Auteur Topic: "De mee-draai-flitser" van Sony  (gelezen 1245 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2008, 10:41:06 »
Citaat

Voor de meeste dieren is een lens een groot oog en aangestaard worden betekent meestal niet veel goeds in het dierenrijk.

Guido

Het zou kunnen... maar met andere camera's is het weer geen probleem. Mijn oude hybride Panasonic camera daar ging het nog wel goed mee en daar zit ook een aardige lens op.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2008, 10:41:06 »

elsignor

  • Gast
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2008, 10:03:52 »
Dat vind ik nou het leuke van Sony: hun SLR's zijn best wel goedkoop (vergelijk maar eens de prijs van een Alpha200 met die van een K200D), maar ze pakken je dubbel en dwars terug met de accessoires. 499 dollar voor een beetje licht.... ik vind de Metz 48AF die ik laatst voor 200 euro kocht eigenlijk al veel te duur  ;)

Maar even op-topic: het lijkt me weinig meer dan een marketingtruuk, die verdraaibare kop.

Carel

  • Gast
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2008, 00:30:48 »
Ik heb - naast camera gerelateerde flitsers - ook nog een hele ouwe Vivitar 285. Daarbij heb ik een accessoire waarmee de flitssensor op de camera blijft en met een snoer verbonden wordt met de flitser. Zodoende kon (en kan) ik de flitser in allerlei standen gebruiken en in allerlei verhoudingen tot de camera.
In dat opzicht niks nieuws dus................!

Guido_Franssens

  • Gast
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2008, 22:01:10 »
Citaat
waarschijnlijk door het geluid van de camera.  

Voor de meeste dieren is een lens een groot oog en aangestaard worden betekent meestal niet veel goeds in het dierenrijk.

Guido

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2008, 21:04:41 »
Citaat

De oplaattechniek zonder piep lijkt mij meer vernieuwend, of heeft een ander dit ook al?


Al jaar en dag kan men bij bepaalde flitsers een 510Volt batterij kopen.
Die piept vast niet :)

Dat de Sony niet piept was me even ontgaan, waarschijnlijk piept ie wel, maar dan ruim boven de gehoorgrens.

En mijn gehoorgrens is ook al wat lager onderhand, dus ik stoor me steeds minder aan flitsers.

George

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2008, 20:45:35 »
Citaat
Tja,
om een bounecard/catchlight of ander aan de flitskop gekoppeld systeem goed georienteerd te houden bij rechtopstaande fotos, vind ik de prijs die je moet betalen in de vorm van een draaipunt dat door zijn locatie toch vrij stevig en lomp moet zijn, best wel hoog.
Verder zie ik zo snel, geen enkel vernieuwend iets.
En het is niet zo dat als een flitsvenster rechthoekig is, het uitgelichte veld dat ook is. Dit hangt helemaal van het interne reflector gedeelte in combinatie met een mogelijk gestructureerde difusor af.

George

Het uitgelichte veld hoeft natuurlijk niet rechthoekig te zijn en kan ook vierkant zijn, maar dat vind ik dan toch wat zonde van de capaciteit. Dat kantelen zie ik ook meer als een gadget. De oplaattechniek zonder piep lijkt mij meer vernieuwend, of heeft een ander dit ook al?

Groeten, Jos

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2008, 18:03:56 »
Tja,
om een bounecard/catchlight of ander aan de flitskop gekoppeld systeem goed georienteerd te houden bij rechtopstaande fotos, vind ik de prijs die je moet betalen in de vorm van een draaipunt dat door zijn locatie toch vrij stevig en lomp moet zijn, best wel hoog.
Verder zie ik zo snel, geen enkel vernieuwend iets.
En het is niet zo dat als een flitsvenster rechthoekig is, het uitgelichte veld dat ook is. Dit hangt helemaal van het interne reflector gedeelte in combinatie met een mogelijk gestructureerde difusor af.

George

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2008, 13:56:37 »
Daar heb je volgens mij gelijk in dat een flitsbundel meer breed dan hoog is. Een stillere flitser zou inderdaad ook een verbetering zijn. Net als een stillere camera. Nu ontloopt een kat mij als ik met mijn K100D rondloop... waarschijnlijk door het geluid van de camera.  ;)

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: "De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2008, 13:51:52 »
Ik vraag me af of dit wel echt werkt. Volgens mij is een flitsbundel meer breed dan hoog. Draai je hem een kwart-slag, correspondeerd het uitgelichte vlak niet meer met de camera. Je zou dit kunnen oplossen door de lichtbundel vierkant te maken, maar dan raak je weer onnodig licht kwijt. Voordeel is denk wel dat je in portretstand naar beide zijkanten indirect kunt blijven flitsen. Een stillere flitser is wel een verbetering naar mijn idee.

Groeten, Jos

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
"De mee-draai-flitser" van Sony
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2008, 13:33:04 »
Sony heeft een nieuwe flitser aangekondigd, zoals je in die link kan lezen. Dit is toch weer een heel nieuw type flitser dan wat we tot nu toe gewend waren. Tenminste dat de flitser ook op die manier gedraaid kan worden is dan nieuw. Zelf vind ik dat niet echt een stom idee.  8-) Wat vinden jullie van dit type flitser? Denken jullie dat andere merken nu ook met zo'n soort flitser gaan komen?
Mocht ik ooit een nieuwe flitser gaan koper en ik kan dan ook zo'n soort flitser kopen voor Pentax dan zou ik dat zeer zeker wel overwegen. Het zal alleen 'even' wennen zijn om dit goed vast te houden. Maar dat is met meer dingen zo.  ;)