Auteur Topic: Analoog/Digitaal  (gelezen 1939 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2013, 16:16:18 »
Ik denk over het algemeen dat ontwikkelder maatschappijen meer energie gebruiken. Zo is het tenminste altijd geweest. Kijk naar de hoeveelheid "aardes" die we gebruiken per land: in ontwikkelingslanden ligt dat aantal een stuk lager (en dus beter). Hoe meer geld, hoe meer problemen. ;)

Maar dit is waarschijnlijk offtopic.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2013, 16:16:18 »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2013, 16:10:20 »
In heel veel gevallen zal analoog stukken milieuvriendelijker zijn als digitaal.
Zeker als je een oude vertouwde analoge camera neemt, zoals de K1000. Doe de knoopcel erin, en je kan jaren vooruit met energie.
En in weet niet hoeveel van de totale energie er naar de IT buisness gaat, maar Google bouwt niet voor niets een serverruimte naast de energie centrale van Eemshaven.

En tel daar alle electronische verkeer bij op van je computer, je smartphone (die je dagelijks moet opladen), dan wordt het steeds duurder (en milieu onvriendelijker) om bezig te zijn met digitale fotografie. (al blijven de kosten per foto natuurlijk goedkoper digitaal)

En inderdaad, met film ben je zuiniger, het kost meer per foto, dus zal je veel kritischer zijn met de foto's die je maakt.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2013, 15:42:55 »
Maar om er toch ook nog maar eens iets tegenin te brengen, het is natuurlijk niet zo dat digital geen impact heeft op het milieu verre van dat, denk aan de energie en zeldzame grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van de sensors en LCD schermen en de accu's en batterijen die overal inzitten. Daarnaast vreten die computers die we gebruiken en 'het internet' een partij stroom waar je helemaal onwel van wordt (maar daar heeft nooit iemand het over lijkt het wel). Digital lijkt vooral clean.

Ik kwam een tijd geleden ergens tegen dat 3% van het totale energieverbruik (of ging het alleen over het elektriciteitsverbruik?) naar de wereldwijde IT infrastructuur gaat. Maar je hoeft natuurlijk niet van internet gebruik te maken voor het ontwikkelen/bewerken/bewaren van je foto's.

Wel is het inderdaad zo dat men vaak lijkt te vergeten dat IT ook energie kost. Het delven van grondstoffen, produceren van de apparatuur, transport om die apparatuur te bezorgen, opwekken van energie om het te laten werken, recycling aan het einde van de levensduur... Het is niet voor niets dat het energieverbruik in de industrie toegenomen is de laatste jaren. Huishoudens blijven tegenwoordig stabiel doordat men wel meer/grotere apparaten koopt, maar die apparaten zijn ook energiezuiniger in het gebruik. Maar die apparatuur moet dus nog wel geproduceerd en vervoerd worden.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2013, 10:28:09 »
Ja prima statement inderdaad denk ik,

Maar om er toch ook nog maar eens iets tegenin te brengen, het is natuurlijk niet zo dat digital geen impact heeft op het milieu verre van dat, denk aan de energie en zeldzame grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van de sensors en LCD schermen en de accu's en batterijen die overal inzitten. Daarnaast vreten die computers die we gebruiken en 'het internet' een partij stroom waar je helemaal onwel van wordt (maar daar heeft nooit iemand het over lijkt het wel). Digital lijkt vooral clean.

Vwb. de mogelijkheden, denk dat zeker midden en groot formaat mits goed gebruikt hogere resolutie en zeker ook tonaliteiten bieden die digital gewoon niet heeft. Ik hoop later als ik groot ben ( :D) en rijk toch nog wel eens wat landschapjes te kieken op analoog 6x7 of zo.

Óf tegen die tijd moet Pentax een 645D met middenformaat Foveon sensor die alleen monochroom doet ontwikkeld hebben...
:laugh: :afro: :laugh:
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Analoog/Digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2013, 09:18:25 »
Mooi statement!

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Analoog/Digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2013, 08:52:05 »
Ik postte dit net op FB:

I was thinking about this. Analogue is my first love, for some reason. But the time, costs and environmental issues about it bother me. So I shoot digital now, for the time being.
I came up with the following tips to transfer some of of the most popular arguments for film to digital:

-Because of the costs you shoot more efficient and you slow down: At the end of the day count your shots and multiply that with the average costs of a single shot with your preferred film. Put the money on your savings account, or donate it to Greenpeace, Red Cross... etc.
-Chimping is impossible: cover the LCD with tape.

Meer argumenten voor de een of ander in deze strekking?

Gr
T