Auteur Topic: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem  (gelezen 1405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2018, 12:56:34 »
Hoi Jan, ik wacht ook even af, het kan zijn dat het bij 1 camera cq 1 lens is . De Irix is prima lens en de KP goede camera ook. Bij kopen even checken lijkt me.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2018, 12:56:34 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2018, 12:48:25 »
Als KP-gebruiker ben ik dit probleem niet tegengekomen (ik heb geen Irix-lens).
Benieuwd ook naar de uitslag (en vraag me af of de mijne het ook zal doen i.c.m. Irix,want erg interessante lens).


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2018, 11:23:28 »
Ja Mark, i.d.d.  Irix was snel; duidelijk en alert in het contact wat ik had met hen. Je hoort als ik uitslag heb. Groetend p bijma.

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2018, 11:16:16 »
Dat horen we dan graag!
Disnet (distributeur van Irix) is wel erg druk bezig geweest. Uiteraard heb ik een contactpersoon bij hen via de winkel en die stuurde mij ook al een appje met deze vraag. Aan hun inzet heeft het ook zeker niet gelegen.
Als je het definitief weet, post het dan eventjes!

Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2018, 10:54:45 »
Hoi Mark, dank voor je reactie. Ik heb gevraagd aan de winkel als ze horen van Pentax , waaraan het uiteindelijk heeft gelegen, nadat het is opgestuurd. Wil wel graag alles weten :)  ;)  Kan het hier op het forum dan plaatsen. Groetend Piet Bijma.

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2018, 10:43:15 »
Hey Piet,

Sorry voor de verlate reactie. Toegegeven dat ook ik denk dat in dit geval het aan de camera ligt. Waarschijnlijk is wel exemplarisch. Maar je kan hem gelukkig omruilen begrijp ik. Fijn dat het dan opgelost is!

Ja maar de Irix heeft wel elektrische contacten :-[  ander kun je het diafragma ook niet sturen...

Voor zover ik weet gaat dan gewoon via het mechanische diafragma palletje en zijn er verder geen contacten om met de camera te communiceren. Maar spreek me gerust tegen als ik het mis heb!


Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2018, 10:55:35 »
Na een goed contact met Irix, en de winkel, denkt men dat het probleem bij Pentax ligt. Maar Pentax ondersteunt geen problemen met andere merken lensen kreeg ik als reactie . Hoe het ook is , de body kan terug en ik krijg een nieuwe. Als het een 1 malig probleem is van en/of Pentax /Irix zegt dat niets over de  kwaliteit van beide merken, want die is prima. 

Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2018, 09:53:37 »
Dag Mark, ja hij doet het in alle licht sitaties. Ook bij Av of Manual, soms ook als de camera aanstaat en ik een foto maak. Dank, zo wie zo voor je reaktie. U heeft garantie zei men. Ik zeg:  als ik een middag op pad ga en 30 x aan en uit zet, gaat diafragma  300 x heen en weer. Ik accepteer dit niet, andere lensen bijv een Tamron doen het niet en ook andere Pentax K5 en k3 niet. Ik ben geen expert en kan niet beoordelen als het aan Irix ligt of aan Pentax. Als men geen medewerking verleent sta ik er alleen voor.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2018, 23:51:12 »
Ja maar de Irix heeft wel elektrische contacten :-[  ander kun je het diafragma ook niet sturen...
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2018, 15:25:25 »
Hey Piet,

Het klopt dat Pentax het diafragma wilt openen en sluiten wanneer de lens geen elektronische contacten heeft. 10 keer is echter wel wat veel. Doet hij dit in alle lichtsituaties? Dus bij vol zonlicht en ook in het donker?

Gr. Mark

Offline piet bijma

  • Newbie
  • Berichten: 19
  • Pentax rules!
Pentax KP en Irix 11mm diafragma opstart probleem
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2018, 13:43:56 »
Ik heb een nieuwe Pentax KP en  een nieuwe Irix 1mm voor Pentax. Beide produkten zijn heel goed , maar 1 ding klopt niet . Steeds bij het aan zetten van de camera gaat in de irix het diafragma (geschat) 10 open en dicht en dat heel snel achter elkaar. Je hoort een soort ratel zeg maar. Een andere nieuwe Irix op de camera doet hetzelfde. De Irix op een Pentax K5 doet normaal. Een Tamrom lens op de Pentax KP doet ook normaal. De winkel waar ik heb gekocht zegt dat het normaal is , maar ik vind van niet. Heeft iemand er van gehoord en wat is het probleem? Ik heb gezegd neemt u contact op met Pentax,  maar dat doen ze niet. Kan iemand mij raad geven?  Groetend Piet Bijma.