Auteur Topic: Thomas  (gelezen 1711 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2007, 13:46:48 »
Het volgende moet ingesteld worden:      (zo werkt het op mijn ist DL)

1. AEL knop op M opn   : 2    (sluitertijd inst)
 
2. Gebruik diafr ring     : 2    (toegestaan)

3. Schakelaar van AF op MF

4. Keuzering boven op de camera op M

5. Diafragma instellen

6. scherpstellen

7. AEL knop indrukken  (tijd wordt ingesteld)

8. afdrukken



gr. peter




p.s. Instellingen gewoon zo in de camera laten staan.

« Laatst bewerkt op: 12 september 2007, 13:49:22 door Fotostudiotex »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Thomas
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2007, 13:46:48 »

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2007, 17:38:55 »
ja maar met mijn kitlens heb ik daar GEEN problemen mee.
en dan denk ik, beetje jammer.

maar ik ga als ik iets meer tijd heb, zeker proberen.
op advies met de 135 mm.
Is trouwens met me digi cam een 200 mm he.
x1,5 doen.

je hoort van me

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Thomas
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2007, 09:53:44 »
Hi,
heb je antwoord nog eens goed bestudeerd.
In de handleiding staat in de tabel op blz 188 het M objectief er wel bij dus volgens Pentax moet ie te gebruiken zijn  :)
Als ik het goed begrijp zijn de kleuren bij binnen foto's en bij schemer niet natuurlijk.
Voor binnen foto's zou het kunnen betekeken dat je de wit-balans moet aanpassen. Ik heb vroeger wel eens in een sporthal met daglicht diafilm geschoten zonder flits. Die foto's zagen er kwa kleur niet uit, ook zo'n gele zweem over de foto.
Als het bij schemer te rood wordt, ik neem aan bij ondergaande zon, zou dit ook zo iets kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Ik ga er van uit dat de wit-balans op automatisch staat, maar mischien kan je hier wat mee experimenteren.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Thomas
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2007, 16:42:24 »
Ja, stuur foto's maar op, zie mijn e-mail adres.
Als je de zelfde foto's maakt maar met verschillend diafragma, moet je aan de scherptediepte het verschil kunnen zien. Dat gaat het beste met die 135mm tele.
Volgens mij moeten er hier mensen zijn met een K100/K10 en SMC-M lenzen, maar die heb ik tot nu toe in deze discussie nog niet gehoord.
Mischien kan je op LENZEN een thread openen : Hoe SMC-M lenzen te gebruiken op een K100/K10.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2007, 16:14:51 »
beste andremz5.

uiteraard kan het aan mijn onkunde liggen, maar ik moet je helaas weer teleurstellen.
Ik heb ook weer ff gekeken in het boekje der boeken, de handleiding.
OP pagina 186 staat de M-objectief er niet eens bij. Heb je dat al gezien?
Is het daarom dat het niet lukt?

Even stapsgewijs op je bericht ingaan.

M-objectieven zijn bij mij, met de k100, wel te gebruiken, als je "gebruik diafgr ring" aan hebt staan.
Maar idd alleen bij daglicht krijg je mooie, levensechte fotos. Bij kunstlicht en schemer krijg je een geheel gele of rode foto. Dus alle kleuren zijn geel danwel rood. Over het algemeen geel, maar heb ook al een enkele keer rood gezien.

Ik heb dat stuk over gebruik diafr ring idd gelezen en me camera stond aan.
met dit stuk wil ik doorverwijzen naar wat ik bovenaan zei, over blz 186.

als ik een foto neem, en dan kijk naar de informatie. staat er van alles, uiteraard. Maar ook hier, bij de informatie van de foto,staat bij de f 3 streepjes. dus f---

dus ik durf niet te zeggen of ik idd met f22 fotografeer. daar weet ik te weinig vanaf.

ik snap niet goed wat je met een nokje bedoeld. maar ik denk dat je bedoeld dat schuifje waarmee je de lamellen(of wat de echte goede naam er ook van is) in je camera kan laten bewegen.
In mijn camera zie ik iets van een schuifmeachnisme wat dat moet aansturen.
Dit doet mijn camera WEL bij mijn kitlens, en mijn sigma lens met A-functie.
Dit doet mijn camera NIET met alle overige lenzen, dus de M lenzen.

In de zoeker staat de sluitertijd op een bepaalde snelheid, en de f op f--
als ik aan de diafragma ring draai dan gebeurd er NIKS met de sluitertijd. Ook hier denk ik aan pagina 186.

Ik moet nu helaas echt weg. IK heb net met de 135 mm geprobeerd. 1:3,5 is die.
Ook hiermee kan ik aan de diafragma ring draaien wat ik wil, maar er gebeurd niks met de sluitertijd, of de kleuren van de uiteindelijke foto. Blijft even lelijk. Even geel.

Ik wil je vragen of ik je morgen/overmorgen wat foto's mag toesturen. Ik stuur dan wat foto's op van
a: mijn camera, waar dat nokje in zuo moeten passen.
b: al mijn lenzen. van verschillende kanten. Zodat je kan zien wat ik doe, en wat ze kunnen. Ook dat diafragma ring. dat er in lens, zonder camera wel iets gebeurd met de lamelle.
c: fotos gemaakt met de M-lenzen in verschillende diafragma standen. Kan je zien dat ze het zelfde zijn.

is dat goed?

mvg
thomas

ps: met alle m-lenzeng aat het buiten goed, met bewolking en zonlicht. pas als het gaat schemeren, en binnen met kunstlicht gaat het dus fout.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Thomas
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2007, 14:09:44 »
Hi Thomas,
als ik jouw antwoord lees dan zouden die M objectieven niet te gebruiken zijn. Gezien het weer hier (regen  :() heb ik wat tijd gestoken om e.e.a eens na te lezen en te onderzoeken.
Ik heb de handleiding van de K100 gedownload en eens bekeken. Op blz 184-188 staat een paar keer de kreet " Gebruik Diafrg. ring" op "toestaan" zetten. Standaard is dat "uit". Die instelling moet dus in elk geval aangezet worden.
Als ik jouw opmerking lees dat de lenzen alleen werken bij VEEL licht dan krijg ik het gevoel dat het diafragma niet open staat, dus ipv F2.8 fotografeer je met F22.
Je kan dat als volgt controleren. Als je achter op de lens kijkt zie je een gleuf met daarin een nokje. Die nok moet verschuiven als je aan de diafragma ring draait. Als dat niet het geval is dan werkt het automatische diafragma niet van de lens. In de camera, in elk geval ook nog op mijn MZ-5, zie ik als ik in de camera kijk aan de rechterkant ook een nok. Op het moment dat je een foto neemt wordt met die nok het diafragma van lens gesloten. Dit klinkt mischien wat technisch, maar het is een simpele mechanische controle.
In de zoeker zou je twee aanduidingen moeten vinden bij het Av gebruik. Diafragma indicatie staat of F -- en de sluitertijd zou moeten veranderen als je aan de diafragma ring draait.
Probeer dit ook eens met de 50 F1.7. Dat is een lichtsterke lens en daar moet je ook op deze regendag nog mee kunnen fotograferen.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2007, 23:35:11 »
met andere woorden:

Ik kan met mijn oude lenzen NIET het diafragma instellen, dit staat standaard wijd open, en is neit te veranderen.
Wel kan ik mijn sluitertijd veranderen
en kan ik over/onderbelichten.

Dit heeft wel tot gevolg dat ik HEEL goed licht nodig heb. En dus alleen, tot nu toe, met daglicht buiten met deze lenzen kan werken.
vandaar mijn vraag of daar een converter voor beschikbaar is. Zodat mijn camera, of ik via camera instellingen, het diafragma kan veranderen. En dat hij niet wagenwijd open staat.
Hij moet dus het diafragma instellen.
autofocus zou leuk zijn, als dat er bij zit, maar hoeft niet.

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2007, 23:22:25 »
Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen.

met deze lenzen die geen a-functie hebben, heb ik maar een paar standen die werken op mijn camera.
Dit zijn de
Av (diafragma voorkeuze auto belichting)
M (man. Belichting)
B (tijd opname)

Alle overige standen wordt herkend als AV.
B:   Bij de B kan ik niets instellen behalve iso waarden.
M:   in de m stand kan ik:
              met flitser omhoog een sluitertijd nemen van seconden tot 1/180. NIET KLEINER.(waarom is  
                  dat. Zou ik graag willen want met flitser zijn ze allemaal veeeeeelste licht. En zonder flitser  
                  zijn ze zo geel of rood.)
              met flitser omlaag kan ik een sluitertijd tot 1/4000 Het max haalbare.
        isowaarden veranderen
AV stand: isowaarden en ik kan over en onderbelichten.

Dit kan ik met mijn camera doen.
Met de lens, die van 35 mm, 1:2,8 kan ik doen wat ik wil. De foto kleur/ sluitertijd veranderd niet.
Ik krijg als ik diafragma van lens verander, dezelfde foto als ervoor, met zelfde instellingen.
Hieruit concludeer ik dat het diafragma op 1 stand staat.

verder staat hierover iets geschreven in de handleiding.
Pagina 188 van de k100d. De handleiding is eventueel op internet te vinden.
Het belangrijkste typ ik even over.

volgens mij is het een handmatig diafragma objectief. Want dat moet handmatig.
dit staat er bij Av(en de andere mogelijkheid is M, zoals ik al zei. Maar dat is nu even neit belangrijk)
er kunnen opnamen worden gemaakt met de opgegeven diafragmawaarden, maar er kan een belichtingsfout optreden. Bij de diafragma indicatie staat f--

maar dit lezende zeg ik dat dit niet klopt... daaruit kan ik conclurderen dat het een M lens is met automatisch diafragma.
Hoe dat kan, wil iemand me vast uitleggen.
want hier staat bij.
av
het diafragma blijft open, onafhankelijk van de positie van de diafragmaring. De sluitertijd wordt gewijzigd op basis van een diafragma opening, mnaar er kan een belichtingsfout optreden

Mijn ervaringen met deze M lenzen zijn dat ik overdag goede fotos kan maken. En in avond en schemer en kunstlicht NIET. dan zijn de kleuren fout. Geel of rood.
 

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Thomas
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2007, 15:53:48 »
Hi Thomas,
die SMC M lenzen heb ik gebruikt op mijn ME en ME Super.
Pentax introduceerde met die ME de Diafragma voorkeuze automatiek, Aperture priority.
Je kiest op de lens een bepaald diafragma, bijv 4, 5.6 of 8. De camera kiest dan afhankelijk van de ISO instelling/waarde de juiste sluitersnelheid.
Je moet er even iets voor doen maar dan ..  ;D
Ik ben nog niet bekend met die K100, maar je moet ergens Av (aperture) kiezen en de ISO waarde selecteren.
Oh ja, autofocus werkt niet, dat is gewoon handwerk. ;)
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, succes er mee.
Ik weet niet of je net als in de ME in de zoeker de sluitersnelheid te zien krijgt. Zo ja probeer dan die Av en ISO in te  stellen en draai maar eens aan de diafragma ring.
Er zitten een een paar mensen bij dit forum die ook een ME (Super) gehad hebben en nu een K100/K10 dus die zouden kunnen vertellen of mijn uitleg klopt.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2007, 11:00:06 »
ja
dan wordt het dus:

SMC pentax-da 1:3.5-5.6 18-55mm AL (kitlens) autofocus en diafragma (toch???)
 
Sigma zoom-K 1:4-5.6 70-210 mm handmatige focys met a-functie, dus diafragma
 
SMC pentax-m 1:2.8 35 mm handmatige focus, geen diafragma mogelijk, behalve de meest open diafragma
SMC Pentax-m 1:3.5 135mm handmatige focus, geen diafragma mogelijk
SMC pentax-m 1:1.7 50 mm handmatige focus, geen diafragma.

zoals je wellicht ziet heb ik die van 50 mm idd fout geschreven de eerste keer. Het was een 1.7.

vraag 1: Dit is geloof ik een zeer lichtsterke lens toch. Want was toch zo dat hoe lager dat getal, hoe lichtsterker het is.
vraag 2: stel nou dat ik een 1,7 50mm heb en een 3,5 50 mm. (heb ik niet.)OF een andere willekeurige getal aan mm.
Wat is dan precies het verschil. Volgens mij heb ik gelezen dat dan de lichtsterkte anders is. En dat je dus zo laag mogelijk getal moet hebben. Dan heb je een goede lens. klopt dat?
En wat doe je camera. Wat voor verschillen zitter er dan in.
andere iso waarde?
bij de 1,7 lagere sluitertijd?
bij de 1,7 kleinere opening van je diafragma. (dus hoger getal geloof ik.)

persoonlijk vind ik bij die oude lenzen, zonder a fuctie, het wel irri dat het diafragma maar 1 waarde is. want je zit dan wel te kl*te met je overige waarden wat je kan veranderen. En dat is niet veel. Dus je krijgt ermee mindere fotos dan met een lens met a functie. (zeker binnen is dan zeer moeilijk. Je moet echt meerdere fotos maken, en dan waarden veranderen, eer hij acceptabel is.)
Is er een manier, liefst niet al te dure manier, om dit probleem te overbruggen.
Met 1 of ander convertertje die dan de lens een soort van a-functie geeft.

Beetje moeilijk uit te leggen, maar hoop dat jullie het snappen.

Ruben

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2007, 20:39:22 »
Hallo :)
Idd leuke lensjes SMC pentax-m 1:3.7 50 mm analoog ken ik niet, denk dat de 3.7 niet klopt?
Die 28 3.5 is een mooie he.. Helaas geen groothoek meer op digitaal.
Ff terzijde, digitale lenzen bestaan niet! dus ook geen analoge lenzen ;)
Sommige lenzen zijn speciaal voor digitaal gemaakt en hebben een aangepaste beeldhoek... thats all.

Thomas

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2007, 20:28:27 »
nou, nee.

Ik ben naar Bulgarije geweest. Sunny beach.
Het woord zegt het al. Beach, strand.
Dat durf ik echt niet aan. na verschillende verhalen gehoord/gelezen te hebben.

Voor de rest is Bulgarije niet echt een land waar je met een dure camera gaat lopen. Wordt veelste makkelijk gejat. Wij zijn gelukkig niet bestolen, maar we hebben elke dag wel een verhaal gehoord van de reisleiding dat er weer iemand bestolen was.

Dus nee, ik heb helaas geen camera meegenomen, en dus geen foto's met mijn camera.

overigens was het verder een top vakantie.

Marleen

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2007, 17:44:58 »
Hoi Thomas,

Je hebt zeker al een mooie set bij elkaar! Heb je nog mooie vakantiefoto's gemaakt die je ons kunt laten zien?

Anton

  • Gast
Re: Thomas
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2007, 17:44:07 »
Hoi Thomas, ondanks dat ik hier net kom kijken toch ook van mij een welkom.
Je hebt toch geen slechte set om zo mee te beginnen.
Ik wou dat ik zulke ouders had die vroeger ook van fotografie hielden  ;)

Thomas

  • Gast
Thomas
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2007, 15:45:33 »
Hallo iedereen.

Ik ben al een tijdje op dit forum, en heb wegens tijd te kort nooit de tijd/moeite genomen om mijzelf voor te stellen.
Ik ben net terug van vakantie, gister terug gekomen, en vind het nu wel eens tijd om mezelf aan jullie allen voor te stellen.
Sinds de laatste keer dat ik hier geweest ben zijn er veel mensen bijgekomen, dus het is echt nodig.

Mijn naam is Thomas. Ik ben 20 jaar inmiddels en heb sinds 22 juni een pentax k100d.
Ik heb voor deze camera gekozen vanwege verschillende redenen.
-Wegens de hoge prijzen(toch wel, voor een simpele student) zocht ik iets in de prijsklasse van deze camera.
- Mijn ouders hebben vroeger een analoge pentax (ME... kan dat? Zie niet echt wt type is.)gehad. De lenzen die hebben we, uiteraard, nog steeds. Deze lenzen heb ik inmiddels met mijn nieuwe camera in gebruik genomen.

Volgens mij 4 jaar geleden, toen ik 15/16 was, heb ik mijn eerste camera gekocht. Na in vakantie fotos gemaakt te hebben van alles en nog wat, met mijn ouders camera.
Ik heb toen voor mijzelf een KODAK DX6490 gekocht.
Ik wilde een goede zoom functie hebben om grote afstanden te kunnen overbruggen.
De huidige 3x zooms, die toen ook al bestonden, viel daarom zeer snel af.

Op een gegeven moment raak je uitgekeken op je camera. Je wilt meer. Je wilt andere dingen. Je wilt uitbreiden.
Daarom wilde ik een nieuwe camera. Ik denk dat ik een jaar geleden heb besloten dat ik iets nieuws wilde hebben.
Helaas zit er een prijskaartje aan vast, en moet je er dus nog zeer goed over nadenken. Wil je het echt. Is het het waard. etc.

Inmiddels heb ik dus de Pentax K100d in mijn bezit. Ik heb daarbij de kitlens gekocht. In de korte tijd dat ik hem heb, heb ik al vele fotos gemaakt met verschillende lenzen.
Ik zit echt te spelen. Neem met elke lens de zelfde foto en bekijk de verschillen. Vanaf welke afstand moet je welke lens gebruiken. etc etc.

Ik heb werkelijk waar weinig verstand van lenzen, digi spiegel reflex cameras, sluitertijden, iso waarden, etc. noem alles maar op. moet ik allemaal leren. Daarom stel ik ook veel vragen hier, om veel te leren.
Verder wil ik een cursus gaan volgen. Zodat ik meer uit mijn camera kan halen. Maar ik weet nog niet of ik al in september kan beginnen of pas in december. even uitzoeken.

Met mijn buurjongen, die een eos van nikon geloof ik heeft gekocht, 2 weken voor mijn aankoop, ben ik veel aan het oefenen en vergelijken. We leren elkaar steeds nieuwe dingen die we danwel zelf hebben uitgevonden, danwel al wisten, danwel via forums zoals deze te weten zijn  gekomen. Het is heel leuk om zo samen te leren.

Ik hoop dat ik zo een beetje heb duidelijk gemaakt wie ik ben en hoe ik met mijn camera omga. Niet goed dus:P want moet nog te veel leren. Maar ik hoop dat dat goed komt.

Als laatste: de lenzen die ik heb zijn:

SMC pentax-da 1:3.5-5.6 18-55mm AL (kitlens) digitaal autofocus

Sigma zoom-K 1:4-5.6 70-210 mm analoog met a-functie

SMC pentax-m 1:2.8 35 mm analoog
SMC Pentax-m 1:3.5 135mm analoog
SMC pentax-m 1:3.7 50 mm analoog