Auteur Topic: Mijzelf even voorstellen  (gelezen 995 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:08:56 »
Mijn voorkeur gaat uit naar een zoom met een bereik van 28/35/50 tot 200 of zelfs 300 mm. Lens moet toch wel lichtsterk zijn.

Een groot zoombereik gaat praktisch niet samen met een hoge lichtsterkte; daarnaast worden ze meestal groot, vertonen meer lensfouten en zijn duur. Als je graag een groot zoombereik wilt met vooral wat groter lange brandpuntafstand bereik, dan is en Pentax DA 55-300 F 4.0 - 5.8 ED WR met schroefbediening voor de AF waarschijnlijk een goede keuze of zijn vervanger: Pentax DE 55-300 F 4.5-6.3 ED WR PLM RE met ingebouwde motor voor AF.
Zoomlenzen met een groter bereik, vanaf groothoek tot 250-300mm, hebben meestal te veel vervormingen e.a. lensfouten, maar de Sigma 18-300mm F 3.5 - 6.3 DC Macro HSM (Contemporary) staat goed aangeschreven, waarbij vervormingen met een bepaald programma verminderd kunnen worden.
Voor reviews van lenzen voor Pentax, zie: https://www.pentaxforums.com/lensreviews/
Als lichtsterk objectief is een Pentax M 50mm F 1.7 (analoog) een goedkope optie.

groeten, Arno

p.s. Bovengenoemde hoort eigenlijk geplaatst bij Hard- en software onder Zoomobjectieven.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 14:44:02 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:08:56 »

Offline Robert Oude Egberink

  • Newbie
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Blijf leren en investeren.
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:43:58 »
Hallo allemaal. Na wat "gestoeid" te hebben met mijn pentax *ist dl, heb ik mij verwend met een nieuwe pentax k-s2. Met de standaard lens 18-50. Nu had ik nog een tamron 28-200 vanuit mijn oude analoge tijdperk, en deze werkte ook goed op de *ist dl, en nu ook op de k-s2. Maar vraag mij af of ik niet beter, vanwege de veeeeeel betere camera kwaliteit, over kan stappen naar een betere zoom. Mijn voorkeur gaat uit naar een zoom met een bereik van 28/35/50 tot 200 of zelfs 300 mm. Lens moet toch wel lichtsterk zijn. Kunnen jullie mij adviseren over welke lens ik het beste kan aanschaffen. Andere tips zijn ook welkom. Alvast eenieder bedankt en een fijn weekend. Groeten Robert
Pentax K-S2, HD PENTAX-DA18-50mm F4-5.6 DC WR RE, HD PENTAX-DA 55-300mmF4.5-6.3ED PLM WR RE, SMC DA 50mm F1,8, Rugzak LOWEPRO Flipside 200, Monopod Cullman Nanomax 490RB5.1

Offline Robert Oude Egberink

  • Newbie
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Blijf leren en investeren.
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:05:04 »
Hallo. Dank voor jullie tips en linkjes. Ik heb ondertussen een *ist DL incl. 18-55 lens gekocht voor 45 euries. Kun je niets van zeggen toch. En mijn oude tamron zoomlens 28-200 past er ook op, zelfs autofocus werkt. Ik weet dat ik niet teveel (6.1 Megapixel) mag verwachten omdat dit een van de eerste digitale spiegelreflexen na de analoge series was, alhoewel de fotos zeker niet tegenvallen wanneer ik ze op de pc bekijk. Het geeft me nu in ieder geval de kans om te kijken of ik mijn hobby weer zal oppakken. Een betere camera kan ik dan later altijd nog kopen. Groeten Robert
Pentax K-S2, HD PENTAX-DA18-50mm F4-5.6 DC WR RE, HD PENTAX-DA 55-300mmF4.5-6.3ED PLM WR RE, SMC DA 50mm F1,8, Rugzak LOWEPRO Flipside 200, Monopod Cullman Nanomax 490RB5.1

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2017, 17:24:31 »
Hallo Robert,

Welkom hier!

Een goede keus om weer een Pentax te kiezen als nieuwe instapper, maar ga dan niet voor een *istD! Er is een beter aanbod voor minder of evenveel geld.
Ik deed mijn eerste stappen met een *istD waardoor ik wist dat ik dit wel wilde voortzetten. Maar als snel ging ik upgraden, en steeds waren de stappen best groot. Ik heb een K-x gehad, een K-10D, K110DSuper, K-5 en nu een K-3. Een *istD was leuk als begin, maar echt de minst doorontwikkelde van allen.
Kijk eens naar de inmiddels misschien ook oude K-10. Nog steeds een goede camera waarmee je kunt gaan ontdekken of dit jouw ding is.

Een paar tips:
https://link.marktplaats.nl/m1194598424 ========= ALS NIEUW!
https://link.marktplaats.nl/m1194525218
https://link.marktplaats.nl/m1194118327 ========= ook zowat nieuw!
https://link.marktplaats.nl/m1191676377

Voor een *istD vragen ze hetzelfde, dan is de keuze niet moeilijk meer.

Succes en laat eens weten wat er van komt!



Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2017, 19:05:52 »
Hallo Robert, welkom op het forum.
De ist is al van ver terug in de tijd, ik ken de prestaties niet, maar zie hem eigenlijk nooit meer 2e hands voorbij komen. Ik weet natuurlijk niet wat je aan budget uit wil geven maar ik heb een K5 in de verkoophoek staan, een camera die momenteel nog heel goed mee kan, hier zijn ook de oude analoge lenzen prima op te gebruiken, zoals bij alle Pentax camera's.
Succes bij je zoektocht.

Groet, Henk

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mijzelf even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2017, 14:33:44 »
Hoi Robert, welkom op het forum.

Op Marktplaats staan natuurlijk diverse digitale camera's van Pentax aangeboden, maar kijk dan niet alleen naar de prijs maar ook naar de prestaties. Op dpreview zijn de meeste gegevens van de Pentax camera's (en ook van andere merken) terug te vinden; de nieuwere typen kunnen bij een hogere ISO waarde veel beter presteren als de oudere typen, daarnaast is ook de stabilisatie beter geworden en het aantal pixels toegenomen.
https://www.dpreview.com/products/pentax/cameras?subcategoryId=cameras

Groeten, Arno

Offline Robert Oude Egberink

  • Newbie
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Blijf leren en investeren.
Mijzelf even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2017, 14:11:20 »
Hallo. Mijn naam is Robert Oude Egberink en 64 jaar oud.
Al op jonge leeftijd begonnen met fotograferen. Meegekregen van mijn vader. Eerst met een boxje, daarna de eerste analoge spiegelreflex. Een pentax. Door gegaan met pentax, een ME en als laatste een SFX. Ik wilde mijn hobby weer oppakken maar met een nieuwe batterij is de sfx ter ziele. Spiegel blijft omhoog staan en transport werkt niet goed. Dus no op zoek naar een digitale vervanger. Kom van alles tegen op marktplaats. Denk nu aan een *ist dl. Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven omdat ik niet weet of ik er verder mee wil gaan. Tips, aanbiedingen, ik hoor ze graag. Groeten Robert
Pentax K-S2, HD PENTAX-DA18-50mm F4-5.6 DC WR RE, HD PENTAX-DA 55-300mmF4.5-6.3ED PLM WR RE, SMC DA 50mm F1,8, Rugzak LOWEPRO Flipside 200, Monopod Cullman Nanomax 490RB5.1