Auteur Topic: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)  (gelezen 721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2017, 17:55:51 »
Lekkere heldere serie, Mike!

....En een helder antwoord, Mike.
Zeker, de achtergrond is enorm belangrijk. Die maakt of breekt het hoofdonderwerp!



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2017, 17:55:51 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2017, 17:02:27 »
Lekkere heldere serie, Mike!

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2017, 09:55:13 »
Hoe heb je dat gedaan ? Hoe kan ik hetzelfde doen? Kan ik het leren? Of moet je een knobbel voor hebben?
Heb je op het juiste moment zitten wachten? Of heb je meerdere foto's gemaakt en de beste eruit gekozen ?
Deze zijn vragen dat ik me stel als ik een (voor mij) mooie foto zie en dat is wat ik mis in dit forum: een goede omschrijving van de keuzes die de fotograaf genomen heeft.
Sorry dat het even duurde maar ik moest hier even over nadenken. Ik denk niet dat dit persé om een "knobbel" gaat, je kunt wel degelijk leren kijken enerzijds door gewoon veel te schieten en anderszins door letterlijk goed om je heen te kijken.

In dit specifieke geval staan hele kuddes mensen een prachtige zonsondergang te fotograferen maar kijken maar één kant uit - naar de horizon. Achter je gebeurt van alles moois met het licht wat lange schaduwen maakt, strukturen accentueert en diepte geeft.

Buiten allerlei technische adviezen is dit denk ik wel het belangrijkste: kijk ook eens achter je. Of je nu over een brug loopt of door een straatje of op een trap...achter je zijn vaak mooie dingen.

Dan een paar regeltjes die ik vaak (zeker niet altijd) en met varierend succes toepas:
1. Ik probeer een vlak te zien en dan iets wat vóór dat vlak zit te gebruiken om de illusie van diepte te genereren. Een tak, een blaadje, een hoek van een gebouw, maakt niet uit wat eigenlijk.
2. Ik ben gewoon panisch als het op rommelige achtergronden aankomt. Wat ik schiet kan volledig verklooid worden door troep in de achtergrond of dit nu lichtvlekken zijn, boomstammen of bouwkranen - dus ik wil dat vermijden door de scene als het ware "schoon uit te knippen".
3. Als het kan, neig ik naar wat minder diafragmeren zodat de beperkte scherptediepte helpt om diepte te creëeren.
4. Rechte lijnen moeten recht, dat lukt niet altijd en dan moeten ze letterlijk overdreven schuin - een beetje "off" vind ik vreselijk. Een kromme (van de lensvertekening) of schuine horizon wil ik echt niet terug zien en ik hou ook lijnen aan de rand van het beeld in de gaten - als ik ze niet recht krijg zoom ik wat in/uit of verander mijn standpunt.
5. Dingen die "uit andere dingen groeien" verpesten voor mij een foto en ik slaag er niet altijd in dit te vermijden. Als voorbeeld groeit er uit de rug van één van de Koniks een andere Konik - niet gezien toen ik de sluiterknop indrukte dus de foto is in mijn ogen mislukt.



Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2017, 00:33:27 »
het even corrigeren van kleine imperfecties noem ik "weinig bewerken" er zijn tenslotte geen bv grijs filters en maskers om een vlakke foto indrukwekkender te maken en als je het toch gedaan heb, is het subtiel.
Neem bv foto 4: een rij (wat zijn ze ?) cabines is het geen boeiende ontwerp, maar (waarschijnlijk door het licht) het contrast van kleur cabines/duinen/zand, dat paaltje in de voorgrond om diepte te geven en (toevallig?) de paal schaduw die de horizontale lijnen accentueert en leid je blik om de hele foto te overzien.
Idem bij foto 3: die schuine schuimlijn geeft de foto perspectief.
Hoe heb je dat gedaan ? Hoe kan ik hetzelfde doen? Kan ik het leren? Of moet je een knobbel voor hebben?
Heb je op het juiste moment zitten wachten? Of heb je meerdere foto's gemaakt en de beste eruit gekozen ?
Deze zijn vragen dat ik me stel als ik een (voor mij) mooie foto zie en dat is wat ik mis in dit forum: een goede omschrijving van de keuzes die de fotograaf genomen heeft.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2017, 23:55:23 »
ik moet wel toegeven dat ik een beetje jaloers op je foto's ben.
Je blijkt de capaciteit te hebben om "gewone" dingen toch boeiend op te nemen.
Is het misschien je keuze van compositie, van tijdstip, van richting?
En ze zijn ook niet of weinig bewerkt om ze boeiender te maken (lijkt mij tenminste).
complimenten.
Van deze 5 heeft de 3e mijn voorkeur.
gr. Claudio
Dank je wel, Claudio! Wat een prachtige complimenten, ik moet er bijna van blozen... Ik probeer inderdaad vaak te spelen met de compositie maar vooral ook het licht. De bewerkingen zijn bij deze inderdaad beperkt tot raw omzetting, correctie van lensfouten, rechttrekken van de horizon en optimalisatie van het histogram - of je dt "niet of weinig bewerkt" zou mogen noemen, betwijfel ik een beetje (ik wil daar eerlijk over zijn).

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2017, 23:24:44 »
ik moet wel toegeven dat ik een beetje jaloers op je foto's ben.
Je blijkt de capaciteit te hebben om "gewone" dingen toch boeiend op te nemen.
Is het misschien je keuze van compositie, van tijdstip, van richting?
En ze zijn ook niet of weinig bewerkt om ze boeiender te maken (lijkt mij tenminste).
complimenten.
Van deze 5 heeft de 3e mijn voorkeur.
gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

newmikey2

  • Gast
Stukje strand Egmond (K-70 + 16-85mm)
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2017, 22:23:45 »
Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe spulletjes, Eén van de leuke dingen (een reden om voor de K-70 te gaan trouwens) is dat ik eerder geneigd ben wat andere hoeken uit te proberen - met mijn voorgaande Pentax bodies was nat zand een goede reden om maar niet door de knieën te gaan). Mijn waardering voor de 16-85mm groeit met sprongen, deze lens kan héél wat aan!

1. Zandpaadje de duinen in
Beach & Dunes, Egmond by Mike Bing, on Flickr

2. De wijdsheid wordt slechts door een paar wandelaars verbroken
Beach & Dunes, Egmond by Mike Bing, on Flickr

3. Een paar schuimvlokken op de vloedlijn
Beach & Dunes, Egmond by Mike Bing, on Flickr

4. De laatste zonnestralen op de strandcabines
Beach & Dunes, Egmond by Mike Bing, on Flickr

5. En een verlaten picknicktafel
Beach & Dunes, Egmond by Mike Bing, on Flickr