Auteur Topic: welk objectief voor nachtfotografie  (gelezen 892 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: welk objectief voor nachtfotografie
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 19:15:29 »
Ik heb zelf een tijdje geleden ook gezocht naar een groothoeklens voor op een APS-C camera. Mijn belangrijkste punten waren echter beeldkwaliteit en betaalbaarheid. Ik ben toen uiteindelijk op de Samyang 16mm F2.0 uitgekomen. Ik moet er wel bij vertellen dat de Irix lenzen toen nog niet op de markt waren. De Samyang 16mm F2.0 wordt vaak in verband gebracht met nachtfotografie. Wat de maten en gewichten van de lenzen betreft:

Lens                               gewicht (g)         afmetingen (Breedte x lengte in mm)

Samyang 14mm F2.8           530                     87,5 x 95   
Samyang 16mm F2.0           575                     83 x 77
Irix 15mm F2.4              +- 600                     114 x 100

Succes,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: welk objectief voor nachtfotografie
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 19:15:29 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: welk objectief voor nachtfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2017, 07:46:29 »
ik weet bijvoorbeeld dat er ook een samyang 16mm f2 is voor APS-C camera's, maar weet niet of deze veel kleiner is dan de 14mm...
Hoi Jochen, zelf zou ik dan gaan voor een 14mm omdat je die later ook kan gebruiken voor ff: https://www.pentaxforums.com/userreviews/samyang-16mm-f2-ed-umc-cs.html
Op het "andere forum" staan enkele foto's van het Noorderlicht:http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,39170.0.html  Wellicht dat je de exif gegevens kan lezen of anders een via een persoonlijk bericht wijzer wordt.
Als een 24 of 28mm lens ook zou voldoen, dan kan je een analoge Pentax lens kopen, klein en minder dan 200 gram.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 11:23:24 door abakker »

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
welk objectief voor nachtfotografie
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2017, 00:33:09 »
Ik ben op zoek naar een lichtsterke breedhoek objectief waarmee ik nachtfoto's en het noorderlicht mee kan fotograferen. Ik zat al te denken aan de Samyang 14mm f2.8 of de nieuwe Irix 15mm 2.8 lenzen, maar beide lenzen zijn Full-frame lenzen en ik heb nog een APS-C camera (de K5II). Op zich niks verkeerd mee, maar APS-C lenzen zijn toch meestal wel kleiner volgens mij, wat voor mij belangrijk is omdat ik meestal te voet op trektocht ga met al een zware rugzak. Wat zouden jullie aanraden voor een APS-C camera? ik weet bijvoorbeeld dat er ook een samyang 16mm f2 is voor APS-C camera's, maar weet niet of deze veel kleiner is dan de 14mm...