Auteur Topic: Muziekmarathon  (gelezen 2070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arverm

  • Gast
Re: Muziekmarathon
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2009, 13:05:24 »
Hele leuke serie. Met name die van de jury die idd een stuk sneller vermoeid lijkt dan de kids zelf ::)

Is idd moelijk om zonder goed licht te fotograferen. Doe dit zelf regelmatig tijdens rock- en bluesconcerten, maar t blijft een grote uitdaging, elke keer weer.
Dus niets dan respect voor jou serie.

Zelf zou ik een aantal foto's wat meer croppen. Vlak boven het hoofd afsnijden (als het muziekinstrument dit toelaat 8-) ) of op de details van de handen. Zon fluitist bijv kun je heel mooi scherpstellen op zijn handen en zijn gezicht onscherp erachter.
En als tweede kun je ook nog wel iets met de kleur doen. Ik weet niet of je in raw fotografeert? Maar dan kun je de huid hier en daar nog iets bijpoetsen.

Leuk om te doen dit, niet?

PS 1. en ben het helemaal met je eens dat je tijdens dit soort evenementen NIET hoort te flitsen.
PS2. heb je al s gedacht aan een prime lens 50mm f1.4 of f1.7 Uitermate geschikt voor dit soort van gelegenheden. Moet je alleen iets meer "loop"-werk doen  ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Muziekmarathon
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2009, 13:05:24 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Muziekmarathon
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2009, 19:43:27 »
Ik denk dat ik toch mijn K10D eens moet laten nakijken. Ik heb op ISO 400 al meer ruis dan jij op 800...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Muziekmarathon
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2009, 19:41:53 »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Muziekmarathon
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2009, 19:36:55 »
goed gelukt hoor, mag je zeker tevreden over zijn.

als ik nog een puntje op de i zou willen zetten dan zou ik zeggen in foto 3 rechtsonder een storend element ( wegshoppen). en foto 4 een stukje van de top croppen.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Muziekmarathon
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2009, 19:25:32 »
Hallo Mharda, Andre en Bob,

Bedankt voor jullie complimenten!

Dit is het topje van de ijsberg van de geschoten plaatjes. Het merendeel was onbruikbaar door een gebrek aan scherpte en een overvloed aan beweging.

In antwoord op de vragen: Afstand varieerde van 4-6 meter, dat is best wel dichtbij. Ik heb ook foto's genomen van achterin de zaal (hele ensemble krijg je er anders niet op met 50mm). Dat zal een meter of 15 zijn geweest.

Monopod neem ik de volgende keer zeker mee, maar daar ben ik nog niet vertrouwd genoeg mee om flexibel mee om te gaan.

Bij musici en sporters vind ik het gevoelsmatig not-done om te flitsen om de concentratie niet te storen. Niet iedereen deelt die mening en er werd dan ook lustig gespiegelreflexflitst (maar mijn foto's haalden de krant ;-) )

Voor wat betreft de ruis: ik vind ze best wel korrelig. Meestal ga ik niet hoger dan 400, maar dat was in deze zaal echt niet te doen. Ik heb geen ruisbewerking uitgevoerd, maar wel wat geschoven met levels en contrast schuifjes in Aperture. Als ik op jullie reacties af mag gaan heb ik niets te klagen met mijn combinatie (ik vind de 50-135 zeker niet snel, wel stil).

Vriendelijke groet, René

P.S. Mharda, hebt PB.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Muziekmarathon
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2009, 17:00:34 »
Een prachtige serie met mooie zachte opnames. Door de volle lens opening ook een mooie scherpte diepte. Het gebrek aan scherpte valt misschien bij 1:1 pixel peepen op maar is op dit formaat geen enkel probleem.

De concentratie op de koppies is ook erg goed vast gelegd. Je kunt zien dat ze volledig opgaan in hun optreden en de fotograaf verder niet opmerken. (en dus ook niet worden gestoord).

Weinig op te merken verder eigenlijk meer een voorbeeld van hoe het moet/kan.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Muziekmarathon
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2009, 11:19:12 »
Ik weet niet hoe donker het was maar ik vind dat dit een hele mooie serie is geworden. Als je nu al dit soort platen haalt op 1/30 met een K10+50-135 op 135 mm dan zal een momopod mischien net nog een tikje meer scherpte opleveren.
Dat de foto van de violist de plaatselijke krant haalde is een extra stimulans voor de volgende keer.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Muziekmarathon
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 06:31:45 »
Mooie registratie!

Mag ik vragen waar je ongeveer stond? Ik heb nl. gisteren in de Purmeryn (theater) vanaf het balkon geprobeerd peuterballet te fotograferen. Afstand was zodanig groot en licht zo slecht dat er niets van terecht is gekomen...

Deze foto's zijn prima belicht en redelijk scherp. Zeker voor 1/30 uit de hand heel netjes. Met een statief val je erg op, maar wellicht kan een monopod (bij het binnenkomen in de rugzak :) ) de volgende keer ook goede diensten bewijzen.

Flitsen mag bijna nooit. Ik K10D met ISO 800. Bij mij (ook K10 met 50-135) zijn de resultaten niet om aan te zien. Heb je nog een speciale bewerking tegen ruis uitgevoerd?

Qua compo met de muziekinstrumenten altijd lastig. Het liefst wil je hele bovenlichaam en het hele instrument, maar dat kan niet altijd.

Ik verheug me op de volgende serie...

NB: als de krant online staat, mail dan even een link...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 06:35:21 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Muziekmarathon
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2009, 22:27:24 »
Alweer een tijdje geleden deze muziekmartathon. Foto's zonder flits en statief. Het was er eigenlijk te donker.

De fluitist...


...en de harpiste vielen in de prijzen.


De foto's van de violist...


...en de celliste haalden de plaatselijke krant (trots  ;D).


De jury had het zwaar zo halverwege de marathon.


Ik wil meer mensenfoto's plaatsen dit jaar, dus laat de opbouwende kritiek maar komen!

Vriendelijke groet, René