Auteur Topic: Re: Hooiwagen en een spin met ......  (gelezen 1312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2017, 16:07:41 »
Dank Arno vor je uitleg en foto.
Ik ga dat ook eens proberen met een soort lenscombi als jij gebruikt.

Graag gedaan. Je kan het misschien ook proberen alleen de cameraflitser te gebruiken en m.b.v. een eenvoudige diffusor het onderwerp te belichten:
zie film vanaf 1.53 min. https://www.youtube.com/watch?v=qmMcCjEU68Y

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2017, 16:07:41 »

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2017, 14:56:59 »
Dank Arno vor je uitleg en foto.

Ik heb een tijdje terug een Metz 48 gekocht, die kan reageren op een stuurflits uit de K5. Ik zet hem dan bijv zo dat hij schuin rechts of links het onderwerp belicht, of juist in tegenlicht.
Het resultaat is niet erg voorspelbaar, dus je moet even experimenteren met diafragma.
Maar ook erg leuk om te doen, omdat je door meer schaduwen ook meer diepte krijgt.
Ik ga dat ook eens proberen met een soort lenscombi als jij gebruikt.

Groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2017, 20:55:14 »
Bedankt voor het plaatsen van de duidelijke foto's Arno. Mooi formaat diffusor dat je gebruikt en nog redelijk makkelijk mee te nemen ook zo te zien. Ik wil mijn flitser m.b.v. een bracket en een shoe-cord naast/schuin voor de camera positioneren en zodoende het licht van de flitser vlak voor de lens zien te krijgen. Zo'n diffusor zorgt dan waarschijnlijk voor mooi diffuus licht, alleen ben ik dan wel benieuwd of die tijdens het fotografen niet in de weg gaat zitten. Hopelijk heb ik van het weekeinde tijd om één en ander uit te gaan proberen. Nog wel zonder diffusor natuurlijk, maar ik kan me nu wel goed indenken hoeveel ruimte zo iets in beslag neemt. Leuk dat geëxperimenteer :).

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2017, 20:30:17 »
Peter en Han, Bedankt voor jullie reacties

Hierbij een nadere uitleg van mijn gebruikte opstelling voor macrofoto's
1. Gebruikte opstelling voor macro, de punt van de balpen is in focus; de macrolens is voor de helft uitgedraaid en zorgt al voor gedeeltelijke blokkade van het flitslicht. Met een flitsbeugel en kabel naar de "hot shoe" van de camera, kan de flitser ook dichter bij het onderwerp worden gezet.


2. Gebruikte artikelen: Pentax K-5 met Pentax M-100mm 1:4 Macro /  Flitser Metz 50-Af 1  /  Pentax M - 50mm 1:1.7  /  Ring met aan beide kanten 49mm filter/schroefdraad  /  Reflectorkap met elastische band met klittenband-sluiting.


Zelf zou ik graag het volgende systeem gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=O1j2t0-IBvY&t=40s
In de V.S. te verkrijgen voor $ 45,-  ; bij Camera Nu en leveranciers niet verkrijgbaar!
Met dit systeem kan je het te fotograferen onderwerp ook verlichten, waardoor het scherpstellen bij sterke vergrotingen veel gemakkelijker wordt.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 21:20:53 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2017, 11:01:54 »
... Deze keer had ik voor het eerste een losse flitser gebruikt met vervormbare reflector (elastiek met klittenbandsluiting) en een diffusor. ...

Die opstelling geeft een erg mooi resultaat moet ik zeggen. De belichting is in z'n geheel niet hard geworden. Ik ben momenteel ook bezig met de belichting bij de macrofotografie. Eerst wat geëxperimenteerd met een pringelflitser, maar daarvan vind ik de belichting toch te hard. Daarna lopen twijfelen over een ringflitser, maar uiteindelijk toch besloten om een opstelling met m'n losse flitser te gaan bouwen. Afgelopen week heb ik een shoe-cord en een bracket aangeschaft, nu nog gaan kijken hoe ik daar een goede en handzame diffusor op kan aanbrengen. Zou jij soms een foto kunnen plaatsen van de flits-opstelling die je bij deze foto's hebt gebruikt?

Groet,  Peter

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2017, 22:30:49 »
Wat mooi Arno!
het inspireert me om er zelf toch ook mee aan de gang te gaan.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2017, 22:01:07 »
Peter, bedankt voor je reactie. Deze keer had ik voor het eerste een losse flitser gebruikt met vervormbare reflector (elastiek met klittenbandsluiting) en een diffusor. Hierdoor kon ik het diafragma dichter draaien (22) bij een hogere sluitersnelheid (1/160), waardoor zowel de scherpte als de scherpte/diepte kon toenemen. Omdat ze op "ronde balen" zaten, kon ik daar goed steun op vinden, waardoor een scherpe foto vrij gemakkelijk te maken was, zolang ze tenminste bleven stil zitten; dit laatste was bij het kleine spinnetje lang niet altijd het geval. Ook een muur, kozijn, deur e.d. zijn geschikt om te kunnen stabiliseren.
De gebruikte lenzencombinatie geeft een beeldbreedte van 8 tot 12mm (vergroting 3 x tot 2 x). Bij foto 4 is de totale vergroting ruim 7 x

groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2017, 13:49:41 »
Mooie registrerende foto's geworden :good:. Je weet de foto's prachtig scherp te krijgen en nog op het juiste punt ook. Hierdoor kun je zo te zien mede d.m.v. croppen zo tot een vergroting komen die ver voorbij de 2 maal komt.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Hooiwagen en een spin met ......
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2017, 22:09:03 »
1. Hooiwagen (lijf ongeveer 8mm)


2. Met gast (0,3mm)


3. Klein spinnetje (lijfje 2mm)


4. Uitvergroot


5. Met vliegje

Pentax K-5 met Pentax M-100mm 1:4 macro met omgekeerde M-50mm 1:1.7
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2017, 10:30:44 door abakker »