Auteur Topic: Grote Kruisbekken  (gelezen 650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:04:14 »
Mooie beelden met dat kleurverschil tussen beide vogels.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:04:14 »

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:35:59 »
Mooi vastgelegd, Jaap. Ik heb ze nog nooit gezien. Dit toont ook weer aan, dat de DA* 300mm een heel goede lens is.

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:43:54 »
Prachte soort, Jaap. Die zou ik ook wel voor de camera willen krijgen.
Mooie platen.

Groeten, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:19:49 »
Een zoomlens geeft op zijn uiterste stand meestal niet het beste beeld. Dat er bij de anderen sprake was van minder MP begrijp ik niet. Gebruikten zij dan een "full frame camera" met een APS-c lens?
groeten, Arno
Nee, ook gewoon een cropcamera, maar met minder MP. Dus meer mm en minder MP. Als de scherpte dan minder is, is het uiteindelijke resultaat toch minder, zoals na vergelijk van wat foto's bleek.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:36:29 »
Leuk dat je bij de foto's tekst en uitleg geeft.

Kleine vogeltjes zijn best lastig met 300mm, maar de aanwezige Canons en Nikons met zoomlenzen kregen geen betere foto's. Dus beter een vaste brandpunt-lens met wat meer megapixels dan minder MP en een zoom op z'n uiterste bereik, dacht ik zo.

Een zoomlens geeft op zijn uiterste stand meestal niet het beste beeld. Dat er bij de anderen sprake was van minder MP begrijp ik niet. Gebruikten zij dan een "full frame camera" met een APS-c lens?

groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kruisbekken
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:47:28 »
Altijd leuk zo'n toevallige ontmoeting en helemaal leuk als je dan ook nog een camera met de juiste lens bij de hand hebt. Zowel het mannetje als het vrouwtje staan er gezien de genoemde omstandigheden best goed op, de vogels zijn goed te herkennen. Fijn dat je ook nog wat nadere uitleg over de soort erbij geeft :good:.

Groet,  Peter

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Grote Kruisbekken
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2017, 22:08:13 »
Op dit moment is er in ons lang een invasie van Grote Kruisbekken. Deze lijken erg op gewone kruisbekken die veel algemener voorkomen, maar als je goed kijkt zie je wel degelijk verschillen. De snavel is forser en de helften kruisen elkaar net niet helemaal, de kopvorm is iets anders en ook het geluid is wat afwijkend. Gisteren toevallig voor de lens gekregen, wel behoorlijk gecropt. Kleine vogeltjes zijn best lastig met 300mm, maar de aanwezige Canons en Nikons met zoomlenzen kregen geen betere foto's. Dus beter een vaste brandpunt-lens met wat meer megapixels dan minder MP en een zoom op z'n uiterste bereik, dacht ik zo.


Mannetje:



Vrouwtje:


Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)