Auteur Topic: licht sensor bij A (auto)  (gelezen 1310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2011, 17:12:19 »
Zoals al gezeid: De sensor van de flitser meet het refelecteerde licht.

1:
In de lfitser vormt een RC-filter een  buffer voor een bepaalde hoeveelheid electrische energie.
Dit netwerkje wordt ingesteld door de waarde van de weerstand R te veranderen of van de Condensator C.
Condensator C houdt die energie vast. (Let op dit is NIET de flitscondensator!!)

2:
Een tweede netwerk met net zo'n condenstaor wordt geladen via een lichtgevoelige weerstand (LDR), van het type, dat als er meer licht op valt, de weerstands lager is.
Als de weestand lager is, zal de bijbehorende condensator sneller opgeladen worden en de lading ervan het niveau hebben van de de eerst genoenmde condensator in (1).

1+2=4
Door achter (1) en (2) een vergelijker (3) te plaatsen die een electronische schakelaar (4) aanstuurt, wordt op het moment, dat beide condensatoren gelijk geladen zijn, de stroom naar de flitsbuis afgekapt.

Even terzijde, maar zeer wezenlijk:
De kwaliteit van de componenten in de netwerkjes bepaalt de waliteit van de flitser. In goedkopere flitsers zitten heel vaak goedkopere komponenten, waardoor wisselende resultaten tevoorschijn komen.
Met name de lichtopbrengst van Metz als 3th-party flitser is beroemd. Van de goedkopere merken is die vaak van miondere kwaliteit.  Als handelaar heb ik meerdere goekopere flitsers verkocht, maar ik heb er om die reden ook heel wat weer ingeruild voor een Metz.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2011, 17:19:14 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2011, 17:12:19 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2011, 22:20:09 »
Ah op die fiets  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Frans Musters

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 491
  • Geslacht: Man
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2011, 22:08:52 »

Volgens mij meet de sensor  het licht wat er terug op de sensor van de flitser valt.
Je moet de sensor zien als de sensor die ook bij TTL gebruikt word, alleen zit die in de camera bij de film/ sensor en kan dus beter meten.
Hij begint hiermee als de flits begint en is er genoeg licht op de sensor gevallen (afhankelijk van de instelling natuurlijk) dan stopt de flits.
Best wel slim en het gaat natuurlijk allemaal heel snel.



Frans
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 21:37:21 »
Jan, bedankt. :)

Ik dacht altijd dat de sensor simpel weg de omgevings-licht meet, maar het is toch wel iets slimmer.

Alleen dit begrijp ik niet.
En als aanvulling daarop: het oog ziet dus niet het flitslicht zèlf, maar het flitslicht dat teruggekaatst wordt door "het onderwerp".
Zover ik weet geef de flits in A stand geen pre-flash om te meten dus hoe kan de sensor de flitslicht af stellen dat die al heeft af geschoten?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

  • Gast
Re:licht sensor bij A (auto)
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 20:46:16 »
Voor zover ik weet meet het oog van de flitser alleen op en gedurende het moment, dat er geflitst wordt. Als het flitslicht het bestaande licht voldoende overheerst (qua sterkte), zal dat bestaande licht geen rol van betekenis spelen.
En als aanvulling daarop: het oog ziet dus niet het flitslicht zèlf, maar het flitslicht dat teruggekaatst wordt door "het onderwerp".

Jan.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
licht sensor bij A (auto)
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2011, 19:57:49 »
Is het correct dat het oogje op de flits het licht meet waar de flits zicht bevind maar niet het licht meet wat op de foto staat.

Dus als je in een spotlicht zal staan dan meet de flits het licht van de spotlicht maar als je iemand op de tribune wilt fotograferen die in het donker zit dan flits de flits veel te weinig omdat de flits niet de belichting meet waar de persoon zit maar het licht waar jij staat (licht van het spotlicht) dus veel te weinig zal flitsen?


ps. had dit ergens anders al gevraagd en geen antwoord op gekregen.  :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ