Auteur Topic: Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag  (gelezen 848 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2017, 08:32:53 »
Mooi foto, maar met de K5IIs had je wel wat extra scherpte. Volgens mij dan. Waarom heb je die vervangen door de K70? Wat heeft de K70 extra? O ja de K70 heeft zo'n aanpasbaar low pass filter. Wat dat betreft zou de foto even scherp moeten zijn als de foto's gemaakt met de K5IIs.
Op scherpte en detail wint de K-70 het van de K-5 IIs kan ik je verzekeren. Hier is de scherpte iets minder o.a. door het wijdopen schieten (zie onder) maar ook zeker door de cross-processing edit.

Waarom de K-70? De jump naar 24Mp (niet ècht doorslaggevend maar eerder een leuk extra'tje), het uitklapscherm (vanwege de slechter worden mechanische kwaliteit van mijn biologisch statief*) en de veel betere hoge ISO signaal/ruis verhouding.


*Vooral het door de knieën gaan bij laag schieten alsook het met het hoofd in de nek recht omhoog bijv bij architectuur wordt zolangzamerhand een beetje pijnlijk en stroef. Ik kan goed merken dat ik dit jaar zestig word, alles piept en kraakt een beetje... :( :D

Mooie foto. Alleen begrijp ik niet waarom je deze maakte met wijd open diafragma, ISO 100 en 1/1600sec bij 63mm; met een kleiner diafragma (4 of 5.6) zal je waarschijnlijk een hogere scherpte krijgen en een grotere scherpte/diepte terwijl de sluitertijd dan nog snel genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Arno, je hebt helemaal gelijk natuurlijk - ik wou met de lens wijd-open de achterste toren significant onscherper hebben en dat is niet gelukt bij deze fokale lengte en afstand tot het onderwerp. Daarom had ik beter op f4-f5.6 kunnen gaan zitten waar de DA*50-135mm zelfs primes achter zich laat qua scherpte.

Beginnersfout!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2017, 08:32:53 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2017, 23:19:48 »
Mooie foto. Alleen begrijp ik niet waarom je deze maakte met wijd open diafragma, ISO 100 en 1/1600sec bij 63mm; met een kleiner diafragma (4 of 5.6) zal je waarschijnlijk een hogere scherpte krijgen en een grotere scherpte/diepte terwijl de sluitertijd dan nog snel genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2017, 22:30:00 »
Mooi foto, maar met de K5IIs had je wel wat extra scherpte. Volgens mij dan. Waarom heb je die vervangen door de K70? Wat heeft de K70 extra? O ja de K70 heeft zo'n aanpasbaar low pass filter. Wat dat betreft zou de foto even scherp moeten zijn als de foto's gemaakt met de K5IIs.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Mooie luchten bij de Hemwegpont vandaag
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2017, 22:22:27 »
Tussen de middag even er op uit geweest met de K-70 en de DA*50-135

Towering couds by Mike Bing, on Flickr