Auteur Topic: Kasteel de Haar  (gelezen 1052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2017, 11:51:17 »
Citaat
foto 3: Ik kan idd een stuk van de onderkant wegsnijden om de horizonlijn op 1/3 te laten komen, maar ik vind dat de foto toch goed mijn indruk weergeeft: de rust van het gladde water. Als ik het spel van de weerspiegeling wilde weergeven, dan had ik inderdaad de nul lijn op 1/3 moetn plaatsen.
Citaat
Foto 3 vind ik niet bijzonder.

Het is denk ik een groot verschil of je een foto maakt voor jezelf, om je eigen emoties en herinneringen vast te leggen, of dat je met een foto iets wilt communiceren naar anderen. In het laatste geval ervaart de ander niet jouw herinnering aan het mooie totaalplaatje, waarin je zelf ook geluid en gevoel hebt ervaren en wat nog in je herinnering hangt. Zelf zie je dus veel meer dan alleen het beeld. De ander ziet alleen de foto. De kunst is natuurlijk om dan ook meer te laten beleven dan sec het plaatje.
Het maakt fotograferen wel reuze boeiend.
 
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kasteel de Haar
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2017, 11:51:17 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2017, 11:07:56 »
Ik weet niet goed wat ik van deze foto's moet vinden. Vandaar waarschijnlijk dat ik nog niet gereageerd heb.

Foto 1 is een beetje een ratjetoe, vanwege de boom links en het standbeeld rechts. Als je dichterbij het kasteel was geweest, had je dat voorkomen.

Foto 2 was heel was beter geweest met rechte verticalen (maar dat was al verteld). Jammer dat de lucht zo overbelicht is.

Foto 3 vind ik niet bijzonder.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2017, 23:01:59 »
Heren, hartelijk dank voor de back-up.
Eigenlijk best vreemd... 41 x is deze foto door iemand bekeken en niemand neemt de moeite er iets van te vinden...
Dat heb ik ook gemerkt, en ook dat het vaak gebeurt.
Misschien vinden de meer ervaren leden niet de moeite waard om iets van verbetering door te geven; terwijl beginners zoals ik juist commentaar willen hebben om zich te verbeteren.
Foto 2 zou veel in kracht winnen als het gebouw rechts én links recht gezet zouden worden. Dit is in Light Room zo gefikst.
Bij foto 3 mag er, wat mij betreft, een flink deel van de onderzijde worden weggehaald. Plaats de horizon op ongeveer 1/3 en je zal zien dat je een heel andere foto krijgt die een stuk spannender oogt.
Claudio, het zijn wel leuke foto's geworden. Bij 1 had het standbeeld van mijn wel iets meer in de hoek gemogen, voor de bouwsteiger.
Bij 2 had je de camera misschien iets achterover gekanteld, waardoor de gebouwen niet meer rechtop staan.
Dankzij de weerspiegeling van de wolken in het water, is 3 voor mij ook goed zonder de horizon te verplaatsen door bijsnijden.
De grootste moeilijkheid bij het foto maken, vind ik nog steeds het denken aan alle facetten van het fotograferen: het is niet alleen kijken, inzoomen en klikken, maar ook denken aan de compositie, de belichting, de scherpstelling, de scherptediepte e.d.
Een beginner heeft nog niet de "automatisme" om aan dit alles te denken en vervalt vaak naar een recht-toe foto maken.
Pas als iemand je wijst naar de mogelijke verbetering denk je oh, ja dat is waar ook......
Ik heb inderdaad niet eens gemerkt dat de bouw stijger daar stond, ook niet dat de lijnen in foto 2 zo scheef stonden.
Naar aanleiding van jullie advies, heb ik inderdaad geprobeerd iets te verbeteren: klopt het helemaal.  :dankk2:
foto 1: als ik de steiger weg wil croppen, moet ik ook een stuk van het standbeeld wegsnijden en dat vind ik niet zo mooi; misschien moest ik de foto vanaf een andere positie opnemen (maar het is nu te laat)
foto 2: in lightroom is het inderdaad zo gefixt een verbetering toe te passen (beginnersfout ?)
foto 3: Ik kan idd een stuk van de onderkant wegsnijden om de horizonlijn op 1/3 te laten komen, maar ik vind dat de foto toch goed mijn indruk weergeeft: de rust van het gladde water. Als ik het spel van de weerspiegeling wilde weergeven, dan had ik inderdaad de nul lijn op 1/3 moetn plaatsen.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2017, 20:53:33 »
foto 1 en 2 helemaal met vorige opmerkingen eens.
foto 3 weet ik niet zo. Er kan onder wat af, maar vind het zelf vaak moeilijk om de juiste stukken er af te halen, zonder dat de foto nietszeggend wordt, of niet meer mijn emotie van het moment weergeeft. Nou ja, aan deze opmerking heb je op zich niet veel, maar ik wil vooral aangeven, dat het vaak voor mij passen en meten is om de juiste uitsnede bij een dergelijke foto te vinden.

groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2017, 13:37:08 »
Eigenlijk best vreemd... 41 x is deze foto door iemand bekeken en niemand neemt de moeite er iets van te vinden...
Ben ik met je eens, Luciën. Zelf heb ik dit ook regelmatig bij mijn inzendingen, om me zelf dan niet daaraan te hoeven ergeren, haal ik ze er maar weer af.
Deze inzending van Claudio had ik laten lopen na diverse keren op Claudio zijn inzendingen te hebben gereageerd; hij is mij daarna "uit het oog geraakt" (sorry)wat bij dit forum gemakkelijk kan gebeuren tenzij je alle fotorubrieken 1 voor 1 opent om te kijken, als er behalve de laatste inzending, nog meer inzendingen op een rubriek waren.

Claudio, het zijn wel leuke foto's geworden. Bij 1 had het standbeeld van mijn wel iets meer in de hoek gemogen, voor de bouwsteiger.
Bij 2 had je de camera misschien iets achterover gekanteld, waardoor de gebouwen niet meer rechtop staan.
Dankzij de weerspiegeling van de wolken in het water, is 3 voor mij ook goed zonder de horizon te verplaatsen door bijsnijden.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 13:48:11 door abakker »

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel de Haar
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2017, 21:26:48 »
Eigenlijk best vreemd... 41 x is deze foto door iemand bekeken en niemand neemt de moeite er iets van te vinden...

Het zijn leuke herinneringsfoto's geworden van dit fraaie kasteel.
Foto 2 zou veel in kracht winnen als het gebouw rechts én links recht gezet zouden worden. Dit is in Light Room zo gefikst.
Bij foto 3 mag er, wat mij betreft, een flink deel van de onderzijde worden weggehaald. Plaats de horizon op ongeveer 1/3 en je zal zien dat je een heel andere foto krijgt die een stuk spannender oogt.

Succes.

Groeten, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Kasteel de Haar
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2017, 21:59:58 »
Gisteren naar de Italië Evenement in Kasteel de Haar geweest.
Hier een paar shots van het kasteel.
1

2

3
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME