Auteur Topic: Freeware Xn-view en Photivo  (gelezen 816 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Freeware Xn-view en Photivo
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2011, 11:29:38 »
Bedankt voor de nuancering van de term Free ware.  :good:
Voor mij is gratis mogen gebruiken al Free  :D

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Freeware Xn-view en Photivo
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2011, 11:29:38 »

newmikey

  • Gast
Re:Freeware Xn-view en Photivo
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2011, 23:50:20 »
Voor zover ik kan zien is alleen XNView freeware. De FAQ op de XNView website bevestigt dat. Photivo heeft een veel ruimere licentie namenlijk GPL (versie 3) en is daarmee Open-Source. Ter verduidelijking de definitie van Wikipedia:
"Freeware is een gangbare benaming voor software waarvan de auteur een licentie heeft verleend tot gebruik en verdere verspreiding in ongewijzigde vorm, zonder daarvoor vergoeding te vragen.

In tegenstelling tot publicdomainsoftware wordt freeware volledig beschermd door auteursrechten. In tegenstelling tot vrije software wordt de broncode van freeware over het algemeen niet beschikbaar gesteld en geeft de auteur de gebruiker niet het recht de programmatuur aan te passen of aangepaste versies verder te verspreiden.

Het Engelse woord free betekent in de context van freeware dus gratis en niet vrij.
"

Ik geef de voorkeur aan vrije software en Photivo is dat (en erg goed bovendien). XNView is prima, maar kent een uitermate beperkte licentie. Niks mis mee, maar als ik de keuze heb tussen twee evenredige programma's zal ik de voorkeur geven aan vrije software.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Freeware Xn-view en Photivo
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2011, 19:24:36 »
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters