Auteur Topic: Japanse kweepeer / forsythia  (gelezen 914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2017, 07:49:27 »
Als ik focusseer, komt er een rood puntje in het midden van het beeld en geeft de camera een piepje om aan te geven dat het beeld (met centrale meting door de analoge lens) scherp is.
Dat is wat ik doe, toch is het beeld onscherp; ik begin idd te denken aan back of frontfocus; ik zal de lens eens testen.
Omdat deze lens kwalitatief gezien waarschijnlijk niet zo goed is, zou ik me daar niet te veel mee bezighouden, mede omdat je op zoek bent naar een betere.
Om een beter scherpte resultaat te krijgen kan je:
1. Meer het middengebied (135-165mm) gebruiken van de lens.
2. Diafragma 8-11 ; wel neemt daardoor de zichtbaarheid van een ongewenste achtergrond toe.
3. Statief gebruiken.
4. Scherp stellen met live view en beeld inzoomen.

Groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2017, 07:49:27 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2017, 23:44:01 »
dank je Arno voor je reactie.
Ten eerste merk ik dat ik een idioterie geschreven heb: in AV mode kiest de camera de sluitertijd automatisch, niet de focus ! :schaam:
Natuurlijk stelt hij geen focus, het is een analoge lens !



Wat betreft onscherpte van je foto's: als je foto's maakt met een zoomlens op de uiterste tele-stand bij een vrij open diafragma, dan heb je weinig scherpte/diepte. Als je scherpstelling niet precies goed staat, dan krijg je niets goed scherp; tevens hebben veel zoomlenzen in de uiterste stand vaak niet de hoogste scherpte. Je kan ook door back- of frontfocus een verkeerde scherpstelling krijgen; je kan de scherpstelling controleren door deze in live view te doen.

Groeten, Arno

Ik ken de verhouding diafragma/scherptediepte, maar ik dacht op F 5.6 toch genoeg scherptediepte te hebben.Wat voor diafragma zou ik kunnen gebruiken ?
Als ik focusseer, komt er een rood puntje in het midden van het beeld en geeft de camera een piepje om aan te geven dat het beeld (met centrale meting door de analoge lens) scherp is.
Dat is wat ik doe, toch is het beeld onscherp; ik begin idd te denken aan back of frontfocus; ik zal de lens eens testen.

Het antwoord op je laatste vraag is: waarschijnlijk chromatische aberratie waar veel zoomlenzen last van hebben bij hoog contrast.

Door het lezen van andere topics in deze forum, ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk CA is, of "purple fringing"
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 23:48:49 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2017, 22:38:35 »
Inderdaad Alwin, de foto is met de SUN 85-210 analoge zoom op 210mm gemaakt.
Zoals mij aangeraden werd, gebruik de oude lenzen in AV mode waar ik de diafragma en de ISO kies en laat de autofocus scherpstellen.
Voor deze foto heb ik voor:
1 - Iso 100 om de foto scherper te krijgen
2 - F 5,6 om de achtergrond (met name de achterste takken) onscherp te krijgen
3 - 1/500 is de automatisch gekozen sluitertijd.
Ik zou denken dat de foto haarscherp zou moeten zijn, maar......
Ik heb ook gemerkt dat deze lens vaker "vreemd" doet; zie bijvoorbeeld deze foto:

er is een blauwe gloed rond de bladeren van deze magnolia, ook in andere foto's aanwezig, maar niet helemaal rondom het bladje, alleen aan de bovenkant, terwijl de middenstuk van het blaatje (bijna) scherp is.
Ik ben nog niet achtergekomen wanneer dit gebeurd: licht inval ? contrastrijke lijnen ?
Hebben mijn meer ervaren pentaxianen een idee ?
Het antwoord op je laatste vraag is: waarschijnlijk chromatische aberratie waar veel zoomlenzen last van hebben bij hoog contrast.
Wat betreft onscherpte van je foto's: als je foto's maakt met een zoomlens op de uiterste tele-stand bij een vrij open diafragma, dan heb je weinig scherpte/diepte. Als je scherpstelling niet precies goed staat, dan krijg je niets goed scherp; tevens hebben veel zoomlenzen in de uiterste stand vaak niet de hoogste scherpte. Je kan ook door back- of frontfocus een verkeerde scherpstelling krijgen; je kan de scherpstelling controleren door deze in live view te doen.

Groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2017, 19:35:40 »
In Lightroom kun je functie Vlekken Verwijderen gebruiken. Daarmee kun je een stukje van de groene achtergrond "klonen" over de witte vlekken.
Yarr, ik heb geprobeerd wat je zei, maar het is niet gelukt.
Omdat de vlek tot onder de bloemen komt, is het mij niet gelukt een kader te tekenen die de bloemen intact houdt, ik ging of een stuk van het bloemblaadje meenemen, of een stuk wit achterlaten.
Ik heb de vlek ook geprobeerd in gedeeltes weg te werken, maar zo krijg je een hele boel cirkeltjes en kadertjes en begrijp je niet meer wat en waar je moet schuiven.
Is er een of een andere "truc" om dit te doen?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2017, 23:46:11 »
Inderdaad Alwin, de foto is met de SUN 85-210 analoge zoom op 210mm gemaakt.
Zoals mij aangeraden werd, gebruik de oude lenzen in AV mode waar ik de diafragma en de ISO kies en laat de autofocus scherpstellen.
Voor deze foto heb ik voor:
1 - Iso 100 om de foto scherper te krijgen
2 - F 5,6 om de achtergrond (met name de achterste takken) onscherp te krijgen
3 - 1/500 is de automatisch gekozen sluitertijd.
Ik zou denken dat de foto haarscherp zou moeten zijn, maar......
Ik heb ook gemerkt dat deze lens vaker "vreemd" doet; zie bijvoorbeeld deze foto:



er is een blauwe gloed rond de bladeren van deze magnolia, ook in andere foto's aanwezig, maar niet helemaal rondom het bladje, alleen aan de bovenkant, terwijl de middenstuk van het blaatje (bijna) scherp is.
Ik ben nog niet achtergekomen wanneer dit gebeurd: licht inval ? contrastrijke lijnen ?
Hebben mijn meer ervaren pentaxianen een idee ?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2017, 22:49:36 »
De kleuren zijn wel mooi, maar de foto's zijn niet loepscherp. Daarom vind ik ze wat minder ... Heb je de foto's met één van je oude lenzen geschoten? En misschien handmatig scherpgesteld?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2017, 20:07:16 »
Peter, je hebt gelijk, ik vind ook die vlek storend. (stukje hemel tussen de boomtakken).
Kan ik het wegwerken met lightroom 6? hoe dan? ik heb geen ervaring mee

In Lightroom kun je functie Vlekken Verwijderen gebruiken. Daarmee kun je een stukje van de groene achtergrond "klonen" over de witte vlekken.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2017, 17:19:25 »
Peter, je hebt gelijk, ik vind ook die vlek storend. (stukje hemel tussen de boomtakken).
Kan ik het wegwerken met lightroom 6? hoe dan? ik heb geen ervaring mee
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2017, 21:59:43 »
De eerste foto vind ik het mooiste van de twee. Mooi hoe de rode bloemen daar tegen de blauwe lucht afsteken. Bij de tweede foto leidt de witte vlek links onder nogal af.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Japanse kweepeer / forsythia
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2017, 20:48:16 »
een struik helemaal vol van zulke rode bloemen contrasteer met de forsythia struik die helemaal geel is: prachtig !!!
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME