Auteur Topic: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.  (gelezen 1321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2017, 22:03:29 »
een 2 x teleconverter; wat is het verschil tussen deze en de macro convertor?
Heb je geen ervaring met een voorzetlens ?
Een voorzetlens heb ik, Pallas  3 / 49 x 0,75   maar heb hem nooit uitgeprobeerd; iets voor jou? Je kan van mij ook wel een set tussenringen overnemen omdat ik ze over heb; als je een set gebruikte lenzen koopt, komt er ook wel eens iets bij dat je niet nodig hebt of al in voorzien bent.

Een tele convertor veranderd de brandpuntafstand van elke lens met een bepaalde factor, bijvoorbeeld 2 x , maar de minimale scherpstelafstand blijft gelijk.
Bij een macro convertor veranderd in een beperkt gebied de brandpuntafstand ook; de minimale scherpstelafstand wordt veel kleiner.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2017, 07:51:10 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2017, 22:03:29 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2017, 20:31:34 »
Hallo Arno, bedankt voor de informaties.
Zoals je leest in mijn vorige reactie, heb ik een 2 x teleconverter; wat is het verschil tussen deze en de macro convertor?
Heb je geen ervaring met een voorzetlens ?
gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2017, 19:53:56 »
Van de ME heb ik ook een 55mm en een 28mm vaste lenzen. (ook 52mm filter diameter).
Omdat ik wel van macro hou, maar niet die "ultra" macro (zoals de jouwe) ben ik aan het onderzoeken wat de beste oplossing is.
Hoi Claudio, de beste oplossing is natuurlijk een echte macrolens te kopen, maar deze zijn prijzig. Een voordelig alternatief is een macro convertor gebruiken; deze kan op veel oude Pentaxlenzen en werkt gedeeltelijk als convertor en gedeeltelijk als tussenring. Die van mij heb ik even gecombineerd met een Pentax (K) 55/1.8 waardoor ik een beeldbreedte kreeg van maximaal ongeveer 16 cm en minimaal 20 mm; dit komt neer op 1:0.15 tot 1.2:1 Het voordeel van zo'n convertor is, vergeleken met tussenringen, dat het springdiafragma normaal werkt, waardoor het zoekerbeeld niet erg donker wordt bij het dichtdraaien van het diafragma. Tevens kan de scherpstelafstand tussen het onderwerp versteld worden door het verstellen van de convertor en de lens.
Op de convertor kunnen diverse lenzen gebruikt worden met handbediening.

Nadelen macro convertor zijn: het kost veel licht (ongeveer 2 x) en ze hebben geen elektrische contacten; het scherpstellen werkt voor je gevoel "vreemd".

Als je belangstelling hebt, kan je mijn "reserve" macro convertor kopen voor 30 euro (inclusief verzending); niet goed, retourzending is mogelijk.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 20:02:59 door abakker »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2017, 18:42:24 »
Hallo Arno, bedankt voor je uitleg.
Zou je ook de voor (en na) delen van de tussenringen met omgekeerde lens, van de tussenringen met een niet omgekeerde lens, alsook het gebruik van een voorzetlens weergeven ? Je schrijft alleen die van de nieuwe combinatie.

Ik heb namelijk GEEN macrolens, tussenringen of een tussenring om 2 lenzen aan elkaar te koppelen; ik heb WEL een 2x converter van mijn oude ME en een gekregen ultra wide vorzetlens, welke een schroefdraad van 58mm heeft en zou ik daarom toch een tussenring 58/52 (voor de 18-55) of 58/54 (voor de 55-300) moeten kopen.
Van de ME heb ik ook een 55mm en een 28mm vaste lenzen. (ook 52mm filter diameter).
Omdat ik wel van macro hou, maar niet die "ultra" macro (zoals de jouwe) ben ik aan het onderzoeken wat de beste oplossing is.
Alvast bedankt, Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2017, 18:18:37 »
Klopt helemaal Arno, m.b.v. een combinatie van een (1:1) macrolens + een teleconverter kom je ook op vergrotingen groter dan 1:1 en is de minimale afstand tot je object nog redelijk groot (20 cm bij een 50 mm macro-objectief en 30 cm bij een 100 mm macro-objectief).

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2017, 09:43:12 »
Als je voorbij een 1:1 vergroting wilt komen, ontkom je er volgens mij niet aan om zeer dicht op je onderwerp te kruipen, welke lenzen + hulpstukken je ook gebruikt.
Hoi Peter, je vergeet het gebruik van een teleconverter, waardoor je wel een extra vergroting krijgt, zonder dat het onderwerp extreem dichtbij hoeft te komen; wel neemt de kwaliteit van het beeld meestal iets af.

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2017, 22:09:19 »
Als je voorbij een 1:1 vergroting wilt komen, ontkom je er volgens mij niet aan om zeer dicht op je onderwerp te kruipen, welke lenzen + hulpstukken je ook gebruikt.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Voorbij 1:1 ; goed en goedkoop met een gewone macrolens of korte telelens.
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2017, 10:16:16 »
Dit onderwerp is gedeeltelijk al besproken bij de reacties op mijn macro foto's; voor de overzichtelijkheid hier toch weergegeven.

Na geruime tijd bezig te zijn geweest met een omgekeerde lens op tussenringen (geen extra glas,alleen de omgekeerde lens), nu een oude macrolens (Pentax M 100mm/F4) gebruikt met daarop een omgekeerde lens (Pentax M 50mm/F1.7). De voordelen van deze combinatie vergeleken met die met tussenringen zijn:
1. Het diafragma van de macrolens kan gebruikt worden om de scherpte/diepte te vergroten; het diafragma van de omgekeerde lens kan gewoon open blijven, waardoor het zoekerbeeld veel helderder is.
2. Omdat de lengte van een macrolens nogal verandert in de uiterste stand, kan je beschikken over een enigszins variabele vergroting; in dit geval van 2:1 tot 3:1
3. In plaats van een macrolens, kan ook een korte telelens gebruikt worden. De vergroting is ongeveer:     de brandpuntafstand van de eerste lens: de brandpuntafstand van de omgekeerde lens.
4. Omdat je alleen een omkeerring (schroefdraad macrolens/schroefdraad omgekeerde lens) nodig hebt, zijn de extra kosten laag (10-15 euro).
5. Er kan een wereld voor je open gaan; zie mijn ingezonden foto's van 21 en 22 april, gemaakt met bewolkt weer, zonder extra technieken.

Nadeel: het onderwerp moet erg dichtbij de lens zijn, tussenafstand ongeveer 3 cm, waardoor het lastig is te volgen als het beweegt.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 10:41:48 door abakker »