Auteur Topic: Testfoto's Tamron 70-200 2.8  (gelezen 2135 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2016, 20:58:16 »
Sony beweert met zijn 4d Autofocus het snelste autofocus systeem te hebben en heeft dat al ingebouwd in zijn Alpha 6300 (E mount aps-c). Er zijn adapters die met Canon-glas ook goede AF-resultaten op de E-mount camera's van Sony houden en zelfs Sigma heeft een adapter voor op de Sony E-mount camera's; deze werkt alleen met Sigma's eigen mount en Sigma objectieven met Canon-mount. Kortom, er zijn bruikbare mogelijkheden om Canon-glas te gebruiken op een mirrorles-camera.

(*) E-mount is dan wel geen mft maar wel een spiegelloos systeem  :)
Beetje off topic, maar vooruit. De alpha 6300 heb ik pas in handen gehad en inderdaad de AF daarvan is akelig snel en precies. Overigens scoort de Panasonic gx8 ook erg hoog, dat is wel MFT waarbij je zeker voor vogels en telebereik het voordeel van een hogere crop factor hebt. Ik zit ook met een schuin oog te kijken naar de Panasonic 100-400, dat zou helemaal super zijn, maar nog wel een stukje boven budget.

Wat betreft de Sigma 120-400 die is qua bereik inderaad wel vergelijkbaar, maar qua AF prestaties legt die het (zeker op de K5) toch af tegen een Canon set. Bereik is niet het enige voor mij, AF prestaties tellen ook mee. Zo heeft Nikon ook een 80-400 VR lens, qua bereik en scherpte ook een erg mooie lens, maar de AF is ook nogal traag. Voor mij geen optie om naar over te stappen.
Voorlopig gewoon m'n Pentax set en ondertussen kijk ik gewoon rond en volg met name de ontwikkeling van de kleinere systemen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2016, 20:58:16 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2016, 18:51:33 »
Eerlijk gezegd ben ik nog meer op zoek naar een goed Pentax alternatief voor wat Canon heeft met de 100-400 L lens. [...] En verder volg ik ook de MFT ontwikkelingen op de voet. Het lenzen aanbod is nog wat beperkt in het lange bereik, maar de bodies worden qua AF zo snel dat ze in de buurt komen van de spiegelreflexen.[...]
Sony beweert met zijn 4d Autofocus het snelste autofocus systeem te hebben en heeft dat al ingebouwd in zijn Alpha 6300 (E mount aps-c). Er zijn adapters die met Canon-glas ook goede AF-resultaten op de E-mount camera's van Sony houden en zelfs Sigma heeft een adapter voor op de Sony E-mount camera's; deze werkt alleen met Sigma's eigen mount en Sigma objectieven met Canon-mount. Kortom, er zijn bruikbare mogelijkheden om Canon-glas te gebruiken op een mirrorles-camera.

(*) E-mount is dan wel geen mft maar wel een spiegelloos systeem  :)

Stout

  • Gast
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2016, 15:29:58 »
Eerlijk gezegd ben ik nog meer op zoek naar een goed Pentax alternatief voor wat Canon heeft met de 100-400 L lens. Met name voor vogels, waar ik ook erg in geïnteresseerd ben, is dat wel een erg mooie en snelle lens. Ik heb me nooit zo in vogelfotografie verdiept, maar dat begint wel steeds meer te trekken, te vaak merk ik dat ik eigenlijk toch wel erg graag een goede "vogellens" had gehad. Maar om nu alleen daarvoor over te stappen, daar is mijn geest nog niet rijp voor. Met de Tokina 80-400 die ik heb kom ik ook te kort, niet zozeer qua mm, maar meer qua AF snelheid en scherpte op het eind van het bereik. Misschien eens nadenken over een Sigma 100-300 F4 met TC, is ook een scherpe en snelle combi. Maar wel zeldzaam... En verder volg ik ook de MFT ontwikkelingen op de voet. Het lenzen aanbod is nog wat beperkt in het lange bereik, maar de bodies worden qua AF zo snel dat ze in de buurt komen van de spiegelreflexen. Qua draagbaarheid lijkt me dat ook ideaal.

Groeten,
J@@P

Dan is de Sigma 120-400 een hele aantrekkelijk optie, maar helaas amper nog te krijgen.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2016, 13:04:38 »
In Jonathan Gorse artikel.
the 70-200mm Tamron is a revalation.  I thought it was good on the K3 but it's even faster to achieve focus on the K1 and I can only assume that perhaps that's due to a software change or perhaps due to a more powerful body motor.

Joop, mss beter om ineens de K1 te pakken. ;)
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2016, 16:47:47 »
Eerlijk gezegd ben ik nog meer op zoek naar een goed Pentax alternatief voor wat Canon heeft met de 100-400 L lens. Met name voor vogels, waar ik ook erg in geïnteresseerd ben, is dat wel een erg mooie en snelle lens. Ik heb me nooit zo in vogelfotografie verdiept, maar dat begint wel steeds meer te trekken, te vaak merk ik dat ik eigenlijk toch wel erg graag een goede "vogellens" had gehad. Maar om nu alleen daarvoor over te stappen, daar is mijn geest nog niet rijp voor. Met de Tokina 80-400 die ik heb kom ik ook te kort, niet zozeer qua mm, maar meer qua AF snelheid en scherpte op het eind van het bereik. Misschien eens nadenken over een Sigma 100-300 F4 met TC, is ook een scherpe en snelle combi. Maar wel zeldzaam... En verder volg ik ook de MFT ontwikkelingen op de voet. Het lenzen aanbod is nog wat beperkt in het lange bereik, maar de bodies worden qua AF zo snel dat ze in de buurt komen van de spiegelreflexen. Qua draagbaarheid lijkt me dat ook ideaal.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

newmikey2

  • Gast
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2016, 11:49:53 »
Misschien eens tijd om over een K3 te gaan denken ;-)
Ik zit daar ook al een tijdje aan te denken. Niet dat ik de K-5 IIs zat ben of zelfs maar tegen zijn grenzen aanloop maar als ik een K-3 met leuke shuttercount en aardige prijs tegen het lijf loop, kon ik nog wel eens in de verleiding komen. €400 is altijd mijn flipping point geweest voor gebruikte bodies dus we komen al aardig in de buurt en het uitkomen van de K-1 helpt daar alleen maar bij door meer tweedehands K-3's op de markt te brengen.

Die Tammy 70-200mm ziet er ook verleidelijk uit met een nieuwprijs van net onder de €600.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2016, 09:24:16 »
Misschien eens tijd om over een K3 te gaan denken ;-)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2016, 19:52:37 »
Joop,heb de lens eens op de K5 en de K3 geprobeerd en vind toch dat die op de K3 opmerkelijk sneller is.
De AF lijkt me ook accurater.Waarschijnlijk zit daar de snellere motor van de K3 voor iets tussen.

Rob, wanneer mogen we platen verwachten van je nieuw speeltje?  ;)
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2016, 09:50:42 »
Nee, voor snelheid en stilte moet je deze Tamron niet hebben. Hoewel ik er vorig jaar zelfs een voetbaltoernooi mee heb gedaan en binnenkort ga ik dat weer doen. Je komt dan merkbaar te kort qua AF snelheid, maar als je een beetje handig bent met de burstmode van je camera komen er toch nog heel aardig actieprenten uit. Je moet alleen wat meer weggooien. Maar van horten en stoten merk ik ook niet zoveel. Als de lens eenmaal de focus heeft volgt 'ie wel prima en krijg je prachtig scherpe platen. Je moet alleen niet proberen om iets wat helemaal out of focus is, snel erin te krijgen, dat lukt niet zomaar. Maar als je er al dichtbij bent pakt de lens het prima op.
Qua scherpte is het echter een top lens. Het gewicht is voor zo'n toeter nog alleszins acceptabel. Ik gebruik 'm niet al walkaround lens, daarvoor is 'ie simpelweg toch te groot en te zwaar, maar ik neem 'm toch regelmatig mee op een wandeltocht, in een tas, zonder grip op de camera. Wat spontane portretten van de kids, een macro van een libelle of nog net een vogel die niet al te ver weg zit, dat gaat prima.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2016, 22:19:21 »
De Tamron is op de K-1 heerlijk in balans en de AF loopt soepel en snel. Fijne combinatie. Maar dat was met de K-3 ook :angel:.
Groeten, Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2016, 12:59:16 »
Van horten en stoten heb ik tot nu toe nog niets ervaren, maar het kan natuurlijk ook aan het onderwerp liggen.
Wel jammer dat ik op deze lens mijn Sigma 1.4x niet kan gebruiken.
Aan de 16-85 heb ik ook aan gedacht maar vind f5.6 op 85mm echt wel teveel van het goede.
Ook heeft die teveel CA.Daarom ook dat ik voor de Tamron 28-75 heb gekozen.
Samen met de Sigma 10-20mm heb ik wel een gat van 8mm.Maar daar kan ik mee leven.
En mss in de toekomst nog de Tamron f2.8/17-50mm erbij.Ook een scherp lensje.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Stout

  • Gast
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2016, 10:52:34 »
Ziet er prima uit, ik zou de test als zeer geslaagd beschouwen!

Dank je voor je positieve commentaar.

Ben er zelf nog niet echt mee bezig geweest op deze manier, maar dat ziet er prima uit.
En wat vind je van het gewicht?
Zelf vind ik dat dit nog reuze mee valt, dat was nog wat een issue.

Ik vind vooral prettig dat de zoom intern is en het gewicht valt inderdaad mee.
Dat de lens niet beschikt over een stille motor vind ik toch wel een groot nadeel.
Het scherpstellen gaat soms echt met horten en stoten.
En natuurlijk geen stabilisatie. Ik vind de OS van de Sigma aanzienlijk prettiger dan de body stabilisatie van de Pentax.
Maar hij is wel lekker scherp en dat maakt een hoop goed.
Als walk around lens geef ik toch de voorkeur aan de Pentax 18-135 of de Sigma 18-250.
En als ik de natuur inga, kies ik zeker voor de 120-400 van Sigma.
Dus achteraf bezien is deze lens eigenlijk een beetje overbodig, maar bij weinig licht is het toch wel fijn om 'm er bij te hebben.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik de Pentax 16-85 aangeschaft hebben.
Maar ja, gedane zaken ..... (en m'n spaarpotje is écht leeg).
Volgende week ga ik een weekje cruisen naar Noorwegen en ik ben nog steeds aan het dubben welke lenzen ik mee ga nemen.
Eén lens weet ik zeker, de Sigma 8-16mm.
 

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2016, 23:54:15 »
Ben er zelf nog niet echt mee bezig geweest op deze manier, maar dat ziet er prima uit.
En wat vind je van het gewicht?
Zelf vind ik dat dit nog reuze mee valt, dat was nog wat een issue.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

newmikey2

  • Gast
Re: Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2016, 23:09:40 »
Ziet er prima uit, ik zou de test als zeer geslaagd beschouwen!

Stout

  • Gast
Testfoto's Tamron 70-200 2.8
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2016, 15:57:44 »
Vandaag in de tuin wat testfoto's van dichtbij gemaakt met de K-5 IIs en de Tamron 70-200, allen op 200mm.

#1 1/250" f8, ISO400



#2 1/400" f8, ISO 400



#3 1/800" f2.8, ISO 200



4# 1/250" f2.8, ISO 200