Auteur Topic: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1  (gelezen 1729 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2014, 09:29:16 »
Er zijn al een hoop voorbeeldfoto's op internet te vinden:

http://sigma-rumors.com/2014/06/sigma-dp2-quattro-all-the-sample-images/

Qua ruisprestaties zitten ze ongeveer op de huidige aps-c bayersensor niveau en dat is best wel een verbetering t.o.v. de Merrills

Thanks voor de info, moet ik dan toch maar gaan sparen voor de Quatro('s) straks, de huidige Merrills blijven me verbazen met de strakke heldere 3D look die eruit komt (DP2 wat meer als de DP1 overigens). Als ze dan ook nog zo presteren bij bayersensor ruisniveaus tot iets van 1600 bewerkbaar schoon, dan is dat wel een flinke stap in de goede richting....nou nog weathersealed  ;C

(Zelf zit ik stiekum te hopen op een nogal vergezocht "Japans Onderonsje"...een Pentax FF met Foveon sensor  ;D )

Groetjes Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2014, 09:29:16 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #21 Gepost op: 7 juli 2014, 09:29:16 »
Er zijn al een hoop voorbeeldfoto's op internet te vinden:

http://sigma-rumors.com/2014/06/sigma-dp2-quattro-all-the-sample-images/

Qua ruisprestaties zitten ze ongeveer op de huidige aps-c bayersensor niveau en dat is best wel een verbetering t.o.v. de Merrills

Thanks voor de info, moet ik dan toch maar gaan sparen voor de Quatro('s) straks, de huidige Merrills blijven me verbazen met de strakke heldere 3D look die eruit komt (DP2 wat meer als de DP1 overigens). Als ze dan ook nog zo presteren bij bayersensor ruisniveaus tot iets van 1600 bewerkbaar schoon, dan is dat wel een flinke stap in de goede richting....nou nog weathersealed  ;C

(Zelf zit ik stiekum te hopen op een nogal vergezocht "Japans Onderonsje"...een Pentax FF met Foveon sensor  ;D )

Groetjes Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2014, 13:35:04 »
Sigma over de Quatro

"De dp2 Quattro is intuïtiever dan ooit en is uitgerust met een nieuwe, snelle True III processor, zeer nauwkeurige snelle autofocus en krachtige hoge ISO-waarden."

ben benieuwd waar de definitie van hoge ISO waarden bij hun begint ISO 200  ::) ?

Er zijn al een hoop voorbeeldfoto's op internet te vinden:

http://sigma-rumors.com/2014/06/sigma-dp2-quattro-all-the-sample-images/

Qua ruisprestaties zitten ze ongeveer op de huidige aps-c bayersensor niveau en dat is best wel een verbetering t.o.v. de Merrills

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2014, 13:35:04 »
Sigma over de Quatro

"De dp2 Quattro is intuïtiever dan ooit en is uitgerust met een nieuwe, snelle True III processor, zeer nauwkeurige snelle autofocus en krachtige hoge ISO-waarden."

ben benieuwd waar de definitie van hoge ISO waarden bij hun begint ISO 200  ::) ?

Er zijn al een hoop voorbeeldfoto's op internet te vinden:

http://sigma-rumors.com/2014/06/sigma-dp2-quattro-all-the-sample-images/

Qua ruisprestaties zitten ze ongeveer op de huidige aps-c bayersensor niveau en dat is best wel een verbetering t.o.v. de Merrills

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2014, 22:11:06 »
Sigma over de Quatro

"De dp2 Quattro is intuïtiever dan ooit en is uitgerust met een nieuwe, snelle True III processor, zeer nauwkeurige snelle autofocus en krachtige hoge ISO-waarden."

ben benieuwd waar de definitie van hoge ISO waarden bij hun begint ISO 200  ::) ?
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2014, 22:11:06 »
Sigma over de Quatro

"De dp2 Quattro is intuïtiever dan ooit en is uitgerust met een nieuwe, snelle True III processor, zeer nauwkeurige snelle autofocus en krachtige hoge ISO-waarden."

ben benieuwd waar de definitie van hoge ISO waarden bij hun begint ISO 200  ::) ?
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #16 Gepost op: 2 juli 2014, 19:08:00 »
Dat is een prima keuze als je voor maximale IQ gaat.
Het zijn interessante camera's ik kijk zelf uit naar de nieuwe DP Quattro:

http://www.sigmabenelux.com/nl/nieuws/sigma-dp2-quattro

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #15 Gepost op: 2 juli 2014, 19:08:00 »
Dat is een prima keuze als je voor maximale IQ gaat.
Het zijn interessante camera's ik kijk zelf uit naar de nieuwe DP Quattro:

http://www.sigmabenelux.com/nl/nieuws/sigma-dp2-quattro

Offline cjhmoors

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Cjhmoors
    • Cjhmoors
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #14 Gepost op: 2 juli 2014, 16:31:30 »
Super bedankt voor jullie inzicht!

Ik denk dat ik de Sigma ga proberen. Deze is nu in de uitverkoop dus een unieke gelegenheid om deze IQ te ervaren voor een relatief goedkope prijs.

Offline cjhmoors

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Cjhmoors
    • Cjhmoors
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #13 Gepost op: 2 juli 2014, 16:31:30 »
Super bedankt voor jullie inzicht!

Ik denk dat ik de Sigma ga proberen. Deze is nu in de uitverkoop dus een unieke gelegenheid om deze IQ te ervaren voor een relatief goedkope prijs.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2014, 11:39:09 »
Interessante vraag, heb er zelf ook mee gezeten.

Heb een DP1M en DP2M en ondanks het feit dat er echt unieke beelden uit (kunnen) komen denk ik dat je vraagstelling of de files 'zoveel beter' zijn de juiste snaar raakt, want naar wat ik zie voorbijkomen van de GR te beoordelen is dat gewoon een hele goede camera met ook heel erg mooie kleuren en een bepaalde 'sprankelende" look.  Daarnaast is ie 200 x handiger in het gebruik, geloof me ik spreek uit ervaring.

Neemt echter niet weg dat de sigma's unieke beelden leveren, stuur me anders een PM dan kan ik je wel eens wat volle resolutie files sturen, als je de 100% crop opent weet je echt niet wat je ziet...

Maar praktisch gesproken (tenzij je per se op posterformaat af moet drukken) de GR dus denk ik 8)

Een klein voorbeeldje van de DP1M: (WB is niet helemaal 100% hier, maar ook dat is een erg lastige horde bij de behandeling van de RAW files uit de Sigma...) En deze is uiteraard al danig geruineerd door de Flickr uploader (banding).

Ripples by Kickmansch, on Flickr

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2014, 11:39:09 »
Interessante vraag, heb er zelf ook mee gezeten.

Heb een DP1M en DP2M en ondanks het feit dat er echt unieke beelden uit (kunnen) komen denk ik dat je vraagstelling of de files 'zoveel beter' zijn de juiste snaar raakt, want naar wat ik zie voorbijkomen van de GR te beoordelen is dat gewoon een hele goede camera met ook heel erg mooie kleuren en een bepaalde 'sprankelende" look.  Daarnaast is ie 200 x handiger in het gebruik, geloof me ik spreek uit ervaring.

Neemt echter niet weg dat de sigma's unieke beelden leveren, stuur me anders een PM dan kan ik je wel eens wat volle resolutie files sturen, als je de 100% crop opent weet je echt niet wat je ziet...

Maar praktisch gesproken (tenzij je per se op posterformaat af moet drukken) de GR dus denk ik 8)

Een klein voorbeeldje van de DP1M: (WB is niet helemaal 100% hier, maar ook dat is een erg lastige horde bij de behandeling van de RAW files uit de Sigma...) En deze is uiteraard al danig geruineerd door de Flickr uploader (banding).

Ripples by Kickmansch, on Flickr

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2014, 14:56:55 »
Vraag 1 kun je leven met maar een vaste groothoek lens?
Vraag 2 kun je leven met alleen een LCD display?

zo ja dan is de GR beter dan je K5 zowel qua optiek, als qua sensor, er zit de sensor van de K5IIs in dus zonder AA filter.
In de voorbeeld foto uit de review in de start topic zie je wel kleurfouten in het hekwerkje van het prieel.
Wil je middenformaat kwaliteit en alleen op iso 100 werken van af statief dan valt de DP1 te overwegen.

Voor mij zelf is het ontbreken van een EVF een echte nogo.

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2014, 23:04:34 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2014, 14:56:55 »
Vraag 1 kun je leven met maar een vaste groothoek lens?
Vraag 2 kun je leven met alleen een LCD display?

zo ja dan is de GR beter dan je K5 zowel qua optiek, als qua sensor, er zit de sensor van de K5IIs in dus zonder AA filter.
In de voorbeeld foto uit de review in de start topic zie je wel kleurfouten in het hekwerkje van het prieel.
Wil je middenformaat kwaliteit en alleen op iso 100 werken van af statief dan valt de DP1 te overwegen.

Voor mij zelf is het ontbreken van een EVF een echte nogo.

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2014, 23:04:34 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2014, 19:11:21 »
De Ricoh is toch wel handiger van formaat:

http://camerasize.com/compare/#454,292

RonHendriks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2014, 19:11:21 »
De Ricoh is toch wel handiger van formaat:

http://camerasize.com/compare/#454,292

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2014, 18:43:49 »
Mijn gedachten gaan uit naar:

Pentax mx-1

Q/q10/q7
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2014, 18:43:49 »
Mijn gedachten gaan uit naar:

Pentax mx-1

Q/q10/q7
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2014, 17:28:42 »
Newmikey2 (Mike) heeft een GR en hij is er volgens mij zeer tevreden over.
De GR heeft exact dezelfde sensor als de K-5 maar dan zonder low-pass filter.
Het belangrijkste beeldkwaliteit verschil tussen de GR en DP1M is het verschil bij opnames met lage en hoge isowaarden.

Bij lage isowaarden (t/m iso 400) is de DP1M een klasse apart en kan dan zelfs de competitie aan met de D800e: klik hier
De GR daarentegen is de duidelijke winnaar bij hoge isowaarden en is daarom een betere all-rounder.
Met andere woorden met de GR kun je meer uit het handje doen terwijl je met de DP1M meer van statief moet werken.
Nog een nadeeltje van de sigma is dat je de raw bestanden, voor het beste resultaat, eerst moet bewerken met de bijgeleverde sigma software.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2014, 17:28:42 »
Newmikey2 (Mike) heeft een GR en hij is er volgens mij zeer tevreden over.
De GR heeft exact dezelfde sensor als de K-5 maar dan zonder low-pass filter.
Het belangrijkste beeldkwaliteit verschil tussen de GR en DP1M is het verschil bij opnames met lage en hoge isowaarden.

Bij lage isowaarden (t/m iso 400) is de DP1M een klasse apart en kan dan zelfs de competitie aan met de D800e: klik hier
De GR daarentegen is de duidelijke winnaar bij hoge isowaarden en is daarom een betere all-rounder.
Met andere woorden met de GR kun je meer uit het handje doen terwijl je met de DP1M meer van statief moet werken.
Nog een nadeeltje van de sigma is dat je de raw bestanden, voor het beste resultaat, eerst moet bewerken met de bijgeleverde sigma software.

Offline cjhmoors

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Cjhmoors
    • Cjhmoors
Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2014, 16:34:13 »
Hallow Forum genoten,

Voor mijn vakanties ben ik opzoek naar een compactere camera dan mijn K5. Het hoofddoel van deze camera is IQ, maar zonder fijne handeling werkt het natuurlijk niet.

Mijn oog is gevallen op de Ricoh GR of de Sigma Merril DP1.

Ik heb het idee dat de GR het laat afweten tegen de IQ van de Merril. Hard bewijs(vergelijken van soort gelijke afbeeldingen) kan ik niet echt vinden(http://www.dpreview.com/forums/post/52663665). Dit komt waarschijnlijk omdat beide cameras niet super veel verkocht worden? Nu hoop ik dat er iemand op dit forum is die bijvoorbeeld de GR heeft en deze opbjectief kan vergelijken met fotos die gemaakt zijn met de Merril DP1. Het gaat dan met name om fotos van landschappen. Ik wil weten of de IQ van de Sigma zoveel beter is ten opzichte van de GR dat de erg pijnlijke en storende min punten van de Sigma, zoals langzaam, batterij etc weg vallen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken

gr



Offline cjhmoors

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Cjhmoors
    • Cjhmoors
Ricoh GR VS Sigma Merril DP 1
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2014, 16:34:13 »
Hallow Forum genoten,

Voor mijn vakanties ben ik opzoek naar een compactere camera dan mijn K5. Het hoofddoel van deze camera is IQ, maar zonder fijne handeling werkt het natuurlijk niet.

Mijn oog is gevallen op de Ricoh GR of de Sigma Merril DP1.

Ik heb het idee dat de GR het laat afweten tegen de IQ van de Merril. Hard bewijs(vergelijken van soort gelijke afbeeldingen) kan ik niet echt vinden(http://www.dpreview.com/forums/post/52663665). Dit komt waarschijnlijk omdat beide cameras niet super veel verkocht worden? Nu hoop ik dat er iemand op dit forum is die bijvoorbeeld de GR heeft en deze opbjectief kan vergelijken met fotos die gemaakt zijn met de Merril DP1. Het gaat dan met name om fotos van landschappen. Ik wil weten of de IQ van de Sigma zoveel beter is ten opzichte van de GR dat de erg pijnlijke en storende min punten van de Sigma, zoals langzaam, batterij etc weg vallen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken

gr