Auteur Topic: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]  (gelezen 3829 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2009, 14:03:14 »
Citaat

3. En tot slot met CS4 (ik weet niet of het kan met eerdere versies) kun je het aantal megapixels software matig vergroten, wat leid tot hogere resoluties.
Is hier voordeel uit te halen of verpest ik mijn foto's hiermee?
Als ik een foto met de genomen resolutie vergelijk met de vergrootte zie ik weinig verschil.................misschien kun je het beter zien als je een foto afdrukt, heeft iemand hier ervaring mee?


Ik gebruik Photoshop Elements 7 en heb hier ook over zitten dubben. Ik heb een A3+ printer van HP. Als ik een foto op A3+ met 300dpi uit wil printen dan zijn dat zo'n 22,5 miljoen pixels. Dus of ik laat mijn foto zoals die is en druk de K20D foto's af en verspreid de pixels of ik rescale naar 300dpi in de software. Ik moet nog testen wat het verschil is, maar ik heb met beide methodes wel mooie afdrukken gemaakt.
Iemand die weet wat nou het verschil is?

A3+ is 330 x 483 mm in 300dpi is dat 3898 x 5705 = 22,2 Mpixel.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2009, 14:03:14 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2009, 15:33:03 »
Ik geef Cire hiervoor de eer tenminste als hij hiermee akkoord gaat. Hij heeft er het meeste verstand van en kan eventueel ook nog extra informatie erbij plaatsen

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2009, 13:47:03 »
Als één van jullie deze settings even  netjes op een rijtje zet dan kunnen we daar wel een sticky aan hangen. Er zijn per slot van rekening genoeg mensen die mooie (grote) afdrukken willen maken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

bbwijdieks

  • Gast
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2009, 12:20:09 »
Bedankt het is nu helemaal duidelijk.
Op dit moment ben ik een prachtig foto album aan het maken van de luchtmachtdagen!
Binnenkort plaats ik ook een paar foto's van dat geweldige evenement!

Het lijkt mij trouwens handig om dit topicje te plaatsen onder belangrijke onderwerpen.......voor mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen als ik
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2009, 12:20:43 door bbwijdieks »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2009, 01:27:10 »
Citaat

Bedankt voor je reactie cire.
Mijn toestel staat ingesteld op RGB kleuren dus dat is in ieder geval goed ingesteld.
Maar ik heb nog steeds een aantal vragen:

1. In CS4 kun je blijkbaar wel JPEGS oplslaan in 16 BIT, maar wat voor effect heeft het aantal BITS op een foto, hoe hoger hoe beter????

2. Verder staat CS4 standaard ingesteld op 240 PPI, is dat goed genoeg?

3. En tot slot met CS4 (ik weet niet of het kan met eerdere versies) kun je het aantal megapixels software matig vergroten, wat leid tot hogere resoluties.
Is hier voordeel uit te halen of verpest ik mijn foto's hiermee?
Als ik een foto met de genomen resolutie vergelijk met de vergrootte zie ik weinig verschil.................misschien kun je het beter zien als je een foto afdrukt, heeft iemand hier ervaring mee?


Laat ik eerst zeggen dat er een duidelijk verschil is tussen sRGB en Adobe RGB (het kleurprofiel van je camera, bewerkingsprogramma en printer).... kies voor Adobe RGB, maar zeg dit wel tegen het bedrijf wat je foto's afdrukt.
Als je zelf afdrukt met de inktjet printer, stel dan in dat de printer wordt gestuurd met het profiel van photoshop
zie  link
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tutorials/werken_met_kleurruimten_srgb_adobergb_en_prophotorgb.asp

ik ga er van uit dat je in RAW (via cameraRAW) werkt, in dat geval zal (afhankelijk van ingestelde profiel) voor 16 bits en 240 dpi gekozen worden.
Normale jpeg uit je toestel zal op 8 bits behandeld worden.

8 bits per kanaal wil zeggen 256 kleurniveaus per kanaal in totaal,
256x256x256 maakt 16 miljoen kleuren
In de praktijk is dit voldoende en zal je gebruikte monitor niet veel meer kleuren kunnen weergeven (uitgezonderd de betere types bv Eizo)

Je raw foto kan inderdaad met 16bit per kanaal behandeld worden en dit is best zinvol, maar het e.e.a. kost wel meer processorcapaciteit.(overigens voor de duidelijkheid ook jpegs zijn in 16 bits in photoshop te openen, al dan niet via camera RAW)
In 16 bits werken levert minder verlies op .... je hebt meer kleurruimte .... je contrasten zullen in een grotere reeks beschikbaar zijn en dus fijner te regelen zijn.
voorbeeld 1 bit is wit of zwart (maximaal te bereiken contrast)
2 bits is wit, licht grijs, donker grijs, zwart
enz... dus hoe meer bits des te meer variaties mogelijk

punt 2: 240dpi is voldoende voor een fotoafdruk.... laat je er drukwerk van maken, dan liever naar 300dpi

je punt 3 (kan ook in CS3) lijkt mij niet zo zinvol

Nog even dit
Als je een digitale foto, naast een analoge foto legt, zal in de praktijk de digitale als pittiger van kleur, beter contrast en vaak ook scherper ervaren worden.
Als je het bovenstaande goed begrepen hebt, weet je de oorzaak... en zo zie je dat we ons eigenlijk een beetje voor de gek houden.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 01:30:22 door Ericvanm »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

bbwijdieks

  • Gast
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2009, 17:16:39 »
Citaat
Een van de belangrijkste zaken voor een mooie afdruk is een gecalibreerd scherm.
dat kan bv. met de DataColor Spyder 3 Elite
hier de link
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/50617/datacolor_spyder_3_elite.html
daarnaast zou ik je fototoestel zetten op adobe RGB en uiteraard ook photoshop op adobe RGB
nu is het zo bij cs3 dat je 16bits/kanaal niet kunt opslaan als JPG..natuurlijk wel als PSD..... voor veel centrales is echter JPG de norm.
persoonlijk zou ik zeggen doe al je bewerkingen op 16 bits/kanaal en schakel op het laatst over op 8 bits/kanaal 300dpi
Sla op als jpg en vertel aan de centrale dat je adobe RGB gebruikt hebt.
ik breng mij foto's altijd bij www.vakcolor.nl
op deze manier een prima resultaat
cire

Bedankt voor je reactie cire.
Mijn toestel staat ingesteld op RGB kleuren dus dat is in ieder geval goed ingesteld.
Maar ik heb nog steeds een aantal vragen:

1. In CS4 kun je blijkbaar wel JPEGS oplslaan in 16 BIT, maar wat voor effect heeft het aantal BITS op een foto, hoe hoger hoe beter????

2. Verder staat CS4 standaard ingesteld op 240 PPI, is dat goed genoeg?

3. En tot slot met CS4 (ik weet niet of het kan met eerdere versies) kun je het aantal megapixels software matig vergroten, wat leid tot hogere resoluties.
Is hier voordeel uit te halen of verpest ik mijn foto's hiermee?
Als ik een foto met de genomen resolutie vergelijk met de vergrootte zie ik weinig verschil.................misschien kun je het beter zien als je een foto afdrukt, heeft iemand hier ervaring mee?



« Laatst bewerkt op: 25 juni 2009, 17:20:35 door bbwijdieks »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2009, 14:01:46 »
Een van de belangrijkste zaken voor een mooie afdruk is een gecalibreerd scherm.
dat kan bv. met de DataColor Spyder 3 Elite
hier de link
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/50617/datacolor_spyder_3_elite.html
daarnaast zou ik je fototoestel zetten op adobe RGB en uiteraard ook photoshop op adobe RGB
nu is het zo bij cs3 dat je 16bits/kanaal niet kunt opslaan als JPG..natuurlijk wel als PSD..... voor veel centrales is echter JPG de norm.
persoonlijk zou ik zeggen doe al je bewerkingen op 16 bits/kanaal en schakel op het laatst over op 8 bits/kanaal 300dpi
Sla op als jpg en vertel aan de centrale dat je adobe RGB gebruikt hebt.
ik breng mij foto's altijd bij www.vakcolor.nl
op deze manier een prima resultaat
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

bbwijdieks

  • Gast
Afdruk instelingen photoshop CS4 [Camera RAW 5.0]
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2009, 15:06:26 »
Hallo pentax gebruikers ik ben van plan om een serie foto's af te gaan drukken.
Nu weet ik niet precies welke instelingen ik nodig heb om tot een mooie afdruk te komen.
De huidige instelingen in Photoshop CS4 zijn:

Space: Colormatch RGB
Depth: 16 Bits/Channel
Crop size: (verschilt p/foto bijvoorbeeld normaal: 1.1MP vergroten + 2.7MP )
Resolution 240 pixels/inch        (volgens mij PPI)

De standaard instelingen zijn dus aangepast maar wat voor effect heeft dit op de afdruk kwaliteit en wat moet ik eventueel veranderen??
Ik wil mijn afdrukken niet verpesten...........
Ik kijk uit naar jullie reacties!
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2009, 15:08:26 door bbwijdieks »