Auteur Topic: AF-540FGZ vs AF-540FGZII  (gelezen 1599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2014, 22:21:40 »
Ik gebruik ze inmiddels beide, maar ben nog niet super blij. Misschien moet ik nog wennen ::) Ik zal de voor- en nadelen die ik tot nu toe ondervind even opsommen. Het enige positieve wat ik tot nu toe ervaar is de geringere afmetingen, dus makkelijker mee te nemen. Dat ie WR is zal ook een voordeel zijn, maar ik heb zelf een hekel aan regen ;) . Nadelen tot nu toe, ik heb nog geen passende omnibounce gevonden, foto`s die ik met gelijke camera instellingen maak met de verschillende flitsers geven bij de oude goede belichting en zijn bij de nieuwe overbelicht, dus ik zal het licht ergens moeten gaan knijpen. De kop is kantelbaar, maar bij de oude kon ik hem met 1 hand kantelen en bij de nieuwe heb ik 2 handen nodig omdat hij geborgd is, hierdoor heb ik een derde hand nodig om de camera vast te houden, dus snel even switchen tijdens fotograferen is onhandig, de degelijkheid verschilt voor mijn gevoel niet echt met de oude maar doordat hij compacter is, is hij misschien wat minder kwetsbaar, de tijd zal het leren. Kortweg, mijn advies zou zijn, als je nooit in de regen hoeft te fotograferen en het grotere formaat geen beletsel is kun je voor een aanzienlijk lager bedrag zeker de oude ook nog overwegen.
Ik realiseer me dat dit geen uitgebreide test is, maar alleen mijn eerste ervaringen.

_01 by elshout1958, on Flickr

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2014, 22:21:40 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2014, 22:21:40 »
Ik gebruik ze inmiddels beide, maar ben nog niet super blij. Misschien moet ik nog wennen ::) Ik zal de voor- en nadelen die ik tot nu toe ondervind even opsommen. Het enige positieve wat ik tot nu toe ervaar is de geringere afmetingen, dus makkelijker mee te nemen. Dat ie WR is zal ook een voordeel zijn, maar ik heb zelf een hekel aan regen ;) . Nadelen tot nu toe, ik heb nog geen passende omnibounce gevonden, foto`s die ik met gelijke camera instellingen maak met de verschillende flitsers geven bij de oude goede belichting en zijn bij de nieuwe overbelicht, dus ik zal het licht ergens moeten gaan knijpen. De kop is kantelbaar, maar bij de oude kon ik hem met 1 hand kantelen en bij de nieuwe heb ik 2 handen nodig omdat hij geborgd is, hierdoor heb ik een derde hand nodig om de camera vast te houden, dus snel even switchen tijdens fotograferen is onhandig, de degelijkheid verschilt voor mijn gevoel niet echt met de oude maar doordat hij compacter is, is hij misschien wat minder kwetsbaar, de tijd zal het leren. Kortweg, mijn advies zou zijn, als je nooit in de regen hoeft te fotograferen en het grotere formaat geen beletsel is kun je voor een aanzienlijk lager bedrag zeker de oude ook nog overwegen.
Ik realiseer me dat dit geen uitgebreide test is, maar alleen mijn eerste ervaringen.

_01 by elshout1958, on Flickr

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2014, 23:15:49 »
Kogel is door de kerk, ik heb vandaag de nieuwe gehaald dus de 2. Eerste indruk is niet om te gillen, maar het batterij klepje ziet er wel wat degelijker uit. Wat me ook meteen opviel is dat hij een stuk kleiner is en de stroom aansluiting aan de zijkant mist. Niet dat ik die bij de andere ooit gebruikt heb, maar toch vreemd dat het weggelaten is, wellicht om de weather sealing makkelijker te realiseren.
Verder heeft hij ongeveer dezelfde instelmogelijkheden en veel meer kan ik er nog niet over zeggen, alleen dat hij ook gewoon flitst als hij op de camera staat  ;) Mocht ik in de toekomst meer over de flitser ontdekken dat wellicht interessant is zal ik het zeker melden.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2014, 19:24:31 »
Ik zie nu dit draadje, nadat ik vandaag een topic heb gemaakt over de FA 540 FGZ (de oude) Het batterij deksel bij de oude is dus de rede dat ik een nieuwe moet hebben, sluit niet meer en door de druk van de veertjes achter de batterijen drukt hij het deksel open waardoor het contact weg is en dus niet flitst. Voor mij een rede om dit zelfde model niet meer te nemen, 3 jaar voor een flitser is mi wat kort. Ik ben dus benieuwd hoe de WR versie qua klepje verbeterd is, want hij kost toch een paar stuivers. En mijn gedachten gaan er wel naar uit om hem te kopen, maar ik hoor graag eerst hoe anderen hem ervaren.

Serpiente

  • Gast
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2014, 17:00:19 »
Ik heb de 360 gehad en vind het klepje van de "oude" 540 niet veel beter. Dit zou dan ook verbeterd kunnen zijn?!?!? Voor de rest voldoet de "oude" 540 goed en ga ik toch niet in de regen staan met flitser. Ik was gewoon nieuwsgierig!
Als hij WR is dan zal de klep waarschijnlijk beter sluiten.. Ze hadden dat geloof ik aangepakt

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2014, 15:52:55 »
Bij de 360 is het batterijenklepje beter.. Ik weet niet hoe die bij de 540 al goed was.

Ik heb de 360 gehad en vind het klepje van de "oude" 540 niet veel beter. Dit zou dan ook verbeterd kunnen zijn?!?!? Voor de rest voldoet de "oude" 540 goed en ga ik toch niet in de regen staan met flitser. Ik was gewoon nieuwsgierig!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2014, 00:19:17 »
Bij de 360 is het batterijenklepje beter.. Ik weet niet hoe die bij de 540 al goed was.

RonHendriks

  • Gast
Re: AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2014, 16:26:26 »
Nummer II is geseald en kun je dus mee in de regen lopen. Verder weet ik ook even zo vlug niet. Iets snellere laadtijd ook.

Zit ook een videolicht op.

Review van de kleine, maar zitten wat verwijzingen in naar de grote broer:
http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-af360fgz-ii-flash/introduction.html

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
AF-540FGZ vs AF-540FGZII
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2014, 16:14:30 »
Weet iemand of er significante verbeteringen zijn bij de AF-540FGZII t.o.v. de AF-540FGZ? Mogelijk is hier al een discussie over, maar ik kon hem zo snel niet vinden?!?!?
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ