Auteur Topic: Back-ups draaien discussie  (gelezen 4983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2013, 12:48:17 »
Klopt. Hij blijft het doen dus nu maar even de helpchat aangezet. Sta nu 26ste in de wachtrij  :D Blijft vreemd. Hij zet ze netjes weg en slaat ze op en dan weet hij opeens niet meer waar.....


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2013, 12:48:17 »

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2013, 00:41:38 »
Dat is balen, het lijkt er sterk op dat Photoshop snel instelling kwijt raakt, misschien onder invloed van windows update of je antivirus programma.
Dat zijn standaard zaken die nog wel eens roet in het eten gooien...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2013, 19:34:50 »
En toen zat hij weer te zeuren. Nadat ik alles op zijn plek gezet had en alles werkte heb ik ook weer meerdere foto's ingeladen vanaf SD-kaart.
Vanmiddag weer een SD-kaart in de pc en laten inladen.... De foto's komen prima op de harde schijf te staan. Hierna staan ze ook als miniatuur in de photoshop gallery. Als ik ze daarna aanklik geeft hij aan dat hij de volledige foto niet kan laden omdat hij de locatie ervan niet kent..... De foto handmatig weer aan de miniatuur koppelen gaat ook niet meer.....
Ben dus langzaamaan wel zat van deze photoshop... Misschien toch maar kijken naar een nieuwe versie en nieuwe pc...


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:55:40 »
Hoe ik er gekomen ben: Ik begon ooit op een externe schijf voor al mijn foto's. 160GB later was deze vol. deze schijf kreeg van de laptop de naar H:. Toen deze vol zat heb ik een nieuwe schijf gekocht en ben hierop verder gegaan. Ik had alleen steeds maar 1 schijf aan de laptop waardoor deze nieuwe gewoon vrolijk weer H: als naam kreeg. Photoshop denkt dus steeds dat alle foto's op 1 schijf staan aangezien er door geschreven is op 1 naam (Die H:) Als je dan 2 schijven erin stopt krijgt 1 een nieuwe naam en snapt de photoshop een deel van de locaties dus niet meer.

Het is me nu weer voor een groot deel gelukt recht te breien. Alle foto's staan er nu weer in met trefwoordtag. Het enige wat nu nog niet goed is zijn de versiesets. Deze zijn weg en zal ik moeten herstellen.
Aha, misschien heb ik het verhaal niet goed gelezen, maar nu is het me zeer helder geworden.
In ieder geval heb je het grootste deel van je problemen gelukkig weer opgelost.
Het klinkt alsof de truc met de backup en restore misschien een optie zou zijn geweest... misschien kan Adobe er nog iets over zeggen..
 
Ik werd gelijk nieuwsgierig hoeveel ik nu zelf al verzameld heb, dat is toch ook al 290 GB geworden.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:19:35 »
Hoe ik er gekomen ben: Ik begon ooit op een externe schijf voor al mijn foto's. 160GB later was deze vol. deze schijf kreeg van de laptop de naar H:. Toen deze vol zat heb ik een nieuwe schijf gekocht en ben hierop verder gegaan. Ik had alleen steeds maar 1 schijf aan de laptop waardoor deze nieuwe gewoon vrolijk weer H: als naam kreeg. Photoshop denkt dus steeds dat alle foto's op 1 schijf staan aangezien er door geschreven is op 1 naam (Die H:) Als je dan 2 schijven erin stopt krijgt 1 een nieuwe naam en snapt de photoshop een deel van de locaties dus niet meer.

Het is me nu weer voor een groot deel gelukt recht te breien. Alle foto's staan er nu weer in met trefwoordtag. Het enige wat nu nog niet goed is zijn de versiesets. Deze zijn weg en zal ik moeten herstellen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2013, 20:58:53 »
OK Lennart, ik snap alleen niet helemaal hoe je in de situatie terecht bent gekomen.
Vandaar mijn idee om via een backup uit Photoshop iets van de paden te redden.
Als dat niet gaat werken, houdt het op.
 
Ik heb trouwens ooit wel eens iets aan de helpdesk van Adobe gevraagd en als je een betaalde versie hebt, is dat misschien wel een optie.
Dat voorkomt misschien dat je een volgende keer in het zelfde probleem terecht komt.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:57:08 »
Hey Eric. Heel erg bedankt voor je aanbod! Echt super!

Ik ben er vandaag met een goede vriend goed voor gaan zitten. Het is helaas niet op jullie manieren te doen. Simpelweg:
Voor een back-up moeten beide schijven aangesloten zijn. Alle foto's hebben als locatie H:iets.
Aangezien de laptop nooit 2 H: schijven kan lezen zal er een deel overgezet moeten worden naar G:
Ik ga dus de catalogen van photoshop leeghalen voor het deel dat op de tweede H: schijf staat (zo'n 3000 foto's).
Daarna ga ik de foto's opnieuw in photoshop inladen. Met een beetje geluk zit een deel van de informatie aan trefwoorden in de exif en pakt hij het meeste meteen op.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2013, 23:57:56 »
Lennart, volgens mij denk je er iets te moeilijk over, het klinkt alsof het niet al te moeilijk moet zijn om te fixen.

Je moet even opnieuw beginnen en teruggaan naar de situatie hoe het was, maak het eerst eenvoudiger voordat je het moeilijk maakt.
Als Windows dan alsnog je schijfletters door elkaar haalt, kun je de link van Mharda volgen.
Jij bepaalt welke schijf welke letter krijgt en volgens mij kun je daarvandaan weer een stap maken.

Als de schijfletters zijn, zoals jij dat wilt, kun je de derde schijf aansluiten waar je een backup naar wilt maken.
Dat zit ook in Photoshop, daar vond ik deze link nog over, misschien heb je er iets aan:
http://don26812.wordpress.com/2008/05/05/moving-photoshop-elements-images-and-catalog-to-an-external-drive/
 
Mocht je er niet uitkomen, kan ik je misschien remote helpen, maar dat zou dan evt aan het einde van de dag worden.
Met iets als Teamviewer kan ik je Vista PC/Notebook overnemen en dan moeten we er uit kunnen komen.
Ik probeer dit topic te volgen, maar ik ben bang dat ik morgen al flink in het werk zit - stuur anders even een PB, dan kijk ik wat ik kan doen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:11:01 »
Oh op die fiets! Zal er morgen eens naar kijken. Thanks voor de tip


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:44:30 »
Hoe bedoel je Rob?


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:53:10 »
Oke. Maar dan blijf ik zitten met het punt dat de 2 schijven de zelfde naam hebben in photoshop. Ik kan dan geen back-up draaien.....
Wat jullie geven is inderdaad de makkelijkste oplossing maar helaas niet de beste. Ik zal dus toch moeten kijken of ik die
locatie in photoshop kan veranderen in grote hoeveelheden in plaats van per 1....

Thanks allemaal voor de hulp!


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:43:29 »
Schijfbeheer zal ook al in windhoos XP, dus in Vista zit het waarschijnlijk ook.

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:39:26 »
ik kan dat probleem voor al als iemand bij ons de usb stick in een van de voorste usb poorten laat zitten en ik doe de film/foto schijf aan
krijgt die een andere schijf letter tja dan is de schijfletter veranderen schijfbeheer de simpelste oplossing  :afro:
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:16:55 »
Maar hij blijft ze dus niet terug vinden op de tweede schijf.... Hij blijft ze alleen zien als "bijna gelijke" en niet als volledig gelijke dus krijg ik ze alleen per stuk gelokaliseerd.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:06:14 »
Ik draai op Vista.... Ik zie nu alleen dat jou oplossing niet gaat werken. Blijkbaar noemde hij mijn eerste schijf H.
De tweede schijf heeft hij toen weer H genoemd. Nu is ze beide erin deed tegelijkertijd (met nog een derde schijf) om een back-up te draaien heeft hij mijn tweede schijf dud G genoemd. Dit moet dus eigenlijk zo blijven en dan alle H van photoshop naar G voor de foto's waar het om gaat.......


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:05:16 »
Je externe HD loskoppelen, een USB stick erin prikken, deze laten zitten (die wordt waarschijnlijk als G gezien) en vervolgens je externe HD weer koppelen, die wordt dan weer als de eerstvolgende letter gezien, dus H.
Doe ik ook wel eens met een USB stick waar een licentie file op staat.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:01:54 »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:58:27 »
Weet niet welke versie Windows je gebruikt (als het al Windows is...)
Maar bij Windows kun je via 'Schijfbeheer' de driveletter wijzigen.
Bij Win8: Actie<> Alle taken <> Stationsletter en paden wijzigen
Bij Win7 kan dat ook gewoon via 'Schijfbeheer'

Suc6
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:53:13 »
Zit echt met de handen in het haar.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Back-ups draaien discussie
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:37:09 »
Hey allemaal,

Ik zit hier even met een kleine ramp. Ik gebruik Elements 6 en heb hier alles netjes in weg gewerkt.
Nu heeft mijn laptop één van mijn externe schijven een andere naam gegeven (Van H: naar G:)
Nu is Elements dus alle locaties kwijt van alle foto's op schijf H:. Het gaat om ruim 3000 foto's en het lukt me niet deze in totaal de juiste locatie te geven. 1 voor 1 lukt maar verder..... Hij blijft zoeken naar H:foto's/2013/IMPGxxxx. Hij loopt dus voorbij aan G:foto's/2013/IMPGxxxx.....

Iemand een idee om dit weer terug te zetten? Anders moet ik dus ruim 3000 keer los een foto op locatie linken.  :-[

(En ja... binnenkort komt er de nieuwe versie maar mijn laptop trekt die niet helaas. Geld voor een andere pc heb ik momenteel niet  :D )
« Laatst bewerkt op: 23 november 2013, 20:29:59 door LennartKm »


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's