Auteur Topic: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum  (gelezen 46239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #53 Gepost op: 28 juni 2017, 22:08:39 »
Het was ook een meer prikkelende stelling  :) maar aan de andere kant zou het ook wel tegemoet komen aan de wens van velen: een nederlandstalig pentaxforum  :angel: :afro:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #53 Gepost op: 28 juni 2017, 22:08:39 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #52 Gepost op: 25 juni 2017, 12:11:52 »
Ach, de meeste oud-gediende waar ik goed contact mee had zijn al lang en breed vertrokken.
Ik zie liever een gezamenlijk standpunt van "the crew" over hoe verder......

Suggestie: dit forum opheffen en re-directen naar pentaxian.nl (wel ff overleggen met het beheer aldaar)
Het bevalt me prima op dit forum. Ik ken het ook al zo lang. En nog steeds niet uitgekeken. Ik ben er dan ook geen voorstander om dit forum op te heffen. En mocht het er toch van komen: dan ga ik wel verder met EOSdigitaal.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 12:19:34 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #51 Gepost op: 24 juni 2017, 21:41:13 »
...re-directen naar pentaxian.nl

Degenen die daar willen zijn zijn daar al.
Mijn vertrek aldaar was definitief.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2017, 20:00:37 »
Ach, de meeste oud-gediende waar ik goed contact mee had zijn al lang en breed vertrokken.
Ik zie liever een gezamenlijk standpunt van "the crew" over hoe verder......

Suggestie: dit forum opheffen en re-directen naar pentaxian.nl (wel ff overleggen met het beheer aldaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #49 Gepost op: 19 juni 2017, 12:43:36 »
Verder begin ik het zo langzamerhand ook wel gehad te hebben met dit forum.....

Ik kan het me goed voorstellen dat je dit gevoel hebt, al heb ik het zelf (nog) niet. Ik heb het gevoel dat het forum een aantal jaren geleden meer een eenheid was. De forumleden voelden zich toen meer met elkaar verbonden. Nu valt het mij bijvoorbeeld heel erg op dat er haast niet op dit bericht gereageerd wordt, terwijl jij toch een alom bekend forumlid bent. Ik zou vooral vanuit de groep oudgedienden meer respons verwachten. Al kan ik natuurlijk niet zien wat er achter de schermen allemaal aan PB'tjes en mailtjes verstuurd wordt. Ik hoop dat de oude tijden weer gaan herleven en dat jij en vele anderen zich weer meer bij het forum thuis gaan voelen.

Groet,  Peter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #48 Gepost op: 17 juni 2017, 09:38:30 »
Jammer. Maar forum-moeheid komt wel vaker voor bij mensen die al heel veel gepost hebben. Ik heb nog niet zoveel gepost dus ik weet niet hoe dat voelt. Maar inderdaad zijn er maar een paar vaste posters en commentatoren. Daar kan ik niks aan veranderen ... Er gaat wel heel wat fotografie-inzicht verloren als je niet meer post, maar het is je eigen gevoel en beslissing.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #47 Gepost op: 16 juni 2017, 19:23:51 »
[...]Een rubriek als "ter beoordeling" is in dit topic al vaker langsgekomen. En er zijn nog wel meer suggesties gedaan.....
Ik zou het best fijn vinden als "de crew" zo reageren op deze suggesties...wordt er iets mee gedaan?
De discussie is al op 7 november geopend.....Het forum bestaat nog steeds dus een belangrijk antwoord is impliciet al gegeven  :angel: :police: maar ik ben gewoon benieuwd wat deze discussie verder oplevert.
En natuurlijk niet alleen in dit topic maar ook in de "ideeënbus": http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12070.375
 ;)
Even zo typerend voor dit forum dat er geen enkele reactie van "the crew" komt....

Verder begin ik het zo langzamerhand ook wel gehad te hebben met dit forum.....ik zie er nog maar weinig uitdaging in om hier een foto te posten of te bekijken. Ik vind het niveau qua fotografie ernstig terug gezakt (uitzonderingen daar gelaten) en mis de mix van beginners, gevorderden en ervareners....Mn in dieren en macro zie ik veel wat mij niet aanspreekt en waar ik ook geen commentaar meer op wil geven....zoveelste keer (en bij sommigen lijkt commentaar (niet alleen van mij maar ook van anderen) geen enkel effect te hebben). Het wordt te veel halers wat mij betreft (om een ander afgehaakt lid te parafraseren).
Ik kijk het nog even aan maar de animo om ook in te loggen wordt steeds minder en minder bij mij.
De uitjes van dit forum vond ik altijd een plus maar dat worden er ook steeds minder en sta nog steeds in contact met andere oud-leden voor meetings etc...
Ik vind nog steeds een forum het beste medium voor foto-contacten, posten, beoordelen etc maar het lijkt minder en minder te worden (niet alleen dit forum).....

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #46 Gepost op: 29 mei 2017, 22:03:10 »
Ik lees eigenlijk met enige schrik dit item.

Doordat veel dingen in mijn leven wat zijn verandert, ben ik het laatste jaar weinig op het forum geweest en juist de laatste tijd weer meer aan het lezen. Post niet zo veel, eigenlijk omdat ik vaak denk, dat de reactie van de meer deskundigen van grotere waarde is dan van mij. Ik zou meer foto's moeten posten, vind ik ook zelf.

Ik heb tot nu toe heel erg veel geleerd via het forum. Specifieke Pentax zaken, maar ook meer algemene dingen.
Ik heb een K5 en wat lenzen waar ik zelf erg blij mee ben, maar beschik bijvoorbeeld wel over Photoshop 5 (ouder dus) en niet over LR of zo. Soms voel ik me daardoor wat geremd omdat het voelt of ik niet zo mee kan doen.

Maar dit forum is tot nu toe voor mij erg belangrijk.
Ik heb veel respect voor de mensen die het forum in de lucht houden en ben hen heel dankbaar.

zoals heel veel verenigingen etc die draaien op vrijwilligers, zal ook dit forum wel moeite krijgen met vrijwilligerskracht. Misschien is het daarom wel zinnig om te overwegen beide pentax fora te combineren. Tot nu toe kijk ik eigenlijk alleen op dit forum. En met veel plezier dus.
Samenvoegen van fora lijkt me wel een hele stap voor de mensen die tot nu toe hun ziel en zaligheid hebben gegeven voor dit forum. En of de mensen van het andere forum daar klaar voor zijn is ook nog zoiets.

In ieder geval wil ik er hier blijk van geven, dat het forum voor mij van flinke waarde is en dat ik de ploeg vrijwilligers waar het op draait erg dankbaar ben.

Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2017, 01:00:35 »
Afhankelijk van de omstandigheden, kunnen de gebruikte camera instellingen sterk wijzigen; er is geen vaste, ideale instelling. Je optimale camera instellingen hangen o.a. af van: bewegend of stilstaand onderwerp, de hoeveelheid licht, uit welke hoek het licht komt, gebruik statief en/of kunstlicht/reflectoren, de beschikbaarheid van objectieven, de afstand, de achtergrond, etc.
Het is precies wat ik bedoel, er zijn zo veel "variabelen" dat een tipgever zou moeten weten voordat hij commentaar op een foto geeft.
Als de tipgever deze niet weet, kan hij een verbetering aandragen op een punt die de fotograaf voor een of andere motief (omstandigheden, persoonlijk voorkeur etc)  juist zo gekozen had.
Aan de andere kant, als de tipgever deze "variabele" weet, kan hij een tip geven juist in de richting van de keuzes van de fotograaf.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2017, 16:58:55 »
In ben het eens met abakker (Arno), Claudio. Je vraagt iets te veel van de plaatser van een foto. Als je bij elke foto zo'n uitleg moet geven ben je wel even bezig. Zeker als je meerdere foto's plaats en ook nog eens commentaar wil geven op door anderen geplaatste foto's.
Naast een rubriek "ter beoordeling" kan een rubriek als bijvoorbeeld "de foto en zijn verhaal" zou best leuk zijn, maar ik denk dat de animo er klein voor is.

Een rubriek als "ter beoordeling" is in dit topic al vaker langsgekomen. En er zijn nog wel meer suggesties gedaan.....
Ik zou het best fijn vinden als "de crew" zo reageren op deze suggesties...wordt er iets mee gedaan?
De discussie is al op 7 november geopend.....
Langs deze weg gelijk de volgende vraag aan alle belanghebbenden;


Voortbestaan van het Pentax forum.

Heeft het zin of geen zin? Gaan wij door in de huidige vorm/setting. Zijn er veranderingen noodzakelijk?

Iedereen is vrij om te zeggen/denken wat men wil.

Hopende op een mooie open discussie :)
Het forum bestaat nog steeds dus een belangrijk antwoord is impliciet al gegeven  :angel: :police: maar ik ben gewoon benieuwd wat deze discussie verder oplevert.


En natuurlijk niet alleen in dit topic maar ook in de "ideeënbus": http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12070.375
 ;)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #43 Gepost op: 14 mei 2017, 12:25:52 »

Ik heb dus een voorstel: zoals Cemi al zegt, een "ter beoordeling" groep maken
Daar niet alleen een foto plaatsen, maar ook allerlei gegeven bijvoegen:
welke camera, lens, zoom factor, ISO, diafragma etc met erbij ook de redenaties die achter de verschillende keuzes werden gemaakt
Ik zou nog door kunnen gaan omdat er zo veel variabelen zijn.......

Als je weet wat de bedoeling van de fotograaf was, wat hij wilde laten zien met die foto, kan je je mening geven En daar heeft een leerling veel meer dan "mooie foto" of "dat puntje is een beetje onscherp".
Hoi Claudio, waarschijnlijk wil je teveel dingen uit 1 foto halen en daarmee maak je het jezelf en ook degenen waarvan je kritiek wilt krijgen, niet gemakkelijk.
Als het goed is kan je m.b.v. een exif reader al veel gegevens te weet komen over een foto. Indien je bij een foto niet zeker bent wat een, voor jouw, beter resultaat zou kunnen geven, dan is het natuurlijk logisch om dit gewoon uit te proberen. Je kan ook meerdere variaties van 1 onderwerp op het Forum plaatsen en vragen om welke het beste is en tips voor verbeteringen van iets specifieks: iedereen die dit dan leest kan er zijn voordeel mee doen
Bij het toepassen van "tips" kan het natuurlijk ook wel eens averechts werken, daarom zou ik niet altijd verwijzen naar de tipgever en de tip, maar daar lering uit trekken. Voorbeeld: een iets kleiner gedraaid diafragma dan wijd open, geeft meestal een grotere scherpte, maar als daardoor de opname bewogen wordt, werkt dit niet. Afhankelijk van de omstandigheden, kunnen de gebruikte camera instellingen sterk wijzigen; er is geen vaste, ideale instelling. Je optimale camera instellingen hangen o.a. af van: bewegend of stilstaand onderwerp, de hoeveelheid licht, uit welke hoek het licht komt, gebruik statief en/of kunstlicht/reflectoren, de beschikbaarheid van objectieven, de afstand, de achtergrond, etc.

Kortom, mijn advies is: plaats meer foto's met slecht enkele verschillen en enkele vragen tegelijk, waardoor je snel inzicht krijgt in de mogelijkheden.

Groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2017, 02:27:21 »
Wat ik vooral mis op dit forum (en ook de andere) is echt goede kritiek op geplaatste foto's.
Niet om mijzelf de hemel in te prijzen want ik kan en moet nog heeeeel wat leren, maar vaak worden foto's als snel prachtig gevonden, terwijl ik dan denk dat er sowieso technisch al heel wat mankeert.
Daarnaast worden er ook prachtige foto's getoond die nauwelijks reacties krijgen. En daar ben ik dan zelf ook schuldig aan, gewoon omdat er tegenwoordig niet van komt om dit forum dagelijks bij te houden. Maar ook omdat het mij (en ik denk vele andere) soms teveel moeite kost om een goede kritische reactie te geven.
Misschien dat een aparte groep "Ter beoordeling" zou helpen, maar bij de buren loopt dat ook niet echt.

Als beginner wil je een mooie en goede foto leren maken.
Jij zoekt op internet allerlei (gratis) cursussen maar daar leer je alleen de basisprincipes van de verschillende takken van de fotografie.
Een cursus met leraar die tips kan geven en aan wie je vragen kan stellen, cost gauw enkele honderden euro's.
Je gaat dan naar een forum (het liefste van je cameramerk) in de hoop dat je daar constructieve commentaar krijgt op je probeerseltjes.
En zoals hierboven gezegd, krijg je daar geen of weinig reacties en reacties geeft je niet omdat je niet zeker bent van jezelf en bang bent onzin te gaan verkopen.
Ik heb dus een voorstel: zoals Cemi al zegt, een "ter beoordeling" groep maken
Daar niet alleen een foto plaatsen, maar ook allerlei gegeven bijvoegen:
welke camera, lens, zoom factor, ISO, diafragma etc met erbij ook de redenaties die achter de verschillende keuzes werden gemaakt
DUS:
hoe was de situatie, het licht, de afstand ?
Hoe werd de compositie gekozen?
Welke lens is gebruikt en was het een bewuste keuze?
Hoe werd de camera ingesteld? AV, Tav, B, sluitertijd etc
Waarom werden die waarden gekozen? Wat wilde men bereiken met die instellingen?
Werd de foto bewerkt? hoe? waarom?
Ik zou nog door kunnen gaan omdat er zo veel variabelen zijn.......

Als een foto al deze gegevens heeft, is het denk ik makkelijker een in de juiste richting constructieve tip en kritiek te geven.
Als je weet wat de bedoeling van de fotograaf was, wat hij wilde laten zien met die foto, kan je je mening geven over hoe je die indruk kan tewerkstellen e/o accentueren.
En daar heeft een leerling veel meer dan "mooie foto" of "dat puntje is een beetje onscherp".
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #41 Gepost op: 30 januari 2017, 18:29:13 »
Vergeet dat oud zeer en ga samen verder.....

Mijn € 0.02
Cees

 :cheer: :clap2: :cheer:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2017, 18:21:35 »
Ben nu een kleine 2 jaar lid en was in het begin actief met lezen, vragen, reageren op voornamelijk het technische deel. Ook één keer meegedaan met de maandopdracht omdat deze me toen wel trok en ik tegen het onderwerp aan liep. Ook wel een paar keer wat foto's gepost voor reactie. Hier heb ik ook zeer nuttige tips op gekregen. Maar zoals door meerderen hier boven genoemd wel relatief weinig reacties en vaak van dezelfde mensen.
Helaas is het zowel het forum en fotograferen op een laag pitje komen te staan vanwege verschillende redenen. Het is wel zo dat ik toch wel bijna iedere dag even het forum open en kijk of er nog wat leuk(voornamelijk op technisch vlak enz.) is, maar reageer niet meer zo snel.

Dus het voortbestaan zou leuk/handig zijn maar zeer begrijpelijk als het moet stoppen vanwege lage inpunt vanuit de leden en veel moeite vanuit de moderators enz.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2017, 14:51:23 »
Wat ik vooral mis op dit forum (en ook de andere) is echt goede kritiek op geplaatste foto's.
Niet om mijzelf de hemel in te prijzen want ik kan en moet nog heeeeel wat leren, maar vaak worden foto's als snel prachtig gevonden, terwijl ik dan denk dat er sowieso technisch al heel wat mankeert.
Daarnaast worden er ook prachtige foto's getoond die nauwelijks reacties krijgen. En daar ben ik dan zelf ook schuldig aan, gewoon omdat er tegenwoordig niet van komt om dit forum dagelijks bij te houden. Maar ook omdat het mij (en ik denk vele andere) soms teveel moeite kost om een goede kritische reactie te geven.
Misschien dat een aparte groep "Ter beoordeling" zou helpen, maar bij de buren loopt dat ook niet echt.
Ik zou het fijn vinden als beide forums samengevoegd zouden worden. Vergeet dat oud zeer en ga samen verder.....

Mijn € 0.02
Cees
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2017, 14:58:06 door cemi »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2017, 13:20:57 »
Ik was altijd vrij actief op het forum (misschien zelfs wat te actief  :) ), maar dat is eerlijk gezegd wel over. Op mijn fotoposts krijg ik met moeite één reactie, dat motiveert mij niet. Heel eerlijk gezegd baal ik van mensen die wel halen (graag info en commentaar krijgen), maar niets brengen. En die groep was al groot op dit forum, maar als ik nu kijk is het aantal brengers gedaald tot een absoluut minimum. Dit gezegd hebbende: chapeau voor de brengers!

Ik heb echter daarom besloten minder tijd hier te spenderen en meer te gaan fotograferen :)

Ik heb uit het verleden nog een eigen Google+ fotogroep (ca 25 leden) , waar met name wat oudere mensen lid van zijn. Daar was en blijft de traffic laag, maar dat is meer om mensen te helpen. Onderhoud van een Google+ site is minimaal.

Verder post ik zelden op Facebook en Google+, maar ik gebruik die accounts omdat nou eenmaal 99% van de fotografen en modellen daar zitten. In die zin snap ik de stelling niet dat 'niet iedereen een smartphone' heeft. Die stelling is ongetwijfeld waar, maar op die 0,05% kan je geen beleid maken. Ik ken trouwens niemand die géén smartphone heeft :)

Als je kijkt naar de verhouding PENTAX foto's versus vreemdgangers, is het unieke (PENTAX) van dit forum snel aan het vervagen. En dan heb je wel heel veel concurrentie op het WWW...

Het niet ondersteunen van Forum apps draagt mi ook niet bij: geen verwijt aan wie-dan-ook, ik weet wat een werk daar achter zit, maar het is wel een feit.

Als resultaat van de laatste Apenheul Meet heb ik inderdaad met de toenmalige aanwezigen een WhatsApp groep gemaakt. Daar is best wel veel traffic, al is het soms ook wat 'geklets' :) Het grote voordeel is dat zo heerlijk simpel en snel werkt: je ziet een leuke webpagina, share-to en klaar.... Zo worden veel tips gedeeld en ook interessante PDF's.

Conclusie: ik heb hier een leerzame tijd gehad, dank allen daarvoor. Maar momenteel voldoet het forum niet meer aan mijn behoeften.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2017, 13:28:40 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Stout

  • Gast
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #37 Gepost op: 11 januari 2017, 20:59:26 »
Al een poosje ben ik niet meer actief op het forum, niet omdat ik niet meer fotografeer, maar vooral omdat er (bijna) geen reacties komen op geplaatste foto's.
En ik had juist behoefte aan reacties vooral omdat je daar nu iets van kunt leren en je foto's verbeteren.
Als er dan geen reacties komen dan is de lol er gauw af en heb je zelf ook geen zin meer in om te reageren.
Zo nu en dan kom ik nog wel eens heel even als gast op het forum, maar nu vooral als ik iets over techniek wil weten.

Ik ben en blijf Pentax liefhebber, maar het forum heeft voor mij geen meerwaarde (meer).

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2017, 16:57:01 »
Bedankt Wytze voor je positieve verhaal!
In de Vreemdgangershoek ben je overigens nog steeds meer dan welkom met foto's van je Leica of Lumix.

Vr.groet, Vulcan
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2017, 11:51:25 »
Beste forummers,

Naar aanleiding van de discussie over het forum, wil ik ook graag reageren. Om te beginnen: nog steeds heb ik grote bewondering voor de tijd en energie die op basis van vrijwilligheid gestoken wordt in het forum. Voor wat betreft de inzet van Johan en alle anderen die dit forum in de lucht houden, een heel dikke pluim!
 
Toen het forum in de lucht werd geslingerd, ben ik vrij snel lid geworden; dit jaar in juli alweer 10 jaar geleden. Dit lidmaatschap had te maken met het feit dat de digitale fotografie mij in de greep kreeg en met het feit dat ik na uitstapjes bij Minolta en Canon, met de aanschaf van een K10, terugkeerde bij mijn oude liefde Pentax. Die beginjaren waren zeer mooie jaren. Veel gelachen, ontzettend veel geleerd maar ook jammer dat er een forum naast dit forum ging bestaan. Ik ben toen eveneens van het andere forum lid geworden, maar het oude nest ervoer ik als het prettigst en hier ben ik dan ook gebleven.
 
Inmiddels is er bij mij op fotografiegebied wel een en ander veranderd. Ik fotografeer nog steeds regelmatig (feesten, partijen, vakantie, maar ook veel opdrachten vanuit het werk) maar veel minder met de zware K5. Ik kies de laatste jaren voor de voor mij meer handzame en vooral lichtere camera’s, zoals een aantal jaar met een Leica D-Lux en op dit moment een Lumix LX100. Ik heb gemerkt dat met de overstap naar deze compact-camera’s mijn daadwerkelijke animo voor inmenging in het forum grotendeels verdampt is.
 
Ik reageer met name om aan te geven dat het feit dat ik niet meer actief op het forum ben, helemaal niets te maken heeft met de kwaliteit van dit forum – die is uitstekend! - laat staan met de inspanningen die verricht worden om dit forum in de lucht te houden. Af en toe bezoek ik het forum nog en ik zal dat ook blijven doen. Wat dat betreft hoop ik op een voortbestaan! Tenslotte: oude liefde roest niet, ook niet voor Pentax.

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 08:13:46 door Wytze »

Offline Diederik

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • K1, K5, wat meuk...
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #34 Gepost op: 1 januari 2017, 22:03:15 »
Langs deze weg gelijk de volgende vraag aan alle belanghebbenden;


Voortbestaan van het Pentax forum.

Heeft het zin of geen zin? Gaan wij door in de huidige vorm/setting. Zijn er veranderingen noodzakelijk?

Iedereen is vrij om te zeggen/denken wat men wil.

Hopende op een mooie open discussie :)

JA! GRAAG! Gewoon blijven bestaan. Ik heb geen Facebook, heb geen behoefte hieraan, maar wil wel graag contact houden met mede-lotgenoten.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #33 Gepost op: 10 december 2016, 18:08:02 »
Animo genoeg dus voor het forum  :D :afro: :angel:
En nu allemaal lekker blijven posten (foto's en commentaren....)  :P

Offline Mr.Pentax

  • Newbie
  • Berichten: 24
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2016, 14:49:46 »
Als nieuw lid kom je er vaak achter dat een onderwerp al aan bod is geweest.
Daardoor is het aantal nieuwe posts gering.
Het lijkt dat je niet actief bent  :-[ maar je bent veel aan het nalezen.
Voortbestaan is dus gerechtvaardigd. :angel:

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #31 Gepost op: 21 november 2016, 19:20:43 »
Pentax is natuurlijk nog steeds een "klein merk". Dat zie je terug in het forum. Geeft niets, het is een liefhebbersmerk.
Ik draai nog niet zo heel lang mee op het forum. Ik kijk bijna iedere dag wel een keertje.
Ik vind het forum informatief en het blijft actueel. Complimenten aan degenen die dit in stand houden en aan de medefotografen die de inhoud aan blijven leveren.
Jammer is wel dat er twee fora zijn. Als de levensvatbaarheid in gevaar zou komen zou een fusie misschien onvermijdelijk zijn.
Daarnaast weet ik niet of Pentax Nederland belang heeft bij een forum als dit. Alleen dan verlies je wel de zeggenschap over de inhoud en verlies je je onafhankelijkheid.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2016, 11:44:07 »
Qua kosten kan Carel aka Vulcan voor je ophoesten.
De kosten van de huur van de internetruimte worden betaald doordat we (beperkt) reclamebanners hebben. Door op een reclamebanner te klikken wordt er een paar centen op onze conto bijgeschreven.
We kunnen het forum er nog steeds van betalen, maar de inkomsten hiervan zijn de laatste jaren ook teruggelopen. Ik mag het niet vragen, maar...  ;) 
Hoewel ook ik  de laatste tijd veel minder actief aanwezig ben op het forum, hou ik de gang van zaken op het forum in z'n algemeenheid wel vrijwel dagelijks bij.
Ik begrijp ook zeker wel dat de gloriedagen van enkele jaren terug niet helemaal terug zullen komen, er is tegenwoordig zoveel aan social media op het net.
Maar zijn er originele ideeën om hier wat meer leven in de brouwerij te krijgen en die ook makkelijk te implementeren zijn, dan horen we dit graag.
Ik denk dat het samenvoegen van Pentaxian en Pentaxforum een stap te ver is, zij hebben toch een wat andere zienswijze en benadering. Uiteraard zijn Pentaxianleden van harte welkom bij ons en ik geloof andersom ook. We leven zeker niet op voet van oorlog.
   
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2016, 19:03:18 »
In het verleden tot augustus 2015 kwam ik elke dag op het forum. Na mijn systeemwissel is dat vanzelfsprekend veranderd en kom ik nog zo eens per week eens kijken.  De sfeer is hier goed. In het begin kon ik nogal eens ongenuanceerd over komen maar KeesSC was dan altijd paraat om me een "draai om de oren" te geven. Waarvoor nog steeds dank.   Ik ben nu ook lid van een merkgebonden forum en merk dat de sfeer hier heel anders is, nauwelijks bezoekende leden en al helemaal geen gezamenlijke activiteiten.  Het zou jammer zijn als dit forum zou verdwijnen. Ik voel me er nog steeds thuis.