Auteur Topic: Back-ups draaien discussie  (gelezen 4959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #45 Gepost op: 27 november 2013, 20:53:50 »
Ik had een stick in mijn PC laten zitten. Nu veranderde de driveletter van mijn externe HD in I: ipv H: . Probleem dus, vergelijkbaar met dat van Lennart. Eerst een flinke tijd geprobeerd dit weer terug te zetten... :(
Ik heb het scherm van "apparaten en printers" geopend en daar de help opgeroepen. Bij "zoeken" in help ingetypt: "drive letter wijzigen". Er bleek een complete beschrijving aanwezig, waarin Windows mij stuurde. Fluitje van een cent, in enkele minuten was I: weer H:

Soms werkt de help van Windows prima.
Ik kan nu mijn backup weer maken op de ingestelde HD.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #45 Gepost op: 27 november 2013, 20:53:50 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #44 Gepost op: 25 november 2013, 22:51:41 »
Ik maak idd ook back-ups (via de back-up mogelijkheid van Windows 7) op een externe schijf en bewaar deze op mijn kluisje op mijn werk. Al vraagt dat wat discipline omdat ook daadwerkelijk regelmatig te doen  :angel:
Daarnaast heb ik een 3TB externe schijf aan de PC hangen welke ik synchroniseer met mijn foto-harde-schijf. Ik gebruik hiervoor Synchredible (Freeware), hiervoor gebruikte ik Always Sync (Ook Freeware) dat werkte net ff lekkerder maar dit proggie vond dat ik niet meer voldeed aan de voorwaarde van een particuliere thuisgebruiker.
Enfin, tegen schijfuitval ben ik wel beschermd...bescherming tegen brand en diefstal loopt wat achter.........

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #43 Gepost op: 25 november 2013, 12:19:09 »
Dan kun je het beste een serie mooie prints maken waar je dochter later nog wel van kan genieten...
Dat doet ze nu ook al, zonder de backup op een harde schijf!

RonHendriks

  • Gast
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #42 Gepost op: 25 november 2013, 10:56:46 »
helemaal niets,  ik heb een kopie buiten huis opgeslagen, mocht je ooit brand of ongewenst bezoek krijgen dan ben je niet alles kwijt.

Dan kun je het beste een serie mooie prints maken waar je dochter later nog wel van kan genieten...

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #41 Gepost op: 25 november 2013, 10:47:54 »
en wat gaat ze er later mee doen?

helemaal niets,  ik heb een kopie buiten huis opgeslagen, mocht je ooit brand of ongewenst bezoek krijgen dan ben je niet alles kwijt.

RonHendriks

  • Gast
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #40 Gepost op: 24 november 2013, 22:09:29 »
Deze wordt één keer per maand gekopieerd en ligt bij mijn dochter.
K VIND DE CLOUD EEN PERFECTE UITVINDING VOOR ANDEREN...

en wat gaat ze er later mee doen?

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #39 Gepost op: 24 november 2013, 21:36:30 »
Wat zou trouwens een kou en vochtigheid gevoelloze manier van opslag zijn? Dat je bijvoorbeeld een back-up in je tuinschuurtje kan leggen of iets dergelijks.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #38 Gepost op: 23 november 2013, 21:22:49 »
Titel even veranderd. Mijn probleem is opgelost en deze discussie is eigenlijk best interessant.
Die aanvulling heb ik niet eens gezien, ik doe wel eens wat dingen door elkaar en dan duurt het lang voordat ik een post afrondt...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #37 Gepost op: 23 november 2013, 21:08:16 »
als ik mijn foto's van het kaartje haal zet ik ze zelf op de harde schijf in de map  /afbeeldingen/foto's/2013/2013 mm dd gebeurtenis.
De naam 2013 mm dd gebeurtenis is uiteraard voor elke actie anders .  Het ziet er ongeveer zo uit:



Daarna worden ze onbewerkt gekopieerd in een grote externe HD  in een soortgelijke mappenstructuur en één keer per week wordt van de interne HD een 1-op-1 kopie gemaakt op een tweede HD.
Deze wordt één keer per maand gekopieerd en ligt bij mijn dochter.
K VIND DE CLOUD EEN PERFECTE UITVINDING VOOR ANDEREN...
« Laatst bewerkt op: 23 november 2013, 21:58:22 door BertHermans »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #36 Gepost op: 23 november 2013, 21:01:14 »
Klopt Eric dat zei ik een stukje terug ook inderdaad. Een goede vriend en ik gaan dus schijven ruilen. We zien elkaar best vaak dus gaan we schijven uitwisselen. Ik krijg zijn back-up mee en hij die van mij. Op deze manier heb je altijd een back-up buiten huis liggen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #35 Gepost op: 23 november 2013, 20:56:30 »
Even 2 dingen...
De online backup gaat tegenwoordig eigenlijk altijd via delta blocken, dwz dat wijzigingen binnen een bestand gezien worden en dat niet elke keer een volledig bestand over de internetlijn hoeft te worden gestuurd.
Iets waar je bij foto's niet zo heel veel plezier van hebt, omdat het lijngebruik voor 95% zit in heel veel nieuwe foto bestanden.
 
Backups op USB schijven, NAS of een 2e machine zijn prima, online backup beschermt je extra tegen echte rampen.
Stel dat er brand uit breekt en helaas is dat geen unicum, dan is online backup wat je kan helpen.
Je 2e PC, je NAS en je USB kopie heb je toch ergens in huis liggen - dat kan een overweging zijn.
 
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Back-ups draaien discussie
« Reactie #34 Gepost op: 23 november 2013, 20:30:37 »
Titel even veranderd. Mijn probleem is opgelost en deze discussie is eigenlijk best interessant.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #33 Gepost op: 23 november 2013, 20:23:07 »
Ik gebruik als back-up mijn home NAS.

Daarnaast wordt mijn NAS gesyncht in de cloud. Dit doe ik nu al twee jaar met crashplan.
In de twee jaar heb ik mijn pc 1 keer vernieuwd. Hierbij een restore vanuit de cloud gedaan.

Inmiddels heb ik 600gb aan fotomateriaal in de cloud staan. Initieel duurde het twee weken om 300gb online te krijgen. Ik heb nu nog een 60mbit UPC verbinding. Via priotisering op de router geen hinder ondervonden van de synch. Synch gaat overigens realtime en via deltablokken. Dat gaat razendsnel.

In totaal dus drie kopieën, lokaal op de pc, op mijn NAS en in de cloud.

Groet, 


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #32 Gepost op: 23 november 2013, 20:14:30 »
Grappige discussie. Ik maak altijd een back-up op een externe schijf. CD-DVD's zouden er op jaarbasis teveel worden.
Ik zou graag cloud opslag toepassen maar dit duurt hier te lang. Het internet is hier heeeeeeeeeel erg traag. Dat red ik nooit XD
Een goede vriend en ik willen wel binnenkort een systeem opzetten om de harde schijven uit te wisselen.
Als je huis namelijk afbrand heb je niks aan 2 back-ups in de kast naast elkaar......


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2013, 16:52:14 »
Ik ben ook nog bezig met de overgang ;)

Even wat PRAKTIJCIJFERS van MIJN situatie. In heb ca. 1,5TB wat naar de cloud moet.. Het staat hier op een USB HD met een backup op een Synology NAS :)

Backblaze deed met XS4ALL zwaarste abo (40/5) ongeveer 20GB per 24 uur uploaden. Tegelijk werk ik aan de PC, kijk ik netflix en heb ik twee verslaafden aan LoL (Leage of Legends). Dus ca 75 dagen voor de initiële backup. Daarna houdt een progje online alle wijzigingen bij...

Nu over op ZIGGO kabel met 150/15. Nog geen echt betroubare cijfers, maar als speedtest wat zegt ga ik minimaal tussen de 35GB en 40GB per dag uploaden. Dat is al twee maal zo snel. En dat betekent dat als ik eenmaal bij ben, ik echt wel in een dag een shoot van 800 RAW kan verwerken.

Restore is geen probleem: voor een klein bedrag sturen ze je een MS of HD met al je bestanden ;)

Ik wilde net dezelfde opmerking toevoegen over backups naar het internet.
Vanuit mijn beroep hebben we al een jaar of zeven, acht een dienst om backups via je ADSL/Kabel/Glasvezel internet lijn te doen.
Er zijn heel veel opties en vanaf een euro of 4 tot 5 heb je tegenwoordig onbeperkte backup capaciteit.
Gebruik nu zelf Anatra voor onbeperkt gebruik binnen het gezin, op meer computers en we zitten op iets van 600 GB nu.
Het helpt dan wel om kabel of glasvezel internet te hebben, anders gaat het maken van de backup lang duren.
 
Voor het gevoel even een kleine rekensom.
Twee weken terug 600 foto's gemaakt in RAW en JPG, totaal 10 GB aan foto's.
Dit redt je met std ADSL, maximaal 100 KB/sec (= 1Mbit) in ruim een dag, maar dan kun je weinig anders doen, omdat de lijn 'vol' zit.
Bij veel producten kun je dus instellen hoeveel snelheid de online backup mag gebruiken, bv 50% en dan duurt het al 2,5 dag voor zoveel data!
Heb je kabel, met een snelheid die bv rond 500 KB/s (= 5Mbit) is gaat het al 5x zo snel en glasvezel van 5000 KB/s (= 50Mbit) is weer 10x zo snel.
Bij kabel zit je dus op ongeveer 6 uur of 12 uur bij halve snelheid en met glasvezel is het een uur of 2 uur bij halve snelheid.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2013, 14:25:35 »
Paar stuivers dan van mijn kant.

Toen ik nog in de CD/DVD productie werkzaam was werden er veel bewaartesten gedaan, ik weet ze natuurlijk niet allemaal meer maar in grove lijnen.
CD/DVD produktie 20 jaar of meer geen problemen
CD-R/DVD-R 10 jaar of meer meestal geen problemen
CDR-RW/DVD-RW binnen 10 jaar veel uitvallers
Opslag speelt een grote rol bij het bewaren. Verschillende reguliere merken gaven onderling vaak weinig verschillen, grondstof was vaak hetzelfde omdat er maar een paar grote leveranciers waren en ook kwamen veel schijven dezelfde fabrikanten.
Wij hebben ook wel eens partijen blanco CD-R´s geprint met een merknaam.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hard disc met een back-up naar een 2e hard disc of als back-up een cloud opslag.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #29 Gepost op: 23 november 2013, 14:12:52 »
Een hint voor het branden van CD's/Dvd's - gebruik een lage snelheid en niet de maximale, daarmee verminder je fouten en verhoog je de bewaar termijn.

Vanuit mijn beroep hebben we al een jaar of zeven, acht een dienst om online backups via je ADSL/Kabel/Glasvezel internet lijn te doen.
Er zijn heel veel opties voor thuis gebruik en vanaf een euro of 4 tot 5 heb je tegenwoordig onbeperkte backup capaciteit.
Gebruik nu zelf Anatra voor onbeperkt gebruik binnen het gezin, op meer computers en we zitten op iets van 600 GB nu.
Het helpt dan wel om kabel of glasvezel internet te hebben, anders gaat het maken van de backup lang duren.
 
Voor het gevoel even een kleine rekensom.
Twee weken terug 600 foto's gemaakt in RAW en JPG, totaal 10 GB aan foto's.
Dit redt je met std ADSL, maximaal 100 KB/sec (= 1Mbit) in ruim een dag, maar dan kun je weinig anders doen, omdat de lijn 'vol' zit.
Bij veel producten kun je dus instellen hoeveel snelheid de online backup mag gebruiken, bv 50% en dan duurt het al 2,5 dag voor zoveel data!
Heb je kabel, met een snelheid die bv rond 500 KB/s (= 5Mbit) is gaat het al 5x zo snel en glasvezel van 5000 KB/s (= 50Mbit) is weer 10x zo snel.
Bij kabel zit je dus op ongeveer 6 uur of 12 uur bij halve snelheid en met glasvezel is het een uur of 2 uur bij halve snelheid.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #28 Gepost op: 23 november 2013, 14:09:27 »
Ik wilde net dezelfde opmerking maken als Eric hier boven deed: CDs/DVD's, zeker de standaard home versies, hebben echt geen 30 jaar houdbaarheid. Sterker nog: er zijn testen gedaan waarbij als na TWEE jaar de DVD niet meer leesbaar was... Nu zal dat even extreem zijn als de 30 jaar, maar toch...

Mag ik toch nog een wijzen op bijvoorbeeld backblaze? Voor nog geen 5 dollar per maand staat alles in de cloud.
Ik wilde net dezelfde opmerking toevoegen over backups naar het internet.
Vanuit mijn beroep hebben we al een jaar of zeven, acht een dienst om backups via je ADSL/Kabel/Glasvezel internet lijn te doen.
Er zijn heel veel opties en vanaf een euro of 4 tot 5 heb je tegenwoordig onbeperkte backup capaciteit.
Gebruik nu zelf Anatra voor onbeperkt gebruik binnen het gezin, op meer computers en we zitten op iets van 600 GB nu.
Het helpt dan wel om kabel of glasvezel internet te hebben, anders gaat het maken van de backup lang duren.
 
Voor het gevoel even een kleine rekensom.
Twee weken terug 600 foto's gemaakt in RAW en JPG, totaal 10 GB aan foto's.
Dit redt je met std ADSL, maximaal 100 KB/sec (= 1Mbit) in ruim een dag, maar dan kun je weinig anders doen, omdat de lijn 'vol' zit.
Bij veel producten kun je dus instellen hoeveel snelheid de online backup mag gebruiken, bv 50% en dan duurt het al 2,5 dag voor zoveel data!
Heb je kabel, met een snelheid die bv rond 500 KB/s (= 5Mbit) is gaat het al 5x zo snel en glasvezel van 5000 KB/s (= 50Mbit) is weer 10x zo snel.
Bij kabel zit je dus op ongeveer 6 uur of 12 uur bij halve snelheid en met glasvezel is het een uur of 2 uur bij halve snelheid.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #27 Gepost op: 23 november 2013, 13:37:31 »
Ik wilde net dezelfde opmerking maken als Eric hier boven deed: CDs/DVD's, zeker de standaard home versies, hebben echt geen 30 jaar houdbaarheid. Sterker nog: er zijn testen gedaan waarbij als na TWEE jaar de DVD niet meer leesbaar was... Nu zal dat even extreem zijn als de 30 jaar, maar toch...

Mag ik toch nog een wijzen op bijvoorbeeld backblaze? Voor nog geen 5 dollar per maand staat alles in de cloud.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #26 Gepost op: 23 november 2013, 13:30:48 »
En als je deze foto's nu eens in diverse mappen zet .
En dan als deze rond de 4 GB zit op een DVD zet.
Dit doe ik ook met mijn schepenbestand , elke maand een transactie van mijn externe naar een DVD.
Datum er op en ik heb weer plaats voor de nieuwe foto's.
En ik werk nog wel met een 2TB externe schijf buiten mijn 500 MB intern.
Toch even reageren op deze manier van opslaan.
Besef je wel dat gebrande Dvd's zeker niet het eeuwige leven hebben?
Uit diverse onderzoeken komen schrikbarende resultaten over de houdbaarheid van Dvd's.
Als ik het zo lees, zal je ze ook wel op je externe schijf zetten, zo niet, zou ik dat zeker wel doen!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Scheepsspotter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 307
  • Geslacht: Man
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2013, 11:14:30 »
En als je deze foto's nu eens in diverse mappen zet .
En dan als deze rond de 4 GB zit op een DVD zet.
Dit doe ik ook met mijn schepenbestand , elke maand een transactie van mijn externe naar een DVD.
Datum er op en ik heb weer plaats voor de nieuwe foto's.
En ik werk nog wel met een 2TB externe schijf buiten mijn 500 MB intern.
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #24 Gepost op: 22 november 2013, 15:16:49 »
Dit heb ik ook met photoshop geprobeerd maar dat weigerde hij. Nu op een andere manier weten op te lossen. Kan nu blijkbaar nog maar met 1 harde schijf aan de laptop werken. Kan dus weer inladen na wat internet hulp.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #23 Gepost op: 22 november 2013, 14:55:29 »
Als je in Lightroom een folder verplaatst krijg je een melding. Je kan dan handmatig op folderniveau de koppeling heel snel opnieuw maken en alles is weer goed...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2013, 14:35:57 »
Succes, ben wel benieuwd of ze je kunnen helpen....

Nee dus...... Sorry deze versie is te oud... Je kan wel een nieuwe versie kopen.
Zak toch in de ....... Van zo'n oude versie zouden ze zeker alles moeten weten. Ben er
een beetje klaar mee. Maar eens op internet nog wat rondkijken en anders een ander programma
zoeken. De kans dat het dan weer photoshop gaat worden is dan vrij klein.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Drama.... Elements locatie kwijt
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2013, 13:22:52 »
Succes, ben wel benieuwd of ze je kunnen helpen....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen