Bedankt voor je reactie cire.
Mijn toestel staat ingesteld op RGB kleuren dus dat is in ieder geval goed ingesteld.
Maar ik heb nog steeds een aantal vragen:
1. In CS4 kun je blijkbaar wel JPEGS oplslaan in 16 BIT, maar wat voor effect heeft het aantal BITS op een foto, hoe hoger hoe beter?
2. Verder staat CS4 standaard ingesteld op 240 PPI, is dat goed genoeg?
3. En tot slot met CS4 (ik weet niet of het kan met eerdere versies) kun je het aantal megapixels software matig vergroten, wat leid tot hogere resoluties.
Is hier voordeel uit te halen of verpest ik mijn foto's hiermee?
Als ik een foto met de genomen resolutie vergelijk met de vergrootte zie ik weinig verschil.................misschien kun je het beter zien als je een foto afdrukt, heeft iemand hier ervaring mee?
Laat ik eerst zeggen dat er een duidelijk verschil is tussen sRGB en Adobe RGB (het kleurprofiel van je camera, bewerkingsprogramma en printer).... kies voor Adobe RGB, maar zeg dit wel tegen het bedrijf wat je foto's afdrukt.
Als je zelf afdrukt met de inktjet printer, stel dan in dat de printer wordt gestuurd met het profiel van photoshop
zie  link
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tutorials/werken_met_kleurruimten_srgb_adobergb_en_prophotorgb.aspik ga er van uit dat je in RAW (via cameraRAW) werkt, in dat geval zal (afhankelijk van ingestelde profiel) voor 16 bits en 240 dpi gekozen worden.
Normale jpeg uit je toestel zal op 8 bits behandeld worden.
8 bits per kanaal wil zeggen 256 kleurniveaus per kanaal in totaal,
256x256x256 maakt 16 miljoen kleuren
In de praktijk is dit voldoende en zal je gebruikte monitor niet veel meer kleuren kunnen weergeven (uitgezonderd de betere types bv Eizo)
Je raw foto kan inderdaad met 16bit per kanaal behandeld worden en dit is best zinvol, maar het e.e.a. kost wel meer processorcapaciteit.(overigens voor de duidelijkheid ook jpegs zijn in 16 bits in photoshop te openen, al dan niet via camera RAW)
In 16 bits werken levert minder verlies op .... je hebt meer kleurruimte .... je contrasten zullen in een grotere reeks beschikbaar zijn en dus fijner te regelen zijn.
voorbeeld 1 bit is wit of zwart (maximaal te bereiken contrast)
2 bits is wit, licht grijs, donker grijs, zwart
enz... dus hoe meer bits des te meer variaties mogelijk
punt 2: 240dpi is voldoende voor een fotoafdruk.... laat je er drukwerk van maken, dan liever naar 300dpi
je punt 3 (kan ook in CS3) lijkt mij niet zo zinvol
Nog even dit
Als je een digitale foto, naast een analoge foto legt, zal in de praktijk de digitale als pittiger van kleur, beter contrast en vaak ook scherper ervaren worden.
Als je het bovenstaande goed begrepen hebt, weet je de oorzaak... en zo zie je dat we ons eigenlijk een beetje voor de gek houden.