Auteur Topic: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.  (gelezen 1632 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2016, 19:11:02 »
Ook een prettige jaarwisseling toegewenst Arno. Erg mooie foto trouwens die laatste van de vlieg :good:.
Dankjewel Peter. Die foto had ik rond 10.00 uur gemaakt met bewolkt weer; na een handmatige kleurcorrectie komt hij meer overeen met de werkelijkheid.

Groeten, Arno


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2016, 19:11:02 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2016, 14:12:25 »
Ook een prettige jaarwisseling toegewenst Arno. Erg mooie foto trouwens die laatste van de vlieg :good:.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2016, 10:13:48 »
Wat zijn je foto's in een keer mooi geworden met die nieuwe belichting erbij ...  De witbalans is bij die laatste ook goed.
Dankjewel Alwin; de witbalans stond altijd op Auto, maar bij de laatste had ik hem op lamplicht staan en dat past veel beter bij het warme licht van het led lampje. Een alternatief voor belichting en scherpstelling dicht bij de lens, als je een flitser hebt met een krachtig ingebouwd hulplicht en een beugel om de flitser te verplaatsen, is misschien deze:
http://www.cameranu.nl/nl/p864405/meike-ttl-cable-cord-pentax-0-5m?utm_source=criteo&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=flitsers,accessoires  of deze:
 http://www.cameranu.nl/nl/p74694/jjc-fc-p3-0-9m-off-camera-shoe-cord-voor-pentax?utm_source=criteo&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=flitsers,accessoires
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 19:06:48 door abakker »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2016, 09:54:18 »
Wat zijn je foto's in een keer mooi geworden met die nieuwe belichting erbij ...  De witbalans is bij die laatste ook goed.

Foto 5 uit de batterijenserie vind ik ook mooi. Een beetje post-Apocalyptisch of zo ( maar daar moet je wel van houden). Een fragment van een waarschuwing.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2016, 08:14:22 »
Bedankt voor deze update Arno. De scherpte bij foto 3 zie ik nu ook, ik was te veel op de letters gefocust. Goed leermoment voor mij om te lezen dat een hulplicht ook kan verblinden en daardoor het scherpstellen kan bemoeilijken.
De lamp had ik vanaf de zijkant moeten gebruiken, dan was er geen verblinding; tevens had ik de batterijen beter moeten fixeren tegen ongewild verdraaien. Zo maken we allemaal foutjes waar we van leren en daardoor beter kunnen worden; uiteindelijk worden de plaatjes dan steeds mooier. Van mijn experimenten heb ik wel veel geleerd, vooral dat het scherpstellen m.b.v. een lamp veel gemakkelijker gaat. Praktisch gezien had ik natuurlijk beter direct een semiprofessionele lamp voor een redelijk bedrag kunnen kopen in de vorm van een met 1, 2 of 3 lampjes voorziene macro/videolamp; http://www.cameranu.nl/nl/p588005/falcon-eyes-macro-led-lamp-dv-3b#tab-reviews
dat deze bestonden en voor zo weinig geld te verkrijgen waren, wist ik toen nog niet, maar ik kan me nu goed redden met mijn eigen lampje.

Groeten allemaal en een prettige jaarwisseling, Arno.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 08:17:25 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2016, 20:43:58 »
Bedankt voor deze update Arno. De scherpte bij foto 3 zie ik nu ook, ik was te veel op de letters gefocust. Goed leermoment voor mij om te lezen dat een hulplicht ook kan verblinden en daardoor het scherpstellen kan bemoeilijken.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2016, 14:07:30 »
Mooi overzicht van wat er allemaal mogelijk is. Het valt me trouwens op dat de foto's gemaakt met de omgekeerd geplaatste lenzen (foto 5 en 6) een stuk scherper zijn dan de normaal geplaatste lenzen (foto 3 en 4). Ik zou eigenlijk niet zo'n groot verschil in scherpte verwachten, heb jij daar een verklaring voor?

Groet,  Peter
Peter, bedankt voor je reactie. Bij foto 3 is tussen "do not" en ""use the" het raster vrij scherp; die plek zit waarschijnlijk aan het einde van het scherpte gebied en door de bolling van de batterij raakt de rest steeds meer onscherp.
Bij foto 4 is de onderkant van "kortsluiten" redelijk scherp en raakt de rest onscherper door de bolling van de batterij.
De belichting had ik via een lampje boven de lens; het licht weerspiegelde soms hinderlijk voor een goede scherpstelling. Het ging mij erom, om inzicht te geven tussen "close fotografie en macro" en waarmee je dat kan bereiken, afgezien van het gebruik van een "gewone macrolens" die tot 1:1 gaat.

1. Close Up foto van een koolwitje; beeldbreedte is 5-6cm: macro verhouding dan ongeveer 24mm (sensor): 56mm (beeld) = 1:2,3

2. Macrofoto uitvergroot van een vlieg; beeldbreedte is ongeveer 4,5 mm: macro vergroting dan 24:4,5 = 5,3:1

« Laatst bewerkt op: 30 december 2016, 17:13:28 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2016, 12:17:51 »
Mooi overzicht van wat er allemaal mogelijk is. Het valt me trouwens op dat de foto's gemaakt met de omgekeerd geplaatste lenzen (foto 5 en 6) een stuk scherper zijn dan de normaal geplaatste lenzen (foto 3 en 4). Ik zou eigenlijk niet zo'n groot verschil in scherpte verwachten, heb jij daar een verklaring voor?

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Close focus/macro met verschillende lenzen e.a.
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2016, 21:11:45 »
Om een indruk te geven wat voor effect het heeft op de afbeelding, als je iets zo dichtbij mogelijk scherpstelt, met verschillende lenzen en al dan niet gebruik maakt van tussenringen en/of omgekeerde bevestiging van de lens op de tussenringen, heb ik deze testopnamen gemaakt op f8. Het gaat hier niet om de beeldkwaliteit maar om de afbeeldingsgrootte. De vermelde afstand is die tussen de lens en de batterijen. Bij de laatste foto, is het beeld nog maar 6mm breed; de dikke batterij is ongeveer 48mm lang.

1. 28mm lens op 200mm afstand.

2. 50mm lens op 350mm afstand.

3. Tussenringen (65mm) met daarop een 50mm lens; afstand 65mm.

4. Tussenringen (65mm) met daarop een 28mm lens; afstand 15mm.

5. Omgekeerde lens van 50mm op 65mm tussenringen; afstand 65mm.

6. Omgekeerde lens van 28mm op 65mm tussenringen; afstand 45mm.

Pentax K-5
« Laatst bewerkt op: 30 december 2016, 08:15:24 door abakker »