Auteur Topic: Micha's blauwe en grijze monster  (gelezen 15671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2014, 10:22:38 »
Vorige week donderdag getankt, waaruit bleek dat ik mijn tank 1:16,6 had gereden :cheer:.

Vorige week zaterdag naar de Landelijke Panda Dag geweest van de Fiat Panda Club. Deze dag was in Veenendaal, bij de dealer waar mijn auto is verkocht. Was heel leuk, iemand anders met een Panda opgepikt in Haarlem en vanaf Amstelveen kwam daar nog een Seat Marbella bij, dat maakte het wel een gave optocht :D. Daar ook nog een stickertje gekocht die ik binnenkort op m'n auto ga plakken, vond hem wel leuk. Foto's van het evenement zijn hier te vinden. Overigens daar mijn auto ook nog op de brug gehad, en degene die de auto bekeek verbaasde zich over de staat van de auto. Geen onverwachte dingen tegen gekomen. Meteen een ophangrubber van de uitlaat vervangen, die van mij was volledig uitgedroogd en iemand anders verkocht ze daar, dus voor 50 cent ook weer opgelost.

Dit is overigens de sticker.

S8A1 by Micha Panda, on Flickr

En direct ook een sticker van de Fiat Panda Club.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2014, 10:22:38 »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #34 Gepost op: 14 april 2014, 14:26:07 »
Ik heb maar een demper ;C. Haha, zal wel ja, zo'n lekkere dieselbrom.

Leek net zo'n oude Amerikaanse muscle car  :D


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #33 Gepost op: 14 april 2014, 13:47:37 »
Ik heb maar een demper ;C. Haha, zal wel ja, zo'n lekkere dieselbrom.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #32 Gepost op: 14 april 2014, 12:24:02 »
Leuk is dat inderdaad als je uitlaat voor de eerste demper enz breekt  :D Hadden wij met een Omega 2,5 TD. Dan draaien mensen hun hoofd wel  :D

Wel heel erg balen dat je er zoveel kosten aan hebt de laatste tijd  :( Klein autootje betekend dus niet kleine rekening helaas  :(


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #31 Gepost op: 13 april 2014, 22:00:52 »
Oh tjonge. Vergeten te updaten.

Iets van twee weken nadat ik mijn auto had opgehaald van de APK (van bijna €800,-), besloot op een mooie zondagmiddag midden in Haarlem mijn uitlaatspruitstuk genoeg te hebben van zichzelf, en splitste zich in tweeën. Het gevolg was een denderend geluid, alsof een voltallig Hells Angels leger onder m'n motorkap had plaatsgenomen. Toen maar op weg naar huis, was een leuke rit, dat wel. Ik voelde me een echt sjonnie, in een Panda nog wel.

Een nieuw spruitstuk was in Nederland natuurlijk onvindbaar, dus maar uit Engeland gehaald. €130,- armer. Nieuwe pakking er tussen, vloeibare pakking tussen in de klem van de uitlaat gedaan en we konden weer karren. Uiteraard alles meteen met nieuwe boutjes, moertjes en ringetjes vast gezet, dan zit dat ook weer fatsoenlijk. Oja, ook nog een nieuw beugeltje gebogen voor onder m'n auto.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2014, 22:23:41 door Micha D. »

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2014, 21:20:29 »
Dat is lang geleden :o.

Heerlijke winter geweest om lekker door te rijden, maar niet om te klussen. Dus weinig gedaan (ook geen tijd door studie/vriendin/alle andere verplichtingen).

Auto is inmiddels alweer een paar dagen terug en door de APK! Wel een flink aantal dingen vervangen.

Een bevestigingsbout van de draagarm was bijna helemaal doorgerot en is dus vervangen. Er is een volledig nieuwe ontstekingsmodule ingekomen inclusief nieuwe puntjes, rotor en condensator (de oude had speling op het asje en stond dus tegen de rand van verstellen aan, verder kon ik hem niet verstellen. Nu weer allemaal vers). De hoes van de aandrijfas aan de kant van de versnellingsbak is vervangen, samen met de keerring, want die lekte (en uiteraard weer wat nieuwe bakolie erin). En de spoorstang links is vervangen, want die was behoorlijk krom, waarschijnlijk ooit een tik gekregen. Daarnaast zijn de nieuwe velgen erop gekomen, de banden zijn omgezet zodat er vier goede banden onder zitten. Velgen zijn gebalanceerd en de auto is uitgelijnd (was hard nodig!). En de bestuurdersdeur is gelast, anders kwam hij niet door de APK heen. De rekening is er niet eentje om blij van te worden, maar het resultaat wel. Ik krijg steeds meer zin om er verder mee te werken, dat wil zeggen, velgen opknappen, naafkappen afmaken en monteren en de onderkant en de bumpers spuiten.

Hier de kromme spoorstang:

S7A1 by Micha Panda, on Flickr

Offline adam919

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:56:34 »
machtig!

doet me denken aan mijn eerste wagen destijds, een 18 jaar oude opel corsa, kleur roze (was waarschijnlijk rood toen ie de garage verliet)!


Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2013, 18:08:07 »
Och och och, wat een gedoe allemaal zeg! Tja, het is een risico bij het kopen van een dergelijke auto. Gelukkig is er allemaal goed aan te komen!  ;D En als ie goed rijdt, lekker genieten!

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2013, 00:07:41 »
Het blijft wel een mooi avontuur om te lezen hoe dit ooit weer een fatsoenlijke kar zal zijn/worden.
Ik ben wel heel benieuwd wat je investering onder de streep voor bedrag heeft staan als je er echt mee gaat rijden.
Wat er tot nu toe voorbij is gekomen, loopt al aardig op, naast dat het je heel veel tijd kost.
Als je er maar plezier in blijft houden, want eerlijk is eerlijk, hij begint er wel steeds prettiger uit te zien....
Succes er mee!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:24:07 »
Heel erg leuk om je update weer te lezen. Moet er niet te veel naar kijken want dan begint het bij mij ook wel te kriebelen.....
(helemaal na een mail van 1 van mijn spotters in het veld vandaag maar dat vertel ik je wel via fb)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:29:13 »
En toen aan de grote klus begonnen, auto wassen, kleien, polijsten en in de wax zetten. Je bent er even mee bezig, maar het is dankbaar werk. Nog lang niet alle swirls en krassen zijn eruit, maar omdat dit mijn eerste keer polijsten ooit was wou ik niet te grof beginnen (ook op aanraden van degene van wie we de spullen mochten lenen (Wouter, bedankt!), omdat Italiaanse lakken nogal zacht schijnen te zijn). Maar het is zeker een verbetering.


S5A22 by Micha Panda, on Flickr

S5A23 by Micha Panda, on Flickr

S5A24 by Micha Panda, on Flickr

S5A25 by Micha Panda, on Flickr

S5A26 by Micha Panda, on Flickr

S5A27 by Micha Panda, on Flickr

En dan een iets minder leuk bericht, namelijk iets wat ik al zag aankomen. M’n auto raakte al een tijdje koelvloeistof kwijt. De koppakking was een mogelijke dader en ook geen hele onlogische. M’n fan sloeg namelijk niet aan, kwam ik achter nadat ik een ritje had gemaakt en mijn motor kookte. Doordat de fan niet aansloeg is de motor dus veel te warm geworden en daardoor is waarschijnlijk de koppakking eruit geschoten. Dat werd ook bevestigd door het feit dat het koelsysteem op druk bleef staan ten gevolge van uitlaatgassen. Ook stond er schuim op m’n koelvloeistof. Dus meteen maar een klein beurtje laten doen.


S5A28 by Micha Panda, on Flickr

S5A29 by Micha Panda, on Flickr

S5A30 by Micha Panda, on Flickr

Daarna reed hij weer heerlijk. Voor een korte tijd weliswaar, want een paar dagen later tijdens een stukje rijden hoorde ik opeens een gek geluid, gelukkig was ik bijna thuis, dus rustig naar huis gereden en daar even gekeken wat het zou kunnen zijn. Ik had geen idee, dus hop, naar de garage. Daar kwamen we er al snel achter dat het waarschijnlijk de versnellingbak was, maar het kon niet met zekerheid gezegd worden. Dus op hoop van zegen de bak er onderuit, en inderdaad, dat was de boosdoener. Twee opties, of de bak laten reviseren (kosten, zo’n €600,-) of een nieuwe (tweedehands) bak. Uiteraard voor de tweede optie gekozen en van de vorige eigenaar van de auto een bak overgenomen. Die er onder laten zetten, nieuwe bakolie erin en gaan met die banaan.


S5A31 by Micha Panda, on Flickr

Dat was het plan tenminste, want al een tijdje had ik last van schokken bij flink gas, inhouden zeg maar. En uiteraard net toen ik m’n auto ophaalde met m’n nieuwe bak besloot m’n bobine de geest te geven. Briljant. Ook uiteraard net voordat ik op vakantie ging, hoe kan het ook anders. Dus een nieuwe bobine bestelt en erop gezet na m’n vakantie. Inmiddels had ik al dik een maand niet meer fatsoenlijk ermee gereden, dus ik baalde best wel toen m’n auto precies één keer aanging en daarna niet meer. Wat zal het volgende probleem zijn? Ik had geen idee meer, dus ’s avond met m’n pa er naar gekeken, maar het bleek dus dat het contactpuntje niet los kwam, en dat betekent dat er geen vonk komt, en geen vonk is geen draaiende motor. Dus de puntje afgesteld en nu wel gaan met die banaan. Hij reed weer heerlijk, buiten het feit dat hij weer koelvloeistof verloor, dit keer via een lekkende kachelkraan. Waarschijnlijk gebeurt met het inzetten van de nieuwe bak of iets dergelijks. Dus op naar de sloop voor een nieuwe kachelkraan. Het was wel heerlijk om er weer in te rijden, tot ik vlak voordat ik bij de sloop aankwam opeens het gevoel had dat de pook was afgebroken, wat nu weer? Schakelen ging, als je van het idee houd dat je geen idee hebt waar je heen moet schakelen. Gelukkig tot aan de sloop gekomen en daar even onder de auto gekeken. Wat bleek, een schakelstang was los gekomen van z’n kogel (waarschijnlijk een dop die niet goed vast zat). Dus met drie flinke tie wraps het geheel weer vast gezet en naar huis gepuft. Wel een heel avontuur zo. Vandaag maar weer naar de sloop op zoek naar zo’n dop.

Oja, ooit tussendoor ook nog eens een beginnetje gemaakt met m’n ‘nieuwe’ velgen schoonmaken.


S5A32 by Micha Panda, on Flickr

S5A33 by Micha Panda, on Flickr

S5A34 by Micha Panda, on Flickr

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:28:38 »
Ah, eindelijk weer eens een update, dat is alweer even geleden. Een tijd geleden (tussen m’n examens door) naar iemand van de Panda Club (Michiel) gereden voor een paar onderdelen. Daar moesten natuurlijk een paar foto’s gemaakt worden van de Oer-Panda’s samen, dus bij deze.


S5A1 by Micha Panda, on Flickr

S5A2 by Micha Panda, on Flickr

S5A3 by Micha Panda, on Flickr

De achterbak vol gegooid met de spullen en weer op naar huis. Mijn vangst van die dag was een set nieuwe stalen velgen (nog op te knappen), een setje koplampen en achterlichten, nieuwe stuurkap (die van mij is gebarsten), nieuwe fannetjes voor binnen onder het voorraam, nieuwe slotenset, nieuwe gordels inclusief gordelhouders, knopjes voor de temperatuurregeling.


S5A4 by Micha Panda, on Flickr

S5A5 by Micha Panda, on Flickr

S5A6 by Micha Panda, on Flickr

S5A7 by Micha Panda, on Flickr

S5A8 by Micha Panda, on Flickr

S5A9 by Micha Panda, on Flickr

S5A10 by Micha Panda, on Flickr

S5A11 by Micha Panda, on Flickr

S5A12 by Micha Panda, on Flickr

Dus de Panda langs het huis gereden (nog redelijk smal) en aan de slag gegaan (tussen het leren door), eerst maar eens opgeruimd, dan kom je nog eens wat tegen.


S5A13 by Micha Panda, on Flickr

S5A14 by Micha Panda, on Flickr

Voorstoel eruit geschoven om maar eens een simpel klusje aan te pakken, nieuwe gorderhouderstangen.


S5A15 by Micha Panda, on Flickr

S5A16 by Micha Panda, on Flickr

De nieuwe velgen, eentje met naafkap, eentje zonder. Ik ga voor mét.


S5A17 by Micha Panda, on Flickr

Nieuw roostertje erin gezet, nog een aardig gekloot omdat je hem onder het raamrubber moet zetten.


S5A18 by Micha Panda, on Flickr

Leuk geweest voor die dag.


S5A19 by Micha Panda, on Flickr

M’n vader en m’n broer waren naar Ulft geweest (ik had helaas geen tijd, nog steeds examens), maar ze hebben wel een aantal leuke dingen voor mij meegenomen, namelijk allemaal folders. Ik zal later nog eens een paar goede foto’s nemen van alles.

Kanda in de Panda? BBQ, check.


S5A20 by Micha Panda, on Flickr

Inkopen voor party, Check.


S5A21 by Micha Panda, on Flickr

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2013, 00:04:19 »
Heb je die naafkappen al af? Ik wil ze anders wel voor je stralen.
Dit bericht helemaal gemist, nee, nog niet af. Stralen zou wel super zijn eigenlijk, kun je dat zelf doen? Of op je werk oid?

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2013, 22:17:23 »
Citaat
Heb je die naafkappen al af? Ik wil ze anders wel voor je stralen.

Toen ik die kappen zag, dacht ik meteen aan een staalborstel voor op een flex. Heb ik m'n boottrailer ook mee kaal gehaald.

Maar stralen is natuurlijk helemaal  :toppie:

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2013, 22:53:05 »
Heb je die naafkappen al af? Ik wil ze anders wel voor je stralen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2013, 20:51:42 »
Vandaag m'n schatje weggebracht, koppakking, temperatuursensor en kopbouten worden vervangen, motor wordt geflushed en nieuwe olie, remvloeistof wordt nagekeken en eventueel vervangen indien nodig.

Afwachten maar.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2013, 18:26:12 »
Jaja, vandaag was het zo ver. Eindelijk 18, dus met de auto naar de examens toe. Heerlijk om alleen te mogen rijden.

Meteen maar even een kleine update/post.

Een aantal weken geleden kreeg ik m'n naafkappen binnen, voor een tientje gekocht op marktplaats, voor op m'n nieuwe velgen.

Zo kwamen ze binnen, iets ruwer dan ik had verwacht.

IMGP0697 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dus maar aan de slag, lekker ouderwets met de hand schuren (machinaal was het niet ideaal met deze vorm).

IMGP0709 (klein) by Micha Panda, on Flickr

En dat knapt best wel op, dit was de meest roestige die op de eerste foto bovenop ligt.

IMGP0711 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Van de week stond voor het eerst ons hele wagenpark bij elkaar, alle 7 :P.
*weg*

En zondag even de kentekenplaten eraf gehaald, want ik kreeg nieuwe (luxe) platen voor m'n verjaardag :).

IMGP0842 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Daaronder was het vooral vies, heel vies.

IMGP0843 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP0847 (klein) by Micha Panda, on Flickr

En de nieuwe platen, stukken beter!

IMGP0849 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het raamrubber aan de linkerkant was behoorlijk krom, waarschijnlijk door de zon.

IMGP0705 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dus met behulp van warm water en dan tussen een aantal voorwerpen klemmen is hij weer recht.

IMGP0844 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dat was het voor nu. Nu weer lekker gaan leren voor m'n examens en af en toe een stukje rijden :).
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2013, 15:37:10 door Micha D. »

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2013, 23:48:12 »
Ja, ga ik doen :). De bumper eerst glad en schoon maken, dan kunststofprimer en dan rollen. Al wordt het niet helemaal zwart, maar eentje de originele grijze kleur. Op de zijkant komt ook nog een anti-steenslag laag.

Offline VWim

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 195
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2013, 23:45:35 »
De grijze bumpers ga ik gewoon rolleren, in dezelfde kleur als de zwarte onderkanten aan de zijkant. Ik heb het liever in één kleur :).

Smaken verschillen  ;)

Dan toch nog een tipje, Zet die bumper wel in de kunststof primer, anders ben je er na een maand al weer grotendeels vanaf. Zou zonde zijn van het werk en het geïnvesteerde materiaal.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2013, 20:25:45 »
Nu de hammerite er toch stond meteen maar even een stuk gedaan wat net gelast was door de verkoper. Het stond nu alleen in de zinkprimer.

Voor:

IMGP9902 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Na:

IMGP9903 (klein) by Micha Panda, on Flickr

En meteen maar wat andere plekjes even een likje meegegeven. Geen ernstige plekken, dus dat wil ik graag zo houden.

IMGP9922 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9923 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9924 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9925 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Onder de motorkap moet ik even blijven opletten, want daar komt het wel naar boven. Binnenkort maar even schuren en in de hammerite en daarna tectiel zetten.

IMGP9908 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Bij alle andere foto’s lag er nog geen reservewiel onder de kap, maar die hoort er natuurlijk wel. Daar onder hoort trouwens ook de krik te liggen, maar omdat die op de sensor van de handrem drukt (en dus het lichtje constant blijft branden) ligt de krik nu achterin, lekker ontworpen.

IMGP9909 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het enige probleempje onder de kap is dat de radiateur koelvloeistof spuit. Volgens een Pandaclubber kon dat of het rubber van de dop zijn (waardoor bij het warm worden van de kvs (en dus het uitzetten) het rubber lekt) of het slangetje naar het expansievat is verstopt waardoor er een druk ontstaat en de beveiliging van de radiateur (die zich in de dop bevindt) de kvs eruit spuit. Ten eerst het rubber er maar eens uitgehaald, maar dat was volledig vergaan.

IMGP9910 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9913 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dat er dus maar uit gepeuterd, waardoor er een metaal op metaal sluiting ontstaat, maar dat is ook niet optimaal, hij spuit nog steeds een beetje. Morgen even kijken of ik een rubber kan scoren bij de locale garage of een hele dop (ik weet niet of die een beetje universeel is). Als dat niet lukt cross ik wel even langs de Fiat-dealer, misschien hebben die nog wat liggen.

IMGP9915 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Nog niet toegekomen aan polijsten (wat wel het plan was), maar dat komt nog wel.

En nieuwe dop heb ik overigens inmiddels van een sloop Marbella afgetrokken, voor €2,- was het probleem opgelost.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2013, 20:25:14 »
Pandaclub forum  :)
Ik weet het nu ;D. Wel gaaf dat je hier ook tegen kom!

Leuk gebakkie ;)

Een paar tips/aandachtspunten:
1: die verstopte slang zou ik me enige zorgen om maken, vaak is dit het gevolg van een anti-lek"pil" in de radiator. als zo'n slangetje verstopt raakt zijn er vaak ook kanalen in het blok verstopt. Wellicht verdient het de moeite om te onderzoeken of je het blok ergens mee kan spoelen.
2: Dergelijke gigantisch grijze bumpers krijg je weer netjes met een verfföhn. Voorzichtig op een onopvallende plek beginnen, als je de bumper voorzichtig warm stookt zie je dat hij een beetje gaat glimmen, brander niet te lang op 1 plek houden en voorzichtig beginnen. Op een gegeven moment krijg je wel gevoel bij wat je aan het doen bent. HET grote voordeel van deze methode, de kleur is net als vroeger uit de fabriek, het duurt erg lang voordat ze weer grijs worden en het kost niets behalve wat stroom.

Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Met enige pijn in het hart denk ik nog wel eens terug aan mijn eerste auto. Een tornadorode Golf II, 1.6 in Madison uitvoering. Veel plezier mee gehad!
Bedankt Wim, de slang was geen slang, maar het was de dop van de radiateur. De rubbers daarvan waren vergaan, dus in plaats van de koelvloeistof overdragen naar het expansievat, ging het naar buiten toe. De grijze bumpers ga ik gewoon rolleren, in dezelfde kleur als de zwarte onderkanten aan de zijkant. Ik heb het liever in één kleur :).

Gaaf autootje! Ziet er nog redelijk uit voor zijn leeftijd toch  :)

De roestplekjes zou ik wel zo snel mogelijk behandelen. Onder roestblaasjes zit vaak meer roest dan je denkt. Kaalborstelen en inkwasten met een anti-roestmiddeltje is zo gedaan. Bij mijn oldtimer stroomde er water via het dakgootje naar binnen, en door de deur kon je zo heenprikken!  :( En het leken maar een paar blaasjes roest.

Als ik een tip mag geven, meld je aan op een Fiat Panda forum en dan kom je al een heel eind  :)

Ben wel benieuwd naar de voortgang hoor  ;)
Bedankt Ivo, de roest ben ik niet zo bang voor, behalve de roest onder het voorraam. Dat is in ieder geval de ergste plek, die gaat er hopelijk deze zomer nog uit. In de winter zal de auto binnen staan, dus dan roest het niet.

Ik zit al op het forum van de Pandaclub, dus dat gaat helemaal goed komen.

Leuk ding , ik heb dezelfde gehad (PL-24-nogwat)! Niet warm te krijgen in de winter , bij tegenwind niet harder dan 90 km per uur en als je vorige wagen een Alfa 33 1.5 QV was toch ook maar een beetje oppassen in de bochten  :lolk:. Maar hij startte altijd , was een gewilde verhuiswagen en de kosten waren om te lachen.
Haha, klinkt herkenbaar ;D. Bedankt Guus :).

Dit is eigenlijk al een oude update, maar ik wou hem hier toch ook nog even plaatsen. Let dus niet op de aanduidingen 'vandaag' ;D.


Zo, vandaag eens lekker aan de slag gegaan. Omdat het linkerslot was vervangen door een Marbella slot en ik van diezelfde Marbella ook het slot had van de achterklep en van de passagiersdeur leek het me een goed plan om die vandaag maar eens erin te gaan zetten. Te beginnen met het slot van de achterklep. Geen probleem, met drie boutjes was het slot eruit. Nu het andere slot erin. Hmm, dat past niet.

Nee, dat past echt niet, daar moet even een andere oplossing voor komen.

IMGP9893 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Nou, dan maar het slot van de passagiersdeur vervangen, dan kan ik in ieder geval een sleutel gebruiken voor links en rechts. De bekleding zat vast met van die leuke plastic dopjes, dus na flink trekken kwamen die los (geen eentje kapot, jeej), plastic matje wat erachter zat eraf getrokken en toen het slot los gemaakt (zat vast met een metalen schuifje aan de binnenkant van de deur.

Nou, dat ziet er allemaal nog wel prima uit.

IMGP9901 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Eigenlijk zou voor de goeiigheid ook eens het raammechanisme gesmeerd moeten worden, maar daar kon ik nu even niet zo handig bij.

Van binnen zit het allemaal netjes in de tectiel en geen roest, prima dus.

IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Prima, ‘nieuw’ slot erin en alles weer opbouwen.

IMGP9916 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Prachtig :).

IMGP9917 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Volgende ‘klus’, motorkap scoop eraf. Dat was een kwestie van vier schroefjes. Zonder heeft mijn voorkeur.

Van:

IMGP9897 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Naar:

IMGP9899 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dan de linker deur. Het slot daarvan gaat lastig terug als je hem in druk, even kijken of we daar wat aan kunnen doen.

Het paneel aan de linkerkant zat trouwens vast met drie schroefjes, niet erg netjes, kijken of daar een nieuw paneeltje voor te vinden is.

IMGP9906 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Ook daaronder nog ik goede staat.

IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Hmm, aan het slot zelf kon ik weinig geks ontdekken. Dan zal het wel aan de bevestiging liggen, die is natuurlijk wat ontwricht door de inbraakpoging. Het leek mij wel handig om verdere roest te voorkomen in dit geval, dus ik heb er maar even hammerite opgezet, niet erg mooi, wel effectief.

IMGP9918 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Even laten drogen en het slot kan er weer in.

IMGP9921 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De binnenbekleding heb ik er maar even uitgelaten omdat ik binnenkort toch die inbraakschade weg wil werken om het slot weer helemaal goed vast te zetten.


Offline Guus74

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 457
  • Geslacht: Man
    • flickr
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2013, 19:58:42 »
Leuk ding , ik heb dezelfde gehad (PL-24-nogwat)! Niet warm te krijgen in de winter , bij tegenwind niet harder dan 90 km per uur en als je vorige wagen een Alfa 33 1.5 QV was toch ook maar een beetje oppassen in de bochten  :lolk:. Maar hij startte altijd , was een gewilde verhuiswagen en de kosten waren om te lachen.

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2013, 15:18:07 »
Gaaf autootje! Ziet er nog redelijk uit voor zijn leeftijd toch  :)

De roestplekjes zou ik wel zo snel mogelijk behandelen. Onder roestblaasjes zit vaak meer roest dan je denkt. Kaalborstelen en inkwasten met een anti-roestmiddeltje is zo gedaan. Bij mijn oldtimer stroomde er water via het dakgootje naar binnen, en door de deur kon je zo heenprikken!  :( En het leken maar een paar blaasjes roest.

Als ik een tip mag geven, meld je aan op een Fiat Panda forum en dan kom je al een heel eind  :)

Ben wel benieuwd naar de voortgang hoor  ;)

Offline VWim

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 195
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2013, 22:07:30 »
Leuk gebakkie ;)

Een paar tips/aandachtspunten:
1: die verstopte slang zou ik me enige zorgen om maken, vaak is dit het gevolg van een anti-lek"pil" in de radiator. als zo'n slangetje verstopt raakt zijn er vaak ook kanalen in het blok verstopt. Wellicht verdient het de moeite om te onderzoeken of je het blok ergens mee kan spoelen.
2: Dergelijke gigantisch grijze bumpers krijg je weer netjes met een verfföhn. Voorzichtig op een onopvallende plek beginnen, als je de bumper voorzichtig warm stookt zie je dat hij een beetje gaat glimmen, brander niet te lang op 1 plek houden en voorzichtig beginnen. Op een gegeven moment krijg je wel gevoel bij wat je aan het doen bent. HET grote voordeel van deze methode, de kleur is net als vroeger uit de fabriek, het duurt erg lang voordat ze weer grijs worden en het kost niets behalve wat stroom.

Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Met enige pijn in het hart denk ik nog wel eens terug aan mijn eerste auto. Een tornadorode Golf II, 1.6 in Madison uitvoering. Veel plezier mee gehad!

Offline Lensvision

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Vrouw
    • Lensvision Photography
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2013, 20:33:39 »
Pandaclub forum  :)