Auteur Topic: Bij in bloem  (gelezen 874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Bij in bloem
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2017, 20:20:42 »
Alle tips zijn wel voorbij gekomen en om nog even bij elkaar te zetten:


- belangrijkste waarde voor scherpe foto heel dichtbij is toch diafragma: f 8 lijkt me minimaal geadviseerd;
- daarna is sluitertijd je vriend, in de regel niet langer dan 1 / mm brandpunt van de lens - dus stel ongeveer 1/60e is de maximale sluitertijd om normaal een foto uit de hand scherp te kunnen houden. Heb je nog wat last van wind zou ik eerder van 1/125e uitgaan;
- na diafragma en sluitertijd blijft er dan vanzelf een ISO waarde over en zolang deze niet boven ISO 1600 uitkomt zal het resultaat prima zijn.


Dit even toepassend op je 1e foto, waar de sluiterijd 1/1600e is. Die had dus bv best 1/250e kunnen zijn en dat je diafragma prima f 8 kunnen worden en had je ISO ongeveer rond of zelfs onder de 800 gelegen. Dat lijkt me onder deze omstandigheden prima!


Succes met een herkansing en laat zeker zien wat dit oplevert!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bij in bloem
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2017, 20:20:42 »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Bij in bloem
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2017, 11:06:26 »
wailer,
de 18-55 is zeker geen slechte lens, maar toch wat minder geschikt voor dit soort werk.
Onmogelijk is het zeker niet.
Ga met je diafragma naar 6.3 of nog beter 8.
Doe dit bij veel licht; je iso mag best tussen de 400 en 1600 zijn. De k5 kan dat best aan.
zorg voor een korte belichtingstijd.
Je foto zal dan best scherp zijn.
ik krijg de indruk dat je de foto's behoorlijk hebt uitvergroot. het beeld wordt daardoor wat soft en zie je wat ruis.
als je van dit soort fotografie houdt, is een goed macro objectief zeker aan te bevelen.
Daarnaast is een fotobewerkingsprogramma van groot belang, zorg dat je dat onder de knie krijgt.
cire
succes
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Bij in bloem
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2017, 10:35:37 »
Dank allen voor de reacties.

Ik ben denk ik de mist in gegaan met het volgende:

Ik probeerde inderdaad f8-f10 te pakken, maar werd het erg donker door. Ipv m'n ISO waarde naar beneden te zetten had ik hem omhoog gezet, daarom dus de erg hoge iso waardes.

Tenminste als ik het zo goed begrijp.

Dus hoog f getal en dan iso lager om donkerdere foto's te voorkomen? Of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ben een beginneling... Duidelijk te merken hè !?

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Bij in bloem
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2017, 02:25:36 »
hallo Bram, ik zat ook met het zelfde probleem, zie mijn topic http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=41105.0

Ik heb toen een DOF calculator app in mijn Samsung geïnstalleerd zodat ik de scherpte diepte in de gaten kon houden.
Als ik bijvoorbeeld de gegevens van je foto's ga invoeren, zie ik dat je zo goed als GEEN scherpte diepte hebt. (minder dan 1mm).
Met een sluitertijd van 1/1600 is er totaal geen spraak van bewegingsonscherpte.
De diafragma helemaal open (F 4,5) is waarschijnlijk de boosdoener: dit verkleind enorm de scherptediepte, zodat een kleine beweging van de camera of een beetje wind de scherpte punt op een andere plaats dan de ingestelde komt te staan.
De ISO waarde is heel hoog, met een ISO van b.v. 400 zoals elshout1958 voorstelt, geeft je de mogelijkheid om de diafragma 2 a 3 stops dichter te maken en de DOF tot +/- 1 a 2 cm te brengen.

voor dit soort (pseudo) macro opnames ga ik tegenwoordig zo te werk:
Camera in TAV, diafragma kies ik zelf op 8 of 11, sluitertijd op rond de 1/250 of 1/300 en laat de camera de juiste ISO kiezen.
Als er genoeg licht is heb ik nog meer ruimte om de diafragma e/o de sluitertijd dicht te knijpen.
Sinds ik deze instellingen gebruik, zijn mijn foto's zeer scherp.
Succes verder met uitproberen
gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Bij in bloem
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2017, 01:08:11 »
Als je op de fotos klikt ga je naar flickr en daar staan de exif gegevens.
Uit de hand, heel klein zuchtje wind en heb geprobeerd scherp te stellen op de ogen van de bij.
Met Elshout ben ik het eens, dat een wijd open diafragma zeker niet de grootste scherpte geeft, vooral niet bij semi-macro foto's; de scherpte/diepte is dan zeer klein. Ook een ISO waarde van 1600 geeft niet de maximaal haalbare resultaten; ISO 400 lijkt veel geschikter.
Scherpe foto's uit de hand maken, vooral als de sluitertijden oplopen, vereist de nodige oefening; ook het scherpstellen komt erg precies. Heb je met de hand scherp gesteld of met AF of door dichterbij/verder weg van het onderwerp te bewegen?
Een heel klein zuchtje wind kan ook een bloem in beweging brengen, waardoor de scherpstelling "in de mist gaat".
Het is handig om eerst foto's te maken van een statisch onderwerp met scherp stellen via live view vanaf een solide statief met de zelfontspanner, om zoveel mogelijk fouten te kunnen uitsluiten. Je leert dan wat voor resultaten mogelijk zijn; daarna kan je proberen dezelfde resultaten te krijgen met handmatig via de zoeker scherp te stellen en daarna "uit de hand" te fotograferen. Je krijgt dan snel inzicht in waar het eventueel mis gaat en die punten kan je dan proberen te verbeteren. Ook het volgen van een cursus op YouTube kan je inzicht verbeteren:
https://www.youtube.com/watch?v=a_mWh07BC_8&list=PLkxwFs-930-ncoxwqXvPXIQIVBiIoAi-n

groeten, Arno








« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 01:28:32 door abakker »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Bij in bloem
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2017, 23:52:41 »
Inmiddels kwam ik toch op Flickr , ik denk dat het toch wel aan het gebruikte diafragma ligt, die stond geheel open, dat is vaak bij de standaard lenzen niet de ideale stand, ik zou gewoon eens wat gaan testen op bv een bloem met verschillende diafragma's, bv F8 F11 en zelfs nog verder knijpen, dan kun je er achter komen wat voor deze lens een goed diafragma is. Tenslotte, een 18-55 is natuurlijk niet de ideale lens voor dit soort foto's, maar aan de andere kant, de beste lens is diegene die je in je bezit hebt.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Bij in bloem
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2017, 23:44:49 »
Ik mis toch wel de echte scherpte, heb op mijn tablet geprobeerd naar Flickr te gaan maar dat weigert hij, wellicht kan het aan instellingen liggen, ik denk nl dat er iets bewegingsonscherpte is, omdat ik nergens echte scherpte zie. Andere optie kan zijn dat de gebruikte lens niet scherper is dan dit, ik begrijp dat je de kitlens hebt gebruikt, ook al maakt die normaal toch redelijk scherpe foto's. Wellicht kan ik morgen op mijn computer even via Flickr kijken of ik iets vreemds zie aan de instellingen. Verder best mooie foto's.

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Bij in bloem
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2017, 23:24:20 »
Als je op de fotos klikt ga je naar flickr en daar staan de exif gegevens.
Of is het fijner als ik ze er bij zet? Doe ik dat de volgendekl keer.

Uit de hand, heel klein zuchtje wind en heb geprobeerd scherp te stellen op de ogen van de bij.





Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Bij in bloem
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2017, 23:14:30 »
Onderstaande foto's gemaakt met de 18-55, close up.
Dezelfde bij, maar heeft iets zachts... en lijkt mij toch scherp. Ik blijf proberen en doen. Enige wat ik met de foto's heb bewerkt is bijgesneden.
Nogmaals, alle opmerkingen en tips welkom. Met name hoe kan ik het scherper krijgen, indien nodig..
Hoi Bram, om te kunnen beoordelen waarom de foto's niet goed scherp zijn is meer informatie nodig: sluitertijd, diafragma waarde, brandpuntafstand, ISO waarde, gebruikte camera, manier waarop de foto's zijn genomen (uit de hand of vanaf statief met afstandsbediening of zelfontspanner of handmatig ontspannen etc.) en de al dan niet aanwezige wind. Daarnaast is de wijze van scherpstellen belangrijk evenals het punt waarop gefocust is; ook de uitvergroting maatstaf speelt een belangrijke rol.

Volgens mij ligt de grootste scherpte op de gele stampertjes van de bloem; was daarop ook gefocust?

groeten, Arno

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Bij in bloem
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2017, 21:50:07 »
Beste mensen,

Onderstaande foto's gemaakt met de 18-55, close up.

Volgens mij redelijk gelukt, maar twijfel over de scherpte. Tips meer dan welkom, want volgens mij valt er nog genoeg te verbeteren.
Bij in bloem by bram vanBoven, on Flickr

Dezelfde bij, maar heeft iets zachts... en lijkt mij toch scherp. Zoniet, dan hoor ik het graag :) Sta voor alles open
Bij in bloem 2 by bram vanBoven, on Flickr

Ik blijf proberen en doen. Enige wat ik met de foto's heb bewerkt is bijgesneden. Doe ik met GIMP, maar dat programma moet ik nog erg doorgronden. Zie in de tutorials allerlei opties, die ik maar niet gevonden krijg. Zijn overigens bewerkingen van JPG.

Als ik een RAW foto in GIMP open krijg ik allemaal vreemde kleuren, gele meeldraden blauw bijvoorbeeld. Snap er niks van...

Nogmaals, alle opmerkingen en tips welkom. Met name hoe kan ik het scherper krijgen, indien nodig..