Auteur Topic: Blik op Naarden Vesting  (gelezen 1188 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2010, 15:38:47 »
Citaat
Citaat
Heb je ook een liggende foto gemaakt van de kassa en de teek, evt. met de buffetkast op de achtergrond?
Haha, jij weet niet hoe het is om te fotograferen met een eega op sleeptouw die het al een hele gunst vond dat ik een camera mee mocht  Brede lach

Nou of ik dat weet....
En omgekeerd ook, hoor...
Jaren geleden liep ik met vrouw en koters door Rotjeknor tijdens de vakantie. bijna alle fotowinkels bekeken en liep naar de etalagen van Talens. De kinderen; "Pap. niet weer een fotograaf, hè?"....

Enkele jaren later loop ik in een dorp in de omgeving van mijn toenmalige woonplaats, weer met vrouw en koters.
Ik was mijn ondernemingsplan aan het schrijven. Thuis gekomen vraag ik onder het eten: "Is jullie iets opgevallen in die ene straat?".
3 Verbaasde gezichten.... "Eh... nee, hoezo?" waarop ik ze: "Ach. nee, zomaar...".
=> Dat kan niet....er moet iets aan de hand zijn; sprak vrouwlief.
=> Dat moet een fotograaf zijn.....
=> waar zat die dan....
> Ik: geen idee, geen fotograaf gezien.... :-\
=> Dat kan niet, dat vraag jij niet zomaar.... hier klopt  iets niet...
=> Opsomming door vrouwlief: Eerst de bank, dan een schoenenzaak, dan een bakkerij en dan een supermarkt.
De fotograaf was over het hoofd gezien... door 3 mensen, die mij door en door kennen en op vakantie zeiden: Pap, niet weer een fotograaf, hè?
Daarom heb ik in dat dorp de wandeling heel bewust wél samen gemaakt.
En later heb ik die zaak overgenomen.

Citaat
Meestal doe ik mijn fotowandelingen alleen Knipoog Ik heb nog wel wat andere foto's. Eens kijken of daar iets bij zit wat de moeite waard is om hier te posten.
Citaat
Verder: Al eens in Bourtange geweest?
Zo niet, alsnog doen.  Smiley
Nee, staat nog een keer in de planning.

De eerste keer z e k e r alleen gaan...  ;D

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2010, 15:38:47 »

eeyore_nl

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2010, 07:15:26 »
Nog leukere vestingsteden? Dat kan niet, zei de Naardenaar :)

Ben je ook nog in de vesting geweest? Daar zit een museum. Ook kan je met een bootje om de vesting heen varen, incl rondleiding...

Nee, we hadden niet veel tijd, dus we hebben tegen elkaar gezegd dat we nog een keer terugkomen.

eeyore_nl

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2010, 07:13:51 »
Aardige ideeën.  :)

Maar..
Foto 1: aan de linker kant onderin een emmertje ophangen, want de gracht loopt leeg; Scheef
Ik denk het niet ... met de ruler tool in de RAW Converter is ie recht ... of we kijken naar iets anders.

Edit: ik heb nog een keer gekeken, en je hebt gelijk ... straks even corrigeren.
Citaat
De boomtak is leuk bedacht, maar veeeeel te klein t.o.v. de overige ruimte.
Eens. Zonder boomtak was het alleen wel heel erg saai geworden. Maar ik had misschien beter aan de overkant van de straat kunnen gaan staan (alleen had ik er dan een hek op gehad, en dat wilde ik niet.
Citaat
Heeeel erg veel lucht, veel water, veel wal. Oja, er staat ook een toren. Leuk
Dat was wel een beetje de bedoeling, een overzichtsfoto. Maar het resultaat is niet erg spannend, dat is waar.
Citaat
Erg goed objectief gebruikt. Toppertje in die tijd.
Nog steeds, als ik kijk naar de resultaten. Presteert veel beter dan verwacht bij tegenlicht.
Citaat
Foto 2: De wallen zijn dan nog net niet dichtgelopen, maar daar is het écht mee gezegd. Jammer, want is verder een erg sfeervolle foto.
Eens. Zoals ik al zei; tijd voor een fatsoenlijk grijsverloopfilter. Ik heb wel een Cokin-geval, maar daar zit helaas een behoorlijke kleurzweem in.
Citaat
Foto 3: Het zoutvaatje...  :(
en de scherpte achterin (voorin in het restaurant, zo je wilt) vind ik te gering.
Maar... Had je meer scherptediepte toegepast, dan was de pui aan de overkant van de straat ook scherper geworden. Jammer.
Van dat zoutvaatje heb ik spijt. Die geringe scherptediepte vind ik wel aardig zelf.
Citaat
Heb je ook een liggende foto gemaakt van de kassa en de teek, evt. met de buffetkast op de achtergrond?
Haha, jij weet niet hoe het is om te fotograferen met een eega op sleeptouw die het al een hele gunst vond dat ik een camera mee mocht  :D

Meestal doe ik mijn fotowandelingen alleen ;) Ik heb nog wel wat andere foto's. Eens kijken of daar iets bij zit wat de moeite waard is om hier te posten.
Citaat
Verder: Al eens in Bourtange geweest?
Zo niet, alsnog doen.  :)
Nee, staat nog een keer in de planning.

Dank je voor je kritische blik!
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2010, 08:04:24 door eeyore_nl »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2010, 06:21:21 »
Nog leukere vestingsteden? Dat kan niet, zei de Naardenaar :)

Ben je ook nog in de vesting geweest? Daar zit een museum. Ook kan je met een bootje om de vesting heen varen, incl rondleiding...

En de foto's zijn leuk gelukt..

Bij de eerste ben ik niet zo weg van de boomtak. Ik ken de regel wel, maar in dit geval is dat mi minder sterk. Wellicht, zoals Asplx zegt, groter.

De tweede is erg sfeervol.

De derde doet me glimlachen :) (en denken welk restaurant dit was?)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2010, 02:20:34 »
Aardige ideeën.  :)

Maar..
Foto 1: aan de linker kant onderin een emmertje ophangen, want de gracht loopt leeg; Scheef
De boomtak is leuk bedacht, maar veeeeel te klein t.o.v. de overige ruimte.
Beter gezegd: Grotere boomtak in beeld nemen en een paar passen achteruit gaan.
Heeeel erg veel ucht, veel water, veel wal. Oja, er staat ook een toren. Leuk

Erg goed objectief gebruikt. Toppertje in die tijd.


Foto 2: De wallen zijn dan nog net niet dichtgelopen, maar daar is het écht mee gezegd. Jammer, want is verder een erg sfeervolle foto.

Foto 3: Het zoutvaatje...  :(
en de scherpte achterin (voorin in het restaurant, zo je wilt) vind ik te gering.
Maar... Had je meer scherptediepte toegepast, dan was de pui aan de overkant van de straat ook scherper geworden. Jammer.
Heb je ook een liggende foto gemaakt van de kassa en de teek, evt. met de buffetkast op de achtergrond?

Verder: Al eens in Bourtange geweest?
Zo niet, alsnog doen.  :)

Ik wens je nog vele leuke en smakelijke uitstapjes en veel fotoplezier.

Groeten,
Ruurd

eeyore_nl

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2010, 23:51:59 »
De laatste foto is echt een juweel. Je stapt zo terug in de tijd. (alleen dat zoutpotje >:( )

Toen ik de foto maakte vond ik dat wel een grappig detail, maar achteraf gezien had ik het inderdaad beter weg kunnen halen  :-\

RonHendriks

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2010, 23:49:15 »
De laatste foto is echt een juweel. Je stapt zo terug in de tijd. (alleen dat zoutpotje >:( )

eeyore_nl

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2010, 23:31:54 »
Heusden kan ook nog altijd. Ziet er mooi uit, kun je op je gemak eens rondomheen wandelen.

Ben ik ook nog nooit geweest!

Nog eentje, in een leuk restaurantje in Naarden


RonHendriks

  • Gast
Re:Blik op Naarden Vesting
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2010, 22:49:47 »
Heusden kan ook nog altijd. Ziet er mooi uit, kun je op je gemak eens rondomheen wandelen.

eeyore_nl

  • Gast
Blik op Naarden Vesting
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2010, 21:39:59 »
We hadden niet veel tijd, maar een kort rondkijkje in Naarden Vesting zat er wel in. Een plek om nog eens naar terug te keren (al is Doesburg een leukere vestingstad).





Het objectief is een Komine 28/2,5 uit de jaren '70. (toendertijd verkocht onder de naam Panagor)


Edit: ja, ik moet een grad ND filter hebben, ik weet het ;)
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2010, 09:53:11 door eeyore_nl »