Auteur Topic: Advies voor scanner voor negatieven  (gelezen 9737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #35 Gepost op: 30 november 2011, 21:15:49 »
Ga nou eerst zoals al eerder gezegd " droog oefenen" met een 120 film anders verzeker ik je is de lol er heel snel af.

Tuurlijk Peter....ligt al een film voor klaar!

ik wilde de film ontwikkeld zien had net zoveel moeite gedaan om toen de eerste foto's met de 6 x 4.5 te maken en wilde het resultaat zien.

en anders ik wel!...HAHAHAHA

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #35 Gepost op: 30 november 2011, 21:15:49 »

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #34 Gepost op: 30 november 2011, 21:06:44 »
foto's gezien Peter...erg mooi!

ik heb vandaag de ontwikkelzak binnen gekregen,,,,,nou Ceciel nog wegsturen ivm stressfactor... :D

Ga nou eerst zoals al eerder gezegd " droog oefenen" met een 120 film anders verzeker ik je is de lol er heel snel af.

Bij mij Ik zat omdat ik nog geen doka had/heb op het toilet dat was de enigste ruimte die makkelijk helemaal donker te maken was (alleen een handdoek voor de spleet onder de deur) maar kwam het zweet me aan alle kant uit mij poriën toen het maar niet lukte en ik wilde de film ontwikkeld zien had net zoveel moeite gedaan om toen de eerste foto's met de 6 x 4.5 te maken en wilde het resultaat zien.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #33 Gepost op: 30 november 2011, 20:58:49 »
Henk die troep had je echt niet willen hebben, maar als je nog doka spul nodig hebt dan kan ik je misschien straks wel aan helpen, als ik mijn doka ingericht heb, ik heb net vandaag na een grandioze tip van onze Ruurd in Leidschendam een warmhoudplaat gekocht ( hij wordt opgestuurd) zodat ik de ontwikkelaar voor de film op de 20 graden kan houden, ik zat nu te emmeren met warm water erbij, dan weer te warm, koud water erbij, daar ben ik nu hoop ik vanaf.

Ik heb trouwens zoals je gevraagd heb enkele foto's (maar niets bijzonder) het zijn de eersten gemaakt met de Fuji X100 in vreemdgangers geplaatst.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24454.0


Gr Peter

foto's gezien Peter...erg mooi!

ik heb vandaag de ontwikkelzak binnen gekregen,,,,,nou Ceciel nog wegsturen ivm stressfactor... :D

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #32 Gepost op: 30 november 2011, 20:56:16 »
Huh...en je belt mij niet eerst???????

workshop moeten we gaan doen wat mij betreft.....ik ben er klaar voor (denk ik  :) )

Henk die troep had je echt niet willen hebben, maar als je nog doka spul nodig hebt dan kan ik je misschien straks wel aan helpen, als ik mijn doka ingericht heb, ik heb net vandaag na een grandioze tip van onze Ruurd in Leidschendam een warmhoudplaat gekocht ( hij wordt opgestuurd) zodat ik de ontwikkelaar voor de film op de 20 graden kan houden, ik zat nu te emmeren met warm water erbij, dan weer te warm, koud water erbij, daar ben ik nu hoop ik vanaf.

Ik heb trouwens zoals je gevraagd heb enkele foto's (maar niets bijzonder) het zijn de eersten gemaakt met de Fuji X100 in vreemdgangers geplaatst.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24454.0


Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #31 Gepost op: 30 november 2011, 20:55:42 »
Citaat
Maar als ik het goed heb begrepen en ik neem aan dat jij Henk dat ook zo had begrepen hebt dat wij toch een  mini licht meet workshop van Ruurd krijgen

En als daar nog meer liefhebbers voor zijn: aansluiten graag.

Ruurd

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #30 Gepost op: 30 november 2011, 20:50:24 »
en ik heb net vandaag een auto vol troep naar de stort gebracht

Huh...en je belt mij niet eerst???????

workshop moeten we gaan doen wat mij betreft.....ik ben er klaar voor (denk ik  :) )

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2011, 20:48:57 »
ja ik kan wel bieden...maar als ze 1000 vragen heeft het weinig zin 100 te bieden he
en dat vindt ik zat  ;)

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2011, 20:48:18 »

Dan kan ik er mee scannen, als jij je eerste rolfilm ontwikkeld hebt.

En dan scan ik em wel voor je in.... :yahoo:


Nou Henk als dat geen deal is toch?

Geldt ook voor Peter, natuurlijk.

Ruurd, maar ik heb toch al een scanner dus maak je om mij geen zogen, en ik heb net vandaag een auto vol troep naar de stort gebracht dus de Doka is nu in "wording" nog even geduld de planning is dat hij in gebruik komt voor het einde van het jaar.

Allen hoeft die - nog - niet met een 6x7 te gaan oefenen...  ;D

Nee maar nog wel steeds met mijn lichtmeter (ik heb het boek al thuis Basis licht meten) en mijn Mamiya M645 1000S en dat is volgens mij zeker net zo " moeilijk" als met een 6x7

Maar als ik het goed heb begrepen en ik neem aan dat jij Henk dat ook zo had begrepen hebt dat wij toch een  mini licht meet workshop van Ruurd krijgen


Gr Peter

Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2011, 20:46:28 »
Graag gedaan Henk,

ik heb voor mijn 3 scanners samen aanmerkelijk minder betaald dan 1000 pleuri.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2011, 20:40:45 »
Een dunne dan....
Je kunt bieden...
Doen anderen toch ook ??

Als jij nou begint te oefenen met de 6x7 en ik verder ga werken aan de andere PC met scanners,
Dan kan ik er mee scannen, als jij je eerste rolfilm ontwikkeld hebt.

En dan scan ik em wel voor je in.... :yahoo:
Geldt ook voor Peter, natuurlijk.
Allen hoeft die - nog - niet met een 6x7 te gaan oefenen...  ;D

Groeten,
Ruurd

Dank je voor het aanbod Ruurd...

asplx

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2011, 20:29:28 »
Citaat
Wij gaan in ieder geval geen dikke € 1000.- uitgeven aan een scanner.

Een dunne dan....
Je kunt bieden...
Doen anderen toch ook ??

Als jij nou begint te oefenen met de 6x7 en ik verder ga werken aan de andere PC met scanners,
Dan kan ik er mee scannen, als jij je eerste rolfilm ontwikkeld hebt.

En dan scan ik em wel voor je in.... :yahoo:
Geldt ook voor Peter, natuurlijk.
Allen hoeft die - nog - niet met een 6x7 te gaan oefenen...  ;D

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 november 2011, 20:36:07 door asplx »

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2011, 19:41:05 »
Maar Henk komt altijd met zijn wensenlijst, als ik alles al gezien heb...  ;D

Die Henk...wat een l##@L!  ;)

Maar € 1.000,- vor een scanner...vér, héél ver boven budget Ruurd...

als ik nou de LX voor grof geld verkocht had  ;D

asplx

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2011, 16:58:56 »
Nou, Peter, maak je niet ongerust, hoor  :)

Voor Henk heb ik ook wat links  ;D

Aanbevolen...
En ook hier: een SCSI-kaartje kost haast niets meer.
Ik had ze advertentie van de week al zien staan,toen ik de KB scanner had gespot. Maar Henk komt altijd met zijn wensenlijst, als ik alles al gezien heb...  ;D

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2011, 16:53:44 »
Ruurd, maar ik begrijp dat Henk een scanner zoekt voor het midden formaat en die Nikon coolscan is volgens mij toch alleen kleinbeeld of heb ik dat fout?
berichtje van Ruurd was gericht naar Soap  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2011, 16:46:46 »
Die scanner staat voor je neus: klik
Heeft weliswaar een SCSI-kaarje nodig, maar die staan voor een tientje of anderhalf ook op MP.
In een PCI-slotsteken en het Plug en Pray, zoals altijd bij Winhoos.
Een 2940AW2 kaartje kost hast niets meer
En heb je daar in de toekomst vragen over, dan kan ik je daarmee wel verder helpen. Ik gebruik ze zelf ook.

Groeten,
Ruurd

Ruurd, maar ik begrijp dat Henk een scanner zoekt voor het midden formaat en die Nikon coolscan is volgens mij toch alleen kleinbeeld of heb ik dat fout?

Tenminste als ik het hier goed lees. http://www.nikonusa.com/pdf/LS20ug.pdf


Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2011, 16:43:06 »
Ik spiek even mee op dit topic, ik zoek t.z.t. ook een scanner voor de MX en KX foto's :)

Die scanner staat voor je neus: klik
Heeft weliswaar een SCSI-kaarje nodig, maar die staan voor een tientje of anderhalf ook op MP.
In een PCI-slotsteken en het Plug en Pray, zoals altijd bij Winhoos.
Een 2940AW2 kaartje kost hast niets meer
En heb je daar in de toekomst vragen over, dan kan ik je daarmee wel verder helpen. Ik gebruik ze zelf ook.

Groeten,
Ruurd

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2011, 09:35:31 »
maar wij hoeven toch ook geen productie te draaien

klopt helemaal.....en er komen maar 10 foto's per film met een 6x7, dus het is te overzien  :)

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2011, 09:33:30 »
Er zijn speciale houders er voor waar je je negatieven in kan zetten, je moet er dan een licht achter zetten en dan kan je ze zo fotografen.

Maar denk dat kwaliteit er niet beter van word dan als je ze scant, alleen met het scannen moet je even wachten voordat de klaar is, zeker als je met hoge resolutie scant.


Dat klopt het heeft tijd nodig afhankelijk in welke resolutie je scant, maar wij hoeven toch ook geen productie te draaien.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2011, 18:19:41 »
Maar wellicht is het kwalitatief veel beter (wel arbeidsintensiever) om de negatieven te fotograferen met de K20D (gemonteerd aan een ouwe vergroterzuil).
Er zijn speciale houders er voor waar je je negatieven in kan zetten, je moet er dan een licht achter zetten en dan kan je ze zo fotografen.

Maar denk dat kwaliteit er niet beter van word dan als je ze scant, alleen met het scannen moet je even wachten voordat de klaar is, zeker als je met hoge resolutie scant.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2011, 11:22:49 »
Ik spiek even mee op dit topic, ik zoek t.z.t. ook een scanner voor de MX en KX foto's :)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2011, 07:38:48 »
Dus als je niet professioneel wilt gaan scannen en de allerhooste kwaliteit wilt , en ik vermoed dat jouw analoge werk ook hobby blijft dan is een Canon 9000 een perfecte scanner

Peter,

bedankt voor je input en inderdaad...mijn analoge werk is, net zo goed als mijn digitaal geprul, maar hobby  :)
Dus het lijkt mijn ook dat deze scanner voldoet voor ons.

Henk

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2011, 14:30:17 »
Hoi Henk,

Ik heb ook heel lang lopen kijken voor mijn 6x 4.5 negatieven, en het internet afspeuren, en heb uiteindelijk de Canon 8800F ( de 9000 is daar de opvolger van) ik ben er heel tevreden over, ik gebruik wel andere software om te scannen, ik werkte eerst met Silverfast, maar toen ik mijn mac had geupdate naar OSX LIon moest ik silverfast opnieuw kopen/upgraden en dat zou weer  € 100,-- gaan kosten toen heb ik die lui van Silverfast " het bos ingestuurd" wat een stelletje oplichters.
Ik ben toen VUESCAN gaan gebruiken en moet zeggen dat bevalt mij ook heel goed.

Dus als je niet professioneel wilt gaan scannen en de allerhooste kwaliteit wilt , en ik vermoed dat jouw analoge werk ook hobby blijft dan is een Canon 9000 een perfecte scanner, anders tja dan moet je veel meer gaan uitgeven bijvoorbeld de Epson V750 of een echte negatief scanner.

gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2011, 10:07:13 »
Afhankelijk van wat je wilt bereiken ben ik toch sceptisch vwb de flatbed scanners. Ik het zelf de voorloper van de V500 van Epson gehad en was echt niet te vreden met het resultaat. En dan is de 200 Euro toch zonde geld. Uiteindlijk ben ik geland bij de Plustech Optic Fil, 7600ie waarbij een TC9 calibratie slide en de SilverFast software deel zijn van de levering. De voordelen zijn:
  • Hoge resolutie
  • Multiscan voor een beter dynamisch bereik
  • Infrarood stof detectie (en je witl niet weten hoeveel werk dat scheelt)
  • En de silverfast software is eigenlijk onmisbaar
Nadelen zijn er uiteraard ook:
  • Alleen kleinbeeld (bij midden formaat en groter zal een flatbed denk ik wel goed genoeg zijn
  • Prijs rond de 350 Euro (koop altijd de versie met SilverFast overigens!!!!)
  • Niet echt snel (b.v. geen automatic feeder)
Al met al ben ik ervanuitgegaan dat als ik klaar ben met scannen de scanner nog wel 200 Euro oplevert. Alhoewel het een meer jaren project is om mijn meer dan 4000 dia's te scannen en de restwaarde tegen die tijd nog maar de vraag is. Ik scan mijn dia's per magazijn alleen in de winter en tussen door en daarom vlot het niet erg.
Ga er vanuit dat voor een goed resultaat je per foto toch zeker een minuut of 5 moet besteeden. En dat loopt dan lekker op.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Bob.
Wij zullen hem hoofdzakelijk gaan gebruiken voor middenformaat negatieven...dus misschien toch maar een flatbed..
Maar wellicht is het kwalitatief veel beter (wel arbeidsintensiever) om de negatieven te fotograferen met de K20D (gemonteerd aan een ouwe vergroterzuil).

Ik ga er eens rustig over nadenken.

Henk

newmikey

  • Gast
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2011, 08:26:54 »
De 9000F staat er ook op.
http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS9000/9000F.HTM
Mikey, ziet er naar uit dat je misschien iets te snel heb gezegd dat alles van Epson beter is.


Zou heel ged kunnen, heb altijd al een lichte neiging naar Epson gehad, vind de printers ook gewoon beter en dacht dat grosso modo de scannertests toch lichtjes in het voordeel van Epson uitvielen.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Advies voor scanner voor negatieven
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2011, 08:19:52 »
Hoi Henk,

Afhankelijk van wat je wilt bereiken ben ik toch sceptisch vwb de flatbed scanners. Ik het zelf de voorloper van de V500 van Epson gehad en was echt niet te vreden met het resultaat. En dan is de 200 Euro toch zonde geld. Uiteindlijk ben ik geland bij de Plustech Optic Fil, 7600ie waarbij een TC9 calibratie slide en de SilverFast software deel zijn van de levering. De voordelen zijn:
  • Hoge resolutie
  • Multiscan voor een beter dynamisch bereik
  • Infrarood stof detectie (en je witl niet weten hoeveel werk dat scheelt)
  • En de silverfast software is eigenlijk onmisbaar

Nadelen zijn er uiteraard ook:
  • Alleen kleinbeeld (bij midden formaat en groter zal een flatbed denk ik wel goed genoeg zijn
  • Prijs rond de 350 Euro (koop altijd de versie met SilverFast overigens!!!!)
  • Niet echt snel (b.v. geen automatic feeder)

Al met al ben ik ervanuitgegaan dat als ik klaar ben met scannen de scanner nog wel 200 Euro oplevert. Alhoewel het een meer jaren project is om mijn meer dan 4000 dia's te scannen en de restwaarde tegen die tijd nog maar de vraag is. Ik scan mijn dia's per magazijn alleen in de winter en tussen door en daarom vlot het niet erg.

Ga er vanuit dat voor een goed resultaat je per foto toch zeker een minuut of 5 moet besteeden. En dat loopt dan lekker op.

my 2cts, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.