Auteur Topic: Terug bij Pentax  (gelezen 1128 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mickel Moen

  • Newbie
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
    • Volkswagen T5 van DC naar camper
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2017, 20:37:41 »
Carel bedankt,

Tja leuke set om mee te beginnen. Wel eerlijk gezegd heb ik meer het gevoel om hiermee te eindigen, maar wie weet wat de toekomst nog brengt.

Ik ben me bewust, dat dit niet een high end set is, maar fotografische high end ambities heb ik ook niet meer. De eerste resultaten met de kitlenzen vallen mij niet tegen. Hoewel ook weer gebleken is dat de 50mm A dan toch weer heel lekkere resultaten geeft. Het is maar net wat voor doel je voor ogen hebt natuurlijk. Wellicht ga ik nog eens voor een mooie 35mm. Maar zoals we hier in Friesland zeggen, dat zal wel "Roversguod" zijn.

Ik heb deze week wat vergelijkende foto's gemaakt. Die ga ik er hier wel opzetten. Deze week even tijd voor vinden.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Terug bij Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2017, 20:37:41 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2017, 14:54:39 »
Welkom Geert!  Je hebt alvast een leuk setje om mee te starten. Ik heb ook een Kr gehad, erg fijne camera. Deze heeft mijn vrouw ingepikt sinds ik een K3 heb. Maar soms pak ik de Kr ook nog weleens mee, die is een pak lichter dan de K3. En soms is dat best handig!  8)

Vr.groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mickel Moen

  • Newbie
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
    • Volkswagen T5 van DC naar camper
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2017, 07:53:47 »
Zo,

Als je dus een poos met alleen rappo klappo compact bezig geweest bent, merk ik nu dat het net is, of je een stuk overgeslagen hebt. Zelfs deze week weer een paar nieuwe termen geleerd. Bokeh en Prime zijn woorden die ik mij niet kan herinneren uit mijn analoge tijd.

Maar wat fijn nu zo'n digitale SR. Zoals gezegd er kan weer heel wat afgestoft worden. In de anloge tijd ook met het verzamelen van oude camera's begonnen en dan  krijg je gevraagd en ongevraagd heel wat binnen. Zo ook spul met PK vatting. Een mooie is bijvoorbeeld een nog nieuwe MZ-60 met daarop een SMC Pentax-Fa1:3.5-5.6 28-80mm. Zelf nooit gebruikt, maar de lens doet het fantastisch op de Kr.

Tijd om dus een schifting te maken. Wat gaat er in de fototas?

Wel

Pentax K-r

SMC Pentax-DAL 1:3.5-5.6 18-55mm
SMC Pentax-Fa 1:3.5-5.6 28-80mm
SMC Pentax-A 1:1.7 50mm
SMC Pentax-M 1:3.5 135mm
Vivitar 1:3.8 75-205mm

Niet

Pentax Mz-60
Pentax ProgramA
Ricoh XR500
Cosina CT1 super

Tokina AT-X 1:3.5-4.5 28-85mm
Cosina MC 1:3.5-4.5 35-70mm
SMC Pentax 1:3.5 135mm
Ricoh Rikenon XR 1:2 50mm

Verder heb ik besloten om alle uv-filters er ook maar af te schroeven. De meningen daar over zijn hier verdeeld lees ik. Voor het dagelijkse zal ik toch vooral de Panasonic DMC TZ 20 en de camera's op iPhone en iPad gebruiken. Voor het serieuzere werk nu dus de K-r en het effect van een uv of skylight is niet meer nodig begrijp ik en dan is zo'n filter toch weer een extra stukje glas.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 08:03:42 door Mickel Moen »

Offline Mickel Moen

  • Newbie
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
    • Volkswagen T5 van DC naar camper
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2017, 09:58:12 »
Dank je.

Het is niet zo erg, dat ik al die jaren digitale compact stilgestaan heb. In 1998 mijn eerste iMac gekocht, de Bondi Blue, daarna altijd Apple trouw  gebleven. Zeker wel geprutst met dergelijke programma's. De standaard natuurlijk en ook Photoshop.

Vorige week toevallig Gimp geinstalleerd na een volledig schone installatie op de MacBook Air. Maar ik moet zeggen, ook hier slaat het gemak toe. De iPad heeft de Air al verdrongen in gebruiksduur.
Deze week wat aan het experimenteren geweest met het batch resize appje MagicResize.

Met meer dan 18000 foto's loopt mijn 50Gb iCloud al aardig vol. Nu kan ik de cloud gaan uitbreiden, maar van veel foto's is de bestandsgrootte veel te groot. Die grootte zal ik nooit en te nimmer gaan toepassen. Wat nog tentoonstellingswaarde heeft laat ik ongemoeid, maar het gros kan best wel kleiner.

Verder. Tja voor dat huis tuin en keuken gebruik, zijn de meeste foto's goed genoeg. Bewerken beperkt zich dan toch merendeels tot wat retoucheren, bijsnijden en soms het toverstafje. Dan is een standaard programma  als Foto's al goed genoeg.
Photoshop heb ik veel voor iets geheel anders gebruikt. Het maken van een publiceerbaar elektrisch schema voor mijn zelf(in)bouw camper. Ik zal zo mijn profiel hier maar eens gaan aanpassen.
(En gedaan. Beperkt aantal tekens voor onderschrift, dus best nog wel even een geklooi om het naar mijn zin te krijgen.)
« Laatst bewerkt op: 2 september 2017, 10:48:55 door Mickel Moen »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2017, 08:47:29 »
Eigen doka gehad, lid fotoclub, aan tentoonstellingen meegedaan, oude technieken (gomdrukken) Enz. werd niet meer gebruikt. Werkelijk, hij is nog als nieuw. Geen krasje te vinden. Ik weet het, het is al een wat ouder instapmodel, maar toch. Al mijn lenzen passen erop en wat een mooi ding. Met mijn oude analoge kennis begrijp ik die camera meteen.
Hoi Geert, welkom op het forum. Waarschijnlijk het je de "digitale doka" ook al ontdekt in de vorm van een gratis fotobewerking programma als Gimp of Fast Stone Image Viewer, waardoor je correcties kunt uitvoeren evenals bijsnijden e.a. Veel plezier met de digitale fotografie.

groeten, Arno

Offline Mickel Moen

  • Newbie
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
    • Volkswagen T5 van DC naar camper
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2017, 23:39:15 »
Hi hi,

Tja sommige mensen kom je overal tegen.

Toevallig geen vintage Philips audio: mfb freaks?

@ Peter en Henk

Bedankt voor het welkom. De vragen komen wel. Eerst maar eens wat thuis raken op dit forum.

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2017, 21:15:01 »
Hoi Geert,

Welkom op. Het Camper forum Weetjewel?! ;) ;D
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2017, 19:35:20 »
Welkom bij het forum Geert. Dat is één van de mooie dingen aan Pentax hè, je kunt al die oude lenzen gewoon nog op nieuwste body's gebruiken. De K-r is dan misschien niet de nieuwste telg van Pentax, maar ten opzichte van een compact camera heeft hij de voordelen van een spiegelreflex en de K-r is nog digitaal ook. Veel plezier met je nieuwe aanwinst en veel plezier op het forum.

Groet,  Peter

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Terug bij Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2017, 19:31:30 »
Hallo Geert, welkom op het forum. Mooie duidelijke intro, en zoals het gezegde, "ooit een Pentax, altijd een Pentax"

Henk

Offline Mickel Moen

  • Newbie
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
    • Volkswagen T5 van DC naar camper
Terug bij Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2017, 19:18:55 »
Hoi,

Ik ben Geert. Nickname Mickel Moen, maar dat leg ik later nog wel eens uit.

Bijna 40 jaar geleden, van ik denk zowat mijn eerste salaris, een Ricoh XR500 gekocht. Doet het nog steeds. Probleemloze oude techniek he. Fanatiek met fotografie begonnen. Eigen doka gehad, lid fotoclub, aan tentoonstellingen meegedaan, oude technieken (gomdrukken) Enz. Op een bepaald moment is daar een echte Pentax bijgekomen. De ProgramA.

Ook bij mij deed digitaal zijn intrede, maar dan wel compact. Twee Nikon's en als laatste een Panasonic. Reden voor de compact was, dat het fotograferen niet echt meer een hobby was en compact zo zijn voordelen heeft, maar ook beperkingen. Dat oude Pentax spul en andere merken met k-vatting lag te verstoffen. Best wel zonde. Wel eens gedacht aan een nieuwe spiegelreflex, maar de pro van het gebruiksgemak van de compact en de con van de prijs van een SR, weerhield mij ervan. Wel eens gedacht aan een goede occasion SR. Deze week toevallig weer eens op MP gekeken en kijk, voor een hele mooie prijs stond daar bij mij in de buurt een nog als nieuwe K-r. Jong gezin, gekocht voor het eerste kindje, eigenlijk veel te ingewikkeld, de smartphone had het gewonnen en camera werd niet meer gebruikt. Werkelijk, hij is nog als nieuw. Geen krasje te vinden. Ik weet het, het is al een wat ouder instapmodel, maar toch. Al mijn lenzen passen erop en wat een mooi ding. Met mijn oude analoge kennis begrijp ik die camera meteen. Wat dat betreft vind ik dat het menu van deze Pentax best wel logisch in elkaar zit.

Kortom  terug bij een oude liefde. Ik ben meer en minder actief op nog een aantal andere hobbyfora, dus meteen gezocht naar een Pentax forum.

Groetnis,

Geert

« Laatst bewerkt op: 1 september 2017, 19:23:29 door Mickel Moen »