Auteur Topic: Rietzanger  (gelezen 575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Rietzanger
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2017, 14:50:32 »
Heren bedankt voor jullie reacties :).

@ J@@P: Ik heb zelf behoorlijk lopen twijfelen of het nu een kleine karekiet of een rietzanger zou zijn. De duidelijk zichtbare wenkbrauw streep trok mij over de streep bij het besluit dat het een rietzanger zou zijn. Ik zal me eens wat meer in de verschillen tussen deze twee vogels gaan verdiepen. Bedankt in ieder geval voor de rectificatie.

Begrijpelijk, je komt ze ook op dezelfde plekken tegen. Het wordt nog leuker als je een bosrietzanger te zien krijgt, een andere neef van beide. Die lijkt uiterlijk sterk op de kleine karekiet en is vooral op geluid te onderscheiden (heeft een veel gevarieerdere zang dan de kleine karekiet). Het verschil tussen rietzanger en kleine karekiet is goed te doen, zowel uiterlijk als op geluid. De rietzanger is doorgaans ook veel eerder terug uit Afrika, die kun je al vanaf begin maart aantreffen, terwijl je voor een kleine karekiet echt pas in april naar buiten kunt.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Rietzanger
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2017, 14:50:32 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Rietzanger
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2017, 12:28:36 »
Luciën bedankt voor je aanwijzingen om er een nog krachtiger plaat van te maken. Ik kom met de uitsnede echter niet lekker uit. Zou je de uitsnede, zoals je hem in gedachte hebt, eens hier in het topic willen plaatsen? Zowel theodor als jij zien zo te lezen iets, waar ik overheen kijk.

Groet,  Peter

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Rietzanger
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2017, 23:09:12 »
Hoi Peter,
Een prachtige foto van een prachtig vogleltje.
Zelf zou ik voor de compositie alleen de twee rietstengels rechts hebben gebruikt en dan rechts een deel weghalen. Maakt m.i. De foto een stuk krachtiger. Nu eisen de twee onscherpe stengels te veel aandacht.

Groeten, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Rietzanger
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2017, 21:22:41 »
Heren bedankt voor jullie reacties :).

@ J@@P: Ik heb zelf behoorlijk lopen twijfelen of het nu een kleine karekiet of een rietzanger zou zijn. De duidelijk zichtbare wenkbrauw streep trok mij over de streep bij het besluit dat het een rietzanger zou zijn. Ik zal me eens wat meer in de verschillen tussen deze twee vogels gaan verdiepen. Bedankt in ieder geval voor de rectificatie.

@ abakker: Dank je.

@ theodor: Vaak crop ik de foto's zodanig dat de betreffende vogel mooi groot op de foto komt te staan. Bij deze foto heb ik er juist voor gekozen om de vogel in z'n natuurlijke omgeving te tonen. Daarvoor wilde ik graag beide rietpluimen in beeld houden. Dat daardoor het meest linker stompje ook mee op de foto komt is dan jammer. Bij weg poetsen van het stompje blijft naar mijn smaak links te veel lege ruimte over.

Groet,  Peter

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Rietzanger
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2017, 18:53:09 »
Mooie foto, Peter. Karakteristieke houding. Ik zou wat meer gecropd hebben, bv zonder de linker halm

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rietzanger
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2017, 13:27:06 »
Mooie foto van een klein zangvogeltje.

groeten, Arno

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Rietzanger
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2017, 09:11:19 »
Staat er mooi op, in een natuurlijke omgeving.
Het is alleen geen rietzanger maar een kleine karekiet. Een rietzanger heeft een heel duidelijke lichte wenkbrauwstreep en ook de rest van het verenpak ziet er bij een rietzanger net iets anders uit met donkere strepen.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Rietzanger
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2017, 23:28:26 »


Genomen met de lenzencombi: DA* 300mm + Tamron-F 1.4X teleconverter
ISO 200; F 5.6 en 1/500 sec.