Auteur Topic: Videolamp voor macrofotografie.  (gelezen 1481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2016, 23:03:59 »
Bedankt voor de verdere verduidelijking Arno. Erg verduidelijkend ook dat je foto's van de opstellingen hebt geplaatst.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2016, 23:03:59 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2016, 15:42:08 »
Werkt de ene lamp nu fijner dan de andere lamp, of zit er geen verschil in gebruikersgemak?
Peter, bedankt dat je ze mooi vindt. De videolamp zit aan een stang met sleufgaten en is daardoor gemakkelijk te verstellen; die stang zit aan een oude flitsbeugel. De lamp kan niet eenvoudig dicht genoeg bij het onderwerp gezet worden (ongeveer 5 cm bij 1:1 of 2:1) en zit op de foto nog niet dicht genoeg erbij en het licht mag ook niet in het objectief schijnen.
Handiger te verplaatsen en richten, is het led lampje met reflector, dat nu vastzit met een paar kroonsteentjes aan installatie draad. Zelf had ik hem ook aan de flitsbeugel vastgezet (i.p.v. de grotere lamp), waarbij hij bijna tegen het objectief aankwam tijdens de opnamen; de voeding ging via de draden naar een oude boormachine accu in mijn jaszak. Voor een handiger gebruik van het losse lampje, wil ik een oude flitser gebruiken om de draden met lampje op zijn plaatst te houden bij de lens. Nadeel van het kleine lampje is de afwijkende kleurtemperatuur; deze heb ik achteraf gecorrigeerd door de hoeveelheid rood te verminderen en blauw te vergroten. De kleurtemp. kan natuurlijk van te voren ingesteld worden.

Groeten, Arno
1. Opstelling van boven afgezien

2. Vanaf de zijkant gezien.

« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 16:00:56 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2016, 14:34:10 »
Mooie resultaten Arno :good:, vooral foto 2 en 5 zijn erg mooi van kleur en scherpte geworden. Jammer dat we het verschil in kwaliteit tussen de twee lichtbronnen niet met elkaar kunnen vergelijken doordat bij de foto 1 veel ruis is ontstaan bij het teniet doen van de onderbelichting. Werkt de ene lamp nu fijner dan de andere lamp, of zit er geen verschil in gebruikersgemak?

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2016, 14:06:18 »
Deze resultaten zijn veel beter dan ik eerder heb gezien met led-verlichting (i.v.m. de kleur). Ik vraag me wel af waarom de foto zo sterk o0nderbelicht was, zoals je aangaf. Ik ga ook weer wat experimenteren met de macro's.

De eerste foto met een "echte videolamp" met 96 led lampjes (foto 1) was sterk onderbelicht omdat ik een te korte sluitertijd gebruikte (1/125 i.p.v. 1/50). De andere zijn genomen met een led lampje met reflector (12V 400 lumen; deze met 5 Watt/35 o, vorige keer met 4,5 Watt/110 o bij de Action), waarbij ik een papieren kokertje er omheen gebruikte voor een sterkere verlichting. De afstand van de lens tot het onderwerp was ongeveer 4 - 6 cm; de lamp was slecht iets verder weg, waardoor ik voldoende licht had voor een redelijke (1/125 sec.) sluitertijd.

Het voordeel van een aangepaste lens of een gewone lens, met daarop een omgekeerd objectief, is dat je het diafragma van die aangepaste lens dan kan gebruiken als een tussenring met diafragma. Met de omgekeerde lens kan je dan met open diafragma scherpstellen, waardoor het zoekerbeeld een stuk lichter is. Wel is de kans op vignettering groot. Het beste is om tussenringen te gebruiken om een sterkere vergroting te krijgen (zit niets in dat de beeldkwaliteit kan verminderen) en/of een omgekeerde lens gebruiken met een kleinere brandpuntafstand; de afstand van het onderwerp tot de lens wordt dan wel erg klein.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 14:23:11 door abakker »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2016, 10:14:40 »
Deze resultaten zijn veel beter dan ik eerder heb gezien met led-verlichting (i.v.m. de kleur). Ik vraag me wel af waarom de foto zo sterk o0nderbelicht was, zoals je aangaf. Ik ga ook weer wat experimenteren met de macro's.

Voor een collega met Canon ben ik even  gaan kijken wat er voor haar  is, en daar kwam ik via Marktplaats een omgebouwde Canonlens tegen.  Het gaat daar om een  inwendig aangepaste Canon EF zoomlens. Er zijn inwendig  een aantal lenzen uit verwijderd. Aan de buitenkant zie je er niets van. De lens is ALLEEN geschikt voor macro en  past op alle moderne digitale Canon camera's (EF en EFS). Ben benieuwd wat dit is.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2016, 18:29:26 »
Zoran en Alwin, bedankt voor jullie reacties. Met een goede lamp erbij (of de zon), is het scherpstellen veel gemakkelijker; de rest is dan gemakkelijk te doen.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2016, 11:08:03 »
Deze beelden mogen er wezen.  :good:
+1.
Knap gedaan. Nu wordt het vakmanschap ipv zomaar een foto ... 😀
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2016, 10:51:00 »
Deze beelden mogen er wezen.  :good:

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Videolamp voor macrofotografie.
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2016, 09:57:32 »
Voor macrofotografie heb je veel licht nodig, vooral bij 1:1 (afbeelding op sensor is dan even groot als dat het onderwerp is) en vergrotingen als 3:1 (afbeelding op de sensor is dan 3 x zo groot dan het onderwerp zelf is); een videolamp kan dan "licht in de duisternis" brengen om te kunnen scherpstellen en een foto te maken. Onderstaande foto's zijn testopnamen om te zien wat er mogelijk is. Gebruikt een Pentax K-5 met tussenringen en omkeerring (totaal 65 mm) en daarop een omgekeerde Pentax 50/1.7 of 28/2.8 lens.

1. Videolamp gebruikt met 96 led lampjes op 6 AA batterijen, 6 Watt. 400 ISO F 8 bij 1/125 sec. foto was sterk onderbelicht.


2. Led lamp met reflector, 4,5 Watt , 400 lumen, 12V (Action)   400 ISO F 8 bij 1/40 sec.


3. Idem. maar nu uitvergroot.


4. Zelfde belichting, maar nu omgekeerd 28mm/F2,8 objectief i.p.v. 50mm/F1.7     400 ISO  F 5.6 bij 1/125 sec.


5. Idem, maar nu met een langpootmug.


6. Idem, maar nu met een uitvergrote foto van een langpootmug.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2016, 10:14:14 door abakker »