Auteur Topic: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?  (gelezen 2607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2017, 21:01:43 »
Correctie: foto 6 is wel gemaakt vanaf statief met 2 sec timer.

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2017, 21:01:43 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2017, 22:35:15 »

Ik heb nr. 6 toegevoegd, zoals ik meestal een foto neem; "uit de hand" met een schoudersteun. Voorlopig zal ik deze methode nog wel blijven gebruiken.

Groeten, Arno

Die ziet er inderdaad het beste uit, eventueel een beetje ruis moet je dan maar op de koop toe nemen, je kunt met een schoudersteun veel sneller reageren dan van af een statief . Gewoon op de manier lekker door gaan.

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2017, 17:07:02 »
Wat voor kop en statief (merk en type) gebruik je?
In iedergeval is weet je nu dat je met deze combinatie van lens, camera, statief, kop je het beste met de laatste 2 methoden kunt werken 😄
Bedankt voor je reactie 6x7. Ik heb een oud statief gebruikt met een oude video kop: Kenlock AF 3000 met Velbon PH-162 verzwaard met zo'n 7 kg. Een vergelijkbare test met een Slik U 9000, zonder verzwaring, gaf een vergelijkbaar resultaat.
Ik heb nr. 6 toegevoegd, zoals ik meestal een foto neem; "uit de hand" met een schoudersteun. Voorlopig zal ik deze methode nog wel blijven gebruiken.

Groeten, Arno

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2017, 16:58:25 »
draadloos wordt de SR automatisch uitgeschakeld en via de bekabelde afstandsbediening niet.
Dat is zichtbaar op de monitor (pictogram 'actief' of niet).
Het lijkt me bijna dat er iets met je spiegel aan de hand moet zijn??
Je hebt gelijk, ArnoR, voor wat betreft de SR. Omdat dit om een test ging, heb ik natuurlijk niet de normale sluitertijd (1/400 sec. of korter) gebruikt en een lage ISO waarde (100 i.p.v. 400 of hoger) en heb slechts een gedeelte max. uitvergroot (5x). De totale uitvergroting komt daardoor, vergeleken met 36mm film met 50mm lens, op 8 (400:50 = 8) x 1,5 (cropfactor) x 5 (uitvergroting) = 60 x waardoor de geringste trillingen erg opvallen. Bijgevoegd extra foto met schoudersteun.

Groeten, Arno

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2017, 15:41:45 »
Mooi proefje.

Mijn stelling dat het aan het statief ligt blijft van kracht ..
De beweging van de spiegel zorgt voor een trilling in je opstelling die niet adequaat gedept wordt door je statief.
Bij de proeven met de 2 seconden vertraging gaat eerst de spiegel omhoog en is er 2 seconde de tijd om uit te dempen voor de sluiter afgaat, dus beide laatste plaatjes zijn even scherp.

Bij het eerste plaatje houd je de kamera vast en zorgt zo voor extra demping van de trilling, maar door het indrukken van de sluiter introduceer je ook wat trilling dus iets minder scherp dan de laatste twee.

Wat voor kop en statief (merk en type) gebruik je?

In iedergeval is weet je nu dat je met deze combinatie van lens, camera, statief, kop je het beste met de laatste 2 methoden kunt werken 😄

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2017, 15:12:10 »
Bij mijn gebruiksaanwijzing over mijn K-5 kan ik niets vinden over de shake reductie, als die wel of niet ingeschakeld is bij gebruik van een afstandsbediening via een snoer.
Ik had gisteren nog getest met mijn K5 II: draadloos wordt de SR automatisch uitgeschakeld en via de bekabelde afstandsbediening niet.
Dat is zichtbaar op de monitor (pictogram 'actief' of niet). Hoe dit bij een K5 zit weet ik niet, maar ik vermoed dat dat hetzelfde is.

Die foto's zien er niet zo best uit wat betreft scherpte inderdaad... Laatste 2 het beste en dat betekent dus met 'spiegel op'.
Het lijkt me bijna dat er iets met je spiegel aan de hand moet zijn??
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 15:16:06 door ArnoR »
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2017, 14:19:54 »
Maar er bestaan ook afstandsbedieningen (ik bedoel dan NIET draadloos!) die je in de afstandsbediening'poort' stopt.
Met zo'n afstandsbediening blijft de SR aan staan (Net nog ff getest met mijn K5 II).
ArnoR, bedankt voor je reactie. Bij mijn gebruiksaanwijzing over mijn K-5 kan ik niets vinden over de shake reductie, als die wel of niet ingeschakeld is bij gebruik van een afstandsbediening via een snoer. Uit mijn testresultaten lijkt het alsof die vergelijkbaar zijn met die van een draadloze afstandsbediening, waarbij de functie "spiegel op" niet ingeschakeld is.

Test met Pentax K-5 op verzwaard statief met Sigma 120-400mm op 400mm. Afstand 400 m. 100 ISO 1/100 sec. F 10 Uitvergroting allemaal maximaal, foto's verder niet bewerkt.

1. Sluiter normaal met de hand bediend.

2. Met de draadloze afstandsbediening.

3. Met de afstandsbediening met snoer.

4. Met de 2 sec. zelftimer.

5. Draadloos met spiegel op.

6. Gemaakt onder optimale omstandigheden met 1/500 sec en 400 ISO "uit de hand" met schoudersteun en foto bewerkt.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 16:42:41 door abakker »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2017, 23:28:42 »
Bedankt voor je reactie ArnoR. Toch is het wel eens lastig dat de shake reductie automatisch wordt uitgeschakeld, namelijk bij het gebruik van een schoudersteun met afstandsbediening; de winst door de steun verlies je dan grotendeels weer doordat de shake reductie niet werkt.
Met een analoge camera werkte ik met een mechanische draadontspanner bij het gebruik van een schoudersteun. Nu gebruik ik dan de normale ontspanknop, wat wel lastiger is; de shake reductie laat ik ingeschakeld.

Groeten, Arno
Ha naamgenoot. OK, schouderstatief dus.
Maar er bestaan ook afstandsbedieningen (ik bedoel dan NIET draadloos!) die je in de afstandsbediening'poort' stopt.
Met zo'n afstandsbediening blijft de SR aan staan (Net nog ff getest met mijn K5 II).
Dat is dus vergelijkbaar met gebruik van mechanische draadontspanner die je beschrijft.
Link voor afstandsbediening die ik bedoel: https://www.bol.com/nl/p/pentax-k-5-afstandsbediening-camera-remote/9200000037397375/
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2017, 22:54:42 »
Het is maar wat fijn dat de shake reductie inderdaad automatisch wordt uitgeschakeld. Dat is echt GEEN nadeel dus!! :toppie:
De SR kan maar beter worden uitgeschakeld bij gebruik van statief (werkt anders mogelijk averechts), en de software van Pentax concludeert dat dit het geval is als je de afstandsbediening gebruikt.
Bedankt voor je reactie ArnoR. Toch is het wel eens lastig dat de shake reductie automatisch wordt uitgeschakeld, namelijk bij het gebruik van een schoudersteun met afstandsbediening; de winst door de steun verlies je dan grotendeels weer doordat de shake reductie niet werkt.
Met een analoge camera werkte ik met een mechanische draadontspanner bij het gebruik van een schoudersteun. Nu gebruik ik dan de normale ontspanknop, wat wel lastiger is; de shake reductie laat ik ingeschakeld.

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2017, 12:18:18 »
... Bij gelegenheid zal ik nog wel eens een serieuze test maken: vanaf "solide" statief de sluiter bedienen met de hand/ met de afstandsbediening zonder/met spiegel opgeklapt zowel voor telelens als standaard lens...

Als ik jou was zou ik eerst eens een test doen met en zonder spiegel vooraf opklappen, maar maak dan gebruik van een afstandsbediening en een stabiele ondergrond (rijstzak, tafel, ...). Op deze manier elimineer je namelijk alle andere trillingen (o.a. van statief, statiefkop, ...)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2017, 10:47:01 »
Een nadeel bij het gebruik van een afstandsbediening kan zijn, dat de "shake reductie" automatisch wordt uitgeschakeld. I
Het is maar wat fijn dat de shake reductie inderdaad automatisch wordt uitgeschakeld. Dat is echt GEEN nadeel dus!! :toppie:
De SR kan maar beter worden uitgeschakeld bij gebruik van statief (werkt anders mogelijk averechts), en de software van Pentax concludeert dat dit het geval is als je de afstandsbediening gebruikt.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2017, 10:07:56 »
Ik gebruik altijd een draadontspanner (lees afstandbediening) wanneer de camera op een statief staat. Reden: verkleint de kans op trillingen bij het maken van een foto aanzienlijk en heeft verder geen nadelen.
Bedankt voor je reactie Peter. Een nadeel bij het gebruik van een afstandsbediening kan zijn, dat de "shake reductie" automatisch wordt uitgeschakeld. In mijn voorbeeld, kon ik met een K-5 + 400mm lens bij 1/100 sec. geen scherpe foto maken zonder "spiegel opgeklapt". Bij gelegenheid zal ik nog wel eens een serieuze test maken: vanaf "solide" statief de sluiter bedienen met de hand/ met de afstandsbediening zonder/met spiegel opgeklapt zowel voor telelens als standaard lens.

Groeten, Arno




Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2017, 21:25:00 »
Ik zie nu trouwens pas dat je vraag eigenlijk is:'We of geen afstandbediening gebruiken bij camera op statief'. Ik gebruik altijd een draadontspanner (lees afstandbediening) wanneer de camera op een statief staat. Reden: verkleint de kans op trillingen bij het maken van een foto aanzienlijk en heeft verder geen nadelen.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2017, 21:20:03 »
Zover ik weet zou bewegingsonscherpte veroorzaakt door het opklappen van de spiegel alleen optreden met een sluitertijd tussen ongeveer 1/4 en 1/30 seconde, een snellere sluitertijd kiezen zou dus ook een optie kunnen zijn. Probleem van het vooraf opklappen van de spiegel (2 sec?) is dat je moet gaan anticiperen wat je onderwerp in die 2 sec gaat doen. Een huis zal in die 2 seconden niet van plaats veranderen, maar een vogel daarentegen...

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2017, 16:11:01 »
Dag Arno ik vermoed dat je een te licht statief of kop hebt die te veel natrilt. (zonder mirror lockup)
je zou aan de haak onder je statief iets zwaars kunnen hangen om te dempen.
Maar als je onderwerp het toelaat mirror lockup gebruiken, of liveview  ;)
Bedankt voor je reactie. Je hebt ongetwijfeld gelijk, dat je minder last van trillingen hebt als je een solide en zwaar statief gebruikt en het eventueel nog verzwaart; alleen denk ik niet dat dit de praktijk is voor de gemiddelde Pentax gebruiker. Bij het fotograferen met een telelens, evenals bij macrofotografie met een sterke vergroting, wordt ook elke minimale beweging sterk uitvergroot en krijg je snel bewegingsonscherpte; bij "normale" foto's maken valt dit natuurlijk veel minder op.

Groeten, Arno

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2017, 15:53:15 »
Kun je eens omschrijven waarom de op deze wijze fotografeert (spiegel omhoog). Waarom was er anders geen goede scherpte?
Er was anders niets goed scherp, dus geen kwestie van scherpstellen maar van bewegingsonscherpte; met spiegel omhoog was er duidelijk sprake van een scherp en onscherp gedeelte. Normaal fotograaf ik "uit de hand" maar maak wel gebruik van een schoudersteun bij lange telelenzen.

Groeten, Arno

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2017, 14:52:46 »
Dag Arno ik vermoed dat je een te licht statief of kop hebt die te veel natrilt. (zonder mirror lockup)
je zou aan de haak onder je statief iets zwaars kunnen hangen om te dempen.
Maar als je onderwerp het toelaat mirror lockup gebruiken, of liveview  ;)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2017, 13:51:20 »
Kun je eens omschrijven waarom de op deze wijze fotografeert (spiegel omhoog). Waarom was er anders geen goede scherpte?

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij camera op statief?
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2017, 13:05:27 »
Laatst wilde ik een scherpe foto maken met mijn K-5 met Sigma 120-400mm en gebruikte daarom een statief en een draadloze afstandsbediening; om een goed resultaat te krijgen moest ik  met "spiegel opgeklapt" een foto maken, anders was hij niet goed scherp. Meestal gebruik ik geen statief maar een schoudersteun met een telelens; het voordeel is dat je dan gebruik kan maken van de "shake reductie" (deze wordt bij gebruik van een afstandsbediening automatisch uitgeschakeld), erg flexibel bent en ook een groot % scherpe opnamen kunt maken. Een andere methode is een rijstzak of bonenzak gebruiken i.p.v. een statief; dan wordt ook geen afstandsbediening gebruikt.
Bij het fotograferen met een groothoek- of standaardlens zal het waarschijnlijk minder opvallen dat zonder "spiegel opgeklapt" gebruiken maar met afstandsbediening werken, een minder scherp resultaat geeft. Mijn stelling is daarom: gebruik altijd "spiegel opgeklapt" bij werken met een afstandsbediening; uitzondering zou kunnen zijn, als je een flitser gebruikt.

Groeten, Arno.