Auteur Topic: sensor klappert bij inschakelen lv stand  (gelezen 849 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2017, 23:11:17 »
Als ik het zo lees heeft frels niet last van een klapperende spiegel, maar van een spastische sensor.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

1) Wat doet het zoekerbeeld (als je door het oculair kijkt) bij LV moet die de hele tijd donker zijn, is dat niet zo dan klappert de spiegel.
2) Als het de sensor is zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je de beeldstabilisatie uit zet, is het dan over?

   
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2017, 23:11:17 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2017, 16:46:31 »
Frels allereerst welkom hier op het Pentaxforum!

Echter...dit is een voorsteltopic, het is dus de bedoeling dat je hier iets over jezelf en jouw fotografie interesses vertelt.
Het is zeker niet de bedoeling dit topic te gebruiken voor problemen e.d., daarvoor moet je maar op de desbetreffende plaats een topic openen.

Vr.groet, Vulcan

>>> Ook graag het verzoek aan de leden om in een voorsteltopic niet op dit soort vragen in te gaan maar te verwijzen naar de boards die daarvoor zijn <<<

Gelet op de (terechte) opmerking van Vulcan ook maar de daad bij het woord gevoegd en het topic verplaatst naar daar waar het hoort .... :-\

En mag je je in het andere topic even voorstellen!
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 07:42:38 door Kees SC »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Pentax4ever

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 50
  • Pentax rules!
Re: sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2017, 13:39:23 »
Heb hetzelfde probleem gehad met een (2e hands) K5. Omdat deze nog redelijk nieuw was heb ik besloten om het te laten repareren. Volgens mij is dit n.l. de enige echt goede oplossing. Het gaat nl. niet "vanzelf"over en het probleem met volle batterijen herken ik niet bij mijn K5.
De reparatie was wel duur (laten doen bij Rudiger Maerz in Berlijn) maar wel effectief, heb er nooit meer last van gehad en het toestel heeft nog enkele jaren goed gefunctioneerd tot ik het heb vervangen door de K5!!s en daarna de K3II.
De nota voor de reparatie was wel pittig € 243,57! Volgens de nota hebben ze het hele spiegelhuis vervangen, de camera "justiert" en gereinigd. Werkloon € 168,00 en onderdelen € 19,68(!) ex. b.t.w.
Ik vraag me af of je niet beter een gebruikt toestel kunt kopen, zo duur is de K5 niet meer of kijk naar een gebruikte K3, ga je er zeker ook op vooruit in een aantal opzichten.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2017, 17:47:47 »

Als je er een zoektocht op loslaat, kom je wel wat artikelen tegen, die hierover gaan.
Dit is een behoorlijk volledig verhaal op het internationaal Pentaxforum:
http://www.pentaxforums.com/forums/115-pentax-k-5/152033-k5-mirror-flops-smoking-gun-found.html


Hier wordt het probleem oa in verband gebracht met nieuwe vers opgeladen batterijen.
In het kort gezegd, je hebt meer kans op het probleem met vers opgeladen batterijen.
Ik ken het hele verhaal niet, maar hierin ga je vast aanknopingspunten vinden.
Mijn technische kennis reikt niet ver genoeg om er veel over te kunnen zeggen.
Sterkte!



Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

frels

  • Gast
sensor klappert bij inschakelen lv stand
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 16:15:08 »
IK ben ongeveer 1,5 jaar in bezit van een K5 (tweede hands gekocht) en sinds een paar maanden klappert de sensor vele malen als ik de lv stand gebruik.
Ook klappert de sensor als ik een foto maak zonder lv stand waardoor de foto heel wazig wordt.
Eerst dacht ik dat de inschakeling van ( reinigen bij inschakelen) de oorzaak was,maar dat maakte geen verschil.
Mijn vraag is,kent iemand dit verschijnsel en is er nog iets aan te doen? Is het misschien een softwarefout?  met vriendelijke groet, Frels