Auteur Topic: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro  (gelezen 9535 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #58 Gepost op: 18 juni 2014, 18:33:11 »
Ik blijf mijn van pringelskokers en vruchtensappakken gemaakte flitskokers gebruiken. Ik vind ze beter werken dan de ringflitser.
Ik heb er inmiddels wel een stel allemaal verschillend van lengte en met een andere dikte doek ervoor.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #58 Gepost op: 18 juni 2014, 18:33:11 »

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #57 Gepost op: 18 juni 2014, 18:33:11 »
Ik blijf mijn van pringelskokers en vruchtensappakken gemaakte flitskokers gebruiken. Ik vind ze beter werken dan de ringflitser.
Ik heb er inmiddels wel een stel allemaal verschillend van lengte en met een andere dikte doek ervoor.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #56 Gepost op: 8 november 2013, 11:36:04 »
Daar deze DIY macroflits-converter zo goed werkt en heel eenvoudig te maken is, haal ik dit topic uit de kelders van het forum omhoog.
In deze natte herfstdagen een leuk projectje ter lering ende vermaak.  :lolk:
 
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #55 Gepost op: 4 juni 2011, 13:19:26 »
Ja, weet het, maar daar had ik op dat moment even niet aan gedacht!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #54 Gepost op: 4 juni 2011, 11:10:39 »
En het werkt ook nog. Ik heb hem van een Pringles bus gemaakt. Moet nog een beetje aangepast worden, omdat ie te "hard" flitst. Maar ja, dat voor een paar €uro...

Je kan de kracht van je flits toch bijstellen.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #53 Gepost op: 3 juni 2011, 08:44:52 »
En het werkt ook nog. Ik heb hem van een Pringles bus gemaakt. Moet nog een beetje aangepast worden, omdat ie te "hard" flitst. Maar ja, dat voor een paar €uro...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #52 Gepost op: 3 juni 2011, 00:32:51 »
ik mis een 'Vind ik leuk' button...


knap hoor, helemaal  :toppie:

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #51 Gepost op: 10 mei 2011, 10:32:10 »
een volgende stap zou een ringflitser kunnen zijn http://www.digital-photography-school.com/how-to-make-a-diy-ring-flash-tutorial. Ik doe geen macro anders zou ik hiervoor wat Tupperware slachten.
Ook leuk bedacht, maar dan heb je sowieso al een fatsoenlijke flitser nodig. En die heb ik (nog) niet.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #50 Gepost op: 10 mei 2011, 10:20:36 »
een volgende stap zou een ringflitser kunnen zijn http://www.digital-photography-school.com/how-to-make-a-diy-ring-flash-tutorial. Ik doe geen macro anders zou ik hiervoor wat Tupperware slachten.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2011, 09:47:18 »
Een Pringels bus is wel een goed idee ja. Vrij eenvoudig te maken en de chips is idd ook wel lekker ;) !
En die van jou Jan, die is ook wel mooi. Eerst die Pringles maar eens proberen, morgen even een bus(laten) halen...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

gnodde

  • Gast
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #48 Gepost op: 10 mei 2011, 09:23:35 »
Even een oud topic naar boven halen...

Velen hebben al gebruik gemaakt van dit idee, dus de leeftijd van dit topic doet er niet toe.

Citaat
Ik zat zelf te denken om er een pak melk voor te gebruiken(die leeg is uiteraard ;) ).
Zou er voor het schuimfolie ook iets anders gebruikt kunnen worden, en zo ja, wat dan?

Ik heb er ook een gemaakt. Omdat mijn vrouw graag knutselt met papier en karton had ik de beschikking over een flink stuk stevig karton, waarmee ik mijn koker gemaakt heb (klikkerdeklik).
Anderen hebben de koker van Pringle chips gebruikt (die is van binnen al bekleed met aluminium-folie).
En i.p.v. schuimfolie kun je evt. ook een stukje (niet te dik) wit printerpapier gebruiken, al zal de lichtopbrengst dan wat lager zijn, omdat dat papier meer licht tegenhoudt.

Jan.

RonHendriks

  • Gast
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2011, 09:21:17 »
Even een oud topic naar boven halen...
Aangezien ik nog wel even thuis zit vanwege de operatie aan mijn voet, wil ik ook zo'n flitskoker gaan maken.
Ik zat zelf te denken om er een pak melk voor te gebruiken(die leeg is uiteraard ;) ).
Zou er voor het schuimfolie ook iets anders gebruikt kunnen worden, en zo ja, wat dan?

Ik denk dat veel mensen een pringles bus gebruiken omdat je eerst het genot van chips eten hebt. :D

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #46 Gepost op: 10 mei 2011, 09:13:05 »
Even een oud topic naar boven halen...
Aangezien ik nog wel even thuis zit vanwege de operatie aan mijn voet, wil ik ook zo'n flitskoker gaan maken.
Ik zat zelf te denken om er een pak melk voor te gebruiken(die leeg is uiteraard ;) ).
Zou er voor het schuimfolie ook iets anders gebruikt kunnen worden, en zo ja, wat dan?
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2009, 10:45:37 »
Macro heeft me altijd gefacineerd en ik heb zelf zo'n ringflitser opzet dinge gekocht alleen werkte die gewoon niet goed...nu weet ik waarom..hij zit te ver van de voorkan van de lens! Ik ga vavond direct maar eens kijken wat ik kan knutselen! Thanx.


Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2009, 10:45:37 »
Macro heeft me altijd gefacineerd en ik heb zelf zo'n ringflitser opzet dinge gekocht alleen werkte die gewoon niet goed...nu weet ik waarom..hij zit te ver van de voorkan van de lens! Ik ga vavond direct maar eens kijken wat ik kan knutselen! Thanx.


Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2009, 10:45:37 »
Macro heeft me altijd gefacineerd en ik heb zelf zo'n ringflitser opzet dinge gekocht alleen werkte die gewoon niet goed...nu weet ik waarom..hij zit te ver van de voorkan van de lens! Ik ga vavond direct maar eens kijken wat ik kan knutselen! Thanx.


Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #42 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:54:04 »
Goh, weer iemand die een macro-flitskoker heeft gemaakt!  :)
Ik heb mijn Felix-flitskoker (voor de K100D Super) uit een doos van Felix kattevoer gemaakt en daarbij gebruik gemaakt van twee vouwen die er al in zaten.
Ik heb hem in twee delen gemaakt die telescopisch in elkaar schuiven, zodat hij geschikt is voor objectieven van diverse lengtes. Het achterste deel is voorzien van aluminiumfolie. Het achterste deel haakt om het prismahuis van de camera. Het voorste deel kan met een elastiekje op het objectief vastgezet worden. (Scherpstellen is dan wel wat moeilijker.)
Materialen:
  • karton, aan één kant wit, ca. 1 mm dik;
  • aluminiumfolie;
  • schuimfolie;
  • Bison Kit.





(De schuimfolie is hier nog niet aangebracht.)



De hoek van het venster met schuimfolie is 25°. Het scherm zal schuiner kunnen, maar je moet oppassen dat je niet flitslicht rechtstreeks je objectief instuurt. (Dat zal bij een echt macro-objectief niet gauw gebeuren omdat de frontlens nogal verzonken is.)

Hier zijn de uitslagen te vinden (eerst erop klikken). Druk ze af op 150 DPI, dan hebben ze de juiste afmetingen.
           
Mocht je hem na willen maken, succes!

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #41 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:54:04 »
Goh, weer iemand die een macro-flitskoker heeft gemaakt!  :)
Ik heb mijn Felix-flitskoker (voor de K100D Super) uit een doos van Felix kattevoer gemaakt en daarbij gebruik gemaakt van twee vouwen die er al in zaten.
Ik heb hem in twee delen gemaakt die telescopisch in elkaar schuiven, zodat hij geschikt is voor objectieven van diverse lengtes. Het achterste deel is voorzien van aluminiumfolie. Het achterste deel haakt om het prismahuis van de camera. Het voorste deel kan met een elastiekje op het objectief vastgezet worden. (Scherpstellen is dan wel wat moeilijker.)
Materialen:
  • karton, aan één kant wit, ca. 1 mm dik;
  • aluminiumfolie;
  • schuimfolie;
  • Bison Kit.





(De schuimfolie is hier nog niet aangebracht.)



De hoek van het venster met schuimfolie is 25°. Het scherm zal schuiner kunnen, maar je moet oppassen dat je niet flitslicht rechtstreeks je objectief instuurt. (Dat zal bij een echt macro-objectief niet gauw gebeuren omdat de frontlens nogal verzonken is.)

Hier zijn de uitslagen te vinden (eerst erop klikken). Druk ze af op 150 DPI, dan hebben ze de juiste afmetingen.
           
Mocht je hem na willen maken, succes!

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #40 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:54:04 »
Goh, weer iemand die een macro-flitskoker heeft gemaakt!  :)
Ik heb mijn Felix-flitskoker (voor de K100D Super) uit een doos van Felix kattevoer gemaakt en daarbij gebruik gemaakt van twee vouwen die er al in zaten.
Ik heb hem in twee delen gemaakt die telescopisch in elkaar schuiven, zodat hij geschikt is voor objectieven van diverse lengtes. Het achterste deel is voorzien van aluminiumfolie. Het achterste deel haakt om het prismahuis van de camera. Het voorste deel kan met een elastiekje op het objectief vastgezet worden. (Scherpstellen is dan wel wat moeilijker.)
Materialen:
  • karton, aan één kant wit, ca. 1 mm dik;
  • aluminiumfolie;
  • schuimfolie;
  • Bison Kit.





(De schuimfolie is hier nog niet aangebracht.)



De hoek van het venster met schuimfolie is 25°. Het scherm zal schuiner kunnen, maar je moet oppassen dat je niet flitslicht rechtstreeks je objectief instuurt. (Dat zal bij een echt macro-objectief niet gauw gebeuren omdat de frontlens nogal verzonken is.)

Hier zijn de uitslagen te vinden (eerst erop klikken). Druk ze af op 150 DPI, dan hebben ze de juiste afmetingen.
           
Mocht je hem na willen maken, succes!

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #39 Gepost op: 6 juni 2009, 16:13:41 »
Ik ben ook maar eens aan het knutselen geslagen en heb alles gelijmd.
Gewoon een stuk karton gepakt en voorzichtig aan het snijden gegaan. Eerst de vouwranden gemaakt en toen de alu-folie volledig vastgelijmd. Dat gaf verder geen problemen met het vouwen van de "flitser".
Er moet alleen nog wat zwart plastic aan de buitenkant want de kartonkleur ziet er wel een beetje knullig uit.(Al gaat het natuurlijk om de werking ervan)

Het is nog een beetje oefenen (vooral met de instellingen van de camera op de M-stand) maar ik moet zeggen dat me dat steeds beter af gaat.

In de macro-sectie heb ik een paar voorbeelden geplaatst van mijn nieuwste aanwinst ;)
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2009, 16:13:41 »
Ik ben ook maar eens aan het knutselen geslagen en heb alles gelijmd.
Gewoon een stuk karton gepakt en voorzichtig aan het snijden gegaan. Eerst de vouwranden gemaakt en toen de alu-folie volledig vastgelijmd. Dat gaf verder geen problemen met het vouwen van de "flitser".
Er moet alleen nog wat zwart plastic aan de buitenkant want de kartonkleur ziet er wel een beetje knullig uit.(Al gaat het natuurlijk om de werking ervan)

Het is nog een beetje oefenen (vooral met de instellingen van de camera op de M-stand) maar ik moet zeggen dat me dat steeds beter af gaat.

In de macro-sectie heb ik een paar voorbeelden geplaatst van mijn nieuwste aanwinst ;)
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2009, 16:13:41 »
Ik ben ook maar eens aan het knutselen geslagen en heb alles gelijmd.
Gewoon een stuk karton gepakt en voorzichtig aan het snijden gegaan. Eerst de vouwranden gemaakt en toen de alu-folie volledig vastgelijmd. Dat gaf verder geen problemen met het vouwen van de "flitser".
Er moet alleen nog wat zwart plastic aan de buitenkant want de kartonkleur ziet er wel een beetje knullig uit.(Al gaat het natuurlijk om de werking ervan)

Het is nog een beetje oefenen (vooral met de instellingen van de camera op de M-stand) maar ik moet zeggen dat me dat steeds beter af gaat.

In de macro-sectie heb ik een paar voorbeelden geplaatst van mijn nieuwste aanwinst ;)
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

patrick91

  • Gast
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #36 Gepost op: 5 juni 2009, 22:36:24 »
Ik ben geen macro man (al ga ik de 90 tammy nog wel eens kopen voor portret) maar die link die in post 1 staat.. pfew, knap hoor, die steekt er veel tijd in!


patrick91

  • Gast
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #35 Gepost op: 5 juni 2009, 22:36:24 »
Ik ben geen macro man (al ga ik de 90 tammy nog wel eens kopen voor portret) maar die link die in post 1 staat.. pfew, knap hoor, die steekt er veel tijd in!


patrick91

  • Gast
Re: Super MACRO-FLITSER voor 1 Euro
« Reactie #34 Gepost op: 5 juni 2009, 22:36:24 »
Ik ben geen macro man (al ga ik de 90 tammy nog wel eens kopen voor portret) maar die link die in post 1 staat.. pfew, knap hoor, die steekt er veel tijd in!