Auteur Topic: Stoffig model  (gelezen 1572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Stoffig model
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 23:20:31 »
Mooi gelukt in ieder geval!
Of het met die Olympus en een levende wesp lukt, is volgens mij nog maar de vraag. Stilzitten doet een wesp niet gauw  :police:


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stoffig model
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 23:20:31 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoffig model
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2017, 22:40:40 »
... Blijft zo'n beestje zo lang stil zitten tijdens die 21 foto's?
Normaal gesproken niet, maar deze was al een paar dagen dood (vandaar al die stofdeeltjes). Ik heb trouwens afgelopen weekeinde een stack demonstratie van een OLympus E-M1 markII gezien. Die kan automatisch meerdere stack opnamen maken. Je stelt van te voren in hoeveel opnamen er gemaakt moeten worden en hoe groot de stappen tussen de foto's moet zijn. Nadat je scherp gesteld hebt, maakt het toestel de opnames met een snelheid tot 60 beelden per seconde. Met dat toestel moet het dus wel mogelijk zijn om zo'n stack van een levende wesp te maken, hij hoeft dan nog geen halve seconde stil te blijven zitten.

Fraaie foto en goed bezig met de techniek!
Dank je. Dit zijn echt van die projectjes waarbij je bij slecht weer lekker kunt gaan experimenteren.

Groet,  Peter

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Stoffig model
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2017, 16:33:27 »
Fraaie foto en goed bezig met de techniek!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Stoffig model
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2017, 12:32:53 »
Mooie foto Peter. Blijft zo'n beestje zo lang stil zitten tijdens die 21 foto's?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stoffig model
« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2017, 22:57:51 »
Dank je Peter voor de toelichting. Hieruit blijkt dat ik best goed zat met de richting die mijn denken had genomen.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoffig model
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2017, 21:19:02 »
Scherp over de hele linie, dat is knap van deze techniek. Maar, zo is mijn indruk, niet superscherp. Alsof er gebruik is gemaakt van gemiddelde waarden, en niet van de scherpste. Heeft deze stacking-techniek ook nog meerdere opties, om te bepalen hoe verschillende opnames worden samengevoegd?

De hier geplaatste foto geeft een beetje een vertekend beeld wat scherpte betreft. Het origineel is veel scherper, bij verkleining naar een voor dit forum gangbaar formaat gaat echter een hoop van die scherpte verloren. Maar je hebt gelijk, ook het gebruikte stack-algoritme heeft natuurlijk zo zijn invloed op o.a. de scherpte. Het door mij gebruikte programma (CombineZP) geeft de keuze uit 6 verschillende algoritmen. Ik heb ze alle 6 op de oorspronkelijke foto's losgelaten en deze versie komt er bij deze foto als beste uit.
Het gaat hierbij niet alleen om scherpte, maar ook over het voorkomen van artefacten.
Welk algoritme het beste resultaat geeft hangt trouwens helemaal van het gefotografeerde object en de lichtomstandigheden af. Er is dus niet een algoritme dat altijd als beste uit de bus komt.

Groet,  Peter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stoffig model
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2017, 17:42:04 »
Scherp over de hele linie, dat is knap van deze techniek. Maar, zo is mijn indruk, niet superscherp. Alsof er gebruik is gemaakt van gemiddelde waarden, en niet van de scherpste. Heeft deze stacking-techniek ook nog meerdere opties, om te bepalen hoe verschillende opnames worden samengevoegd?

Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoffig model
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2017, 21:23:50 »
Dank je zoran. Wat en snelle reactie trouwens, binnen anderhalve minuut na het plaatsen van de foto.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Stoffig model
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2017, 21:21:42 »
 :toppie:

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Stoffig model
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2017, 21:20:27 »
Deze wesp wilde gelukkig wel rustig stil blijven zitten, ze was namelijk al een tijdje dood. Helaas had ze in die tijd toch wel wat stof opgevangen.

1.


De foto is een stack van 21 foto's die gemaakt zijn m.b.v. een op een balg geplaatste 35mm lens.