder milieubelasting etc. wordt nl. in NL al langer bestraft, zie LPG. ::) >:(
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2011, 00:33:06 »
En dat alles liefst wrijvingloos ter verhoging van de effeciëntie en als een steuntje in de rug een zonnespiegel die tevens de tegenwind tegen de achterruit blaast, zodat er op zonne- en windenergie gereden wordt.

De Stefanus PMé ;D

PMé=Perpetuum Mobiel é  ;)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2011, 23:45:50 »
De extra accu is het duurst, dat is voor 100 Ah 12volt €149 dus dat valt mee en die zal je dan thuis moeten opladen, te minste dat lijkt me het slimst.
Over andere onderdelen hebben we het over slangen, stroomdraad, 2 flessen (sommige gebruiken cola flessen...), wat metaal, 1 weg klepje voor de veiligheid en misschien een pompje(?)... hoeveel zal dat zijn bij elkaar?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2011, 23:31:23 »
In de betere verbranding van de dure benzine, goed het kost je stroom en water maar qua prijs zijn die een stuk minder duur.
Te minste dat is de theorie...

Maar als je die electriciteit laat opwekken door de automotor (dynamo) kost het maken van dat waterstofgas je dus extra van die dure benzine...
Om maar te zwijgen van de kosten van die extra (?) accu, enz., enz.

Jan.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2011, 23:31:01 »
Ze zeggen dat het 8% tot 35% kan schelen dus laten we zeggen dat je 15% bespaard.
Laten we zeggen dat een volle tank benzine 40 liter is. benzine prijs is €1,70 dus een volle tank is €68.
laten we aan nemen dat je 1 op 12 rijd dat is dus 480KM.
Met waterstof wordt dat dus 1 op 13,8 dus 34,8 liter benzine nodig voor dezelfde rit dus 5,2 (€8,84) liter dat je bespaard.
Stroom prijs is 0,22 per kWh en water is €1,31 per m³
Voor €8,84 kan je 40,2 kWh (genoeg voor krijgen 12 volt 3350 ampère uur accu op te laden) of 6,76 m³ (6750 liter).

Het verschil tussen de verschillende "brandstof" prijzen is te groot dus als je 1 liter benzine kan vervangen met 1 liter water maak je bijna 100% winst er op...
Ik heb geen flauw idee hoeveel water het systeem verbruikt maar het stroom verbruik zit zo rond de 12 volt en 5 tot 12 ampère dus qua stroom kan je er zeker op vooruit.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2011, 22:54:34 »
Zolang ze je maar niet "snappen" (controleren), gewoon op rode diesel rijden!

Dát snap ik niet... ;)

Serpiente

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2011, 22:43:53 »
In de betere verbranding van de dure benzine, goed het kost je stroom en water maar qua prijs zijn die een stuk minder duur.
Te minste dat is de theorie...
Het voordeel van stroom is dat je er niet per definitie olie voor nodig hebt.. Je hebt iets meer opties, waardoor de prijs ietsje lager is. Al denk ik niet dat het verschil erg groot is.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2011, 22:25:02 »
Waar zit je winst dan? Waterstof uit water kost ook energie. Het is de omgekeerde reactie.
In de betere verbranding van de dure benzine, goed het kost je stroom en water maar qua prijs zijn die een stuk minder duur.
Te minste dat is de theorie...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2011, 22:03:43 »
Koolstof kan onder normale temperaturen inderdaad geen zuurstof of waterstof binden, alleen onder hoge druk of hogec temperatuur.

Verbranding noemen ze dat.
Ja maar dan krijg je gewoon CO2, CO en H2O. Dan is het de zuurstof dat zich aan koolstof en waterstof gaat binden. Het is niet zo dat de koolstofketens worden verreikt. Die hebben maar 4 bindingsmogelijkheden die al bezet zijn. |
Als het gewoon waterstofgas is, geeft een verbrandingsreactie (+zuurstof) en je krijgt een hoop stoom (water). Leuke een rijdende fluitketel! Dat betekend dat je meer hebt om te verbranden. Dan heeft het misschien wel wat nut, maar of het zo veel zuiniger is daar twijfel ik aan. De omgekeerde reactie moet eerst in een fabriek gedaan worden om waterstof vrij te maken.

Ik ben bang dat je gelijk heb dat de details best ingewikkeld zijn.
Je verbrandingspunt van de brandstof veranderd waarschijnlijk dus je zal waarschijnlijk de timing moeten aanpassen van de motor voor optimaal effect.
Ik heb het verhaal nog niet helemaal goed gelezen maar je voegt de waterstof toe vlak voor of achter de carburateur, dus de waterstof en de benzine zijn gescheiden vlak tot vlak voor de verbranding. Je kan het zien als laggas injectie wat sommige hebben maar dan in plaats van een laggas tank een waterstof generator die constant een beetje toevoegt.
Je mis een stukje van het verhaal, je slaat de waterstof niet op maar je bouwt een generator in je auto die waterstof opwekt en die gebruik je vrijwel direct dus er zit zeker nooit meer dan een halve liter waterstof in je auto.
Helaas mag dat niet in nederland  ::)
Waar zit je winst dan? Waterstof uit water kost ook energie. Het is de omgekeerde reactie.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2011, 21:58:13 »
Zolang ze je maar niet "snappen" (controleren), gewoon op rode diesel rijden!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2011, 21:50:57 »
Tja, er MAG wel meer niet in Nederland...   :'(

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2011, 21:37:04 »
Een camera ook.
Aan de buitenkant.

Dat vond een vriend van mij ook. En hij snapte maar niet, waarom camera's zo duur moesten zijn.

Tot hij zijn defecte APS-cameraatje volledig gedemonteerd had en een plastic zakje met onderdeeltjes over had...

Kijk, vroeger stopten we carbid in een bus, deden er water bij, deksel er op, vuurtje en.... KNAL....
Toch rijdt er niet één auto op carbid.... :-X
Ik ben bang dat je gelijk heb dat de details best ingewikkeld zijn.
Je verbrandingspunt van de brandstof veranderd waarschijnlijk dus je zal waarschijnlijk de timing moeten aanpassen van de motor voor optimaal effect.
Ik heb het verhaal nog niet helemaal goed gelezen maar je voegt de waterstof toe vlak voor of achter de carburateur, dus de waterstof en de benzine zijn gescheiden vlak tot vlak voor de verbranding. Je kan het zien als laggas injectie wat sommige hebben maar dan in plaats van een laggas tank een waterstof generator die constant een beetje toevoegt.

Ik zou niet graag met een paar liter waterstofgas willen rondrijden.. Dan ben je een rijdend moordwapen!  :D Dat ze extra toevoegen klinkt logisch.. Daarmee zou je de benzine kunnen verrijken. Ik weet alleen niet hoe dat in de praktijk werkt. Koolstof kan volgens mij geen extra waterstof binden. Dan zit je met los waterstofgas in de tank? Dat lijkt mij niet veilig. Benzine dampen geven al een flinke knal.  
Je mis een stukje van het verhaal, je slaat de waterstof niet op maar je bouwt een generator in je auto die waterstof opwekt en die gebruik je vrijwel direct dus er zit zeker nooit meer dan een halve liter waterstof in je auto.

koop een diesel en rij op slaolie van de ALDI ik dacht 39 cent de liter.
Helaas mag dat niet in nederland  ::)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2011, 21:40:18 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

HansK

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2011, 19:55:47 »
koop een diesel en rij op slaolie van de ALDI ik dacht 39 cent de liter.
ik heb vroeger ergens gewerkt .
daar   reden ze op butagas dat ging  goed tot het vriespunt .
dan bevriest er wat .
en moet je starten op benzine .
en als de motor warm was dan over schakelen op butagas .



asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2011, 18:07:17 »
Koolstof kan onder normale temperaturen inderdaad geen zuurstof of waterstof binden, alleen onder hoge druk of hogec temperatuur.

Verbranding noemen ze dat.

Serpiente

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2011, 17:58:05 »
Ik zou niet graag met een paar liter waterstofgas willen rondrijden.. Dan ben je een rijdend moordwapen!  :D Dat ze extra toevoegen klinkt logisch.. Daarmee zou je de benzine kunnen verrijken. Ik weet alleen niet hoe dat in de praktijk werkt. Koolstof kan volgens mij geen extra waterstof binden. Dan zit je met los waterstofgas in de tank? Dat lijkt mij niet veilig. Benzine dampen geven al een flinke knal. 

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2011, 17:32:52 »
Citaat
en de installatie ziet er simpel uit.

Een camera ook.
Aan de buitenkant.

Dat vond een vriend van mij ook. En hij snapte maar niet, waarom camera's zo duur moesten zijn.

Tot hij zijn defecte APS-cameraatje volledig gedemonteerd had en een plastic zakje met onderdeeltjes over had...

Kijk, vroeger stopten we carbid in een bus, deden er water bij, deksel er op, vuurtje en.... KNAL....
Toch rijdt er niet één auto op carbid.... :-X

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2011, 17:24:36 »
Misschien wel maar was benieuwt hoe dit (waterstof) in het partijk werkt.
Je kan het trouwens combineren met alle brandstoffen en de installatie ziet er simpel uit.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Cimple

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2011, 16:58:01 »
Is het niet praktischer om een auto te kopen die op aardgas/groen gas rijdt of om een auto naar aardgas te laten ombouwen. Dat is bewezen technologie en aardgas/groen gas is een stuk voordeliger per km dan diesel of benzine.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2011, 15:45:23 »
Waterstof zal ook niet goedkoop zijn aangezien je veel energie nodig hebt om water te splitsen in waterstof en zuurstof.. ;)
Goedkoper dan benzine....
Het idee is om een 1:2 tot 1:1 verhouding te krijgen met benzine, puur op waterstof rijden kan de motor niet aan en je moet dan alles over nieuw instellen... Voor waterstofgas generator is 12 volt en 5 tot 12 ampère kennelijk genoeg dus een extra accu erbij zetten en die thuis 's avonds opladen als die leeg is zal voldoende moeten wezen.
En dan water met wat KOH (Kaliumhydroxide) of Naoh (Natriumhydroxide) als elektrolyt.

waarom vraag je dit op een foto-forum? en niet op een auto-forum?
Wil je fotografische verslaglegging van deze auto-oerknal?
Ik zit niet op een auto forum dus om me zo voor vraag alleen in te schijven is me te, maar ik weet dat hier een paar auto fanaten zitten die er misschien iets over weten.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2011, 15:49:10 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2011, 00:33:50 »
Stefan,

waarom vraag je dit op een foto-forum? en niet op een auto-forum?
Wil je fotografische verslaglegging van deze auto-oerknal?

Ruurd

Serpiente

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2011, 00:14:59 »
Waterstof zal ook niet goedkoop zijn aangezien je veel energie nodig hebt om water te splitsen in waterstof en zuurstof.. ;)

asplx

  • Gast
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2011, 00:02:15 »
Citaat
(weet niet of je dan naar een lager label kan?)

Misschien een oplossing voor de metro of in de treintunnel in Delft.  :P

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waterstof (knal gas) generator
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2011, 23:56:22 »
Helaas is het nog niet zover dat je er volledig op kan rijden.
Je produceert terwijl de motor loopt een kleine hoeveelheid knal gas dat zich mengt met de brandstof waardoor je een betere verbranding krijgt. Je krijgt daardoor meer PK's en je rijdt 8 tot 35% zuiniger met minder uitstoot (weet niet of je dan naar een lager label kan?).
http://brownsgas.com/brown-gas-oxyhydrogen-hho-gas-applications/hydrogen-injection/hho-injection.html

Maar ze kunnen het zo mooi opschrijven als ze willen dus wil wat gebruikers ervaring.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ