Auteur Topic: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3  (gelezen 1261 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2016, 21:36:11 »
De K-3 is voor actie en wildlife veel meer betrouwbaar qua AF. Het aantal mislukte foto's is veel lager. Dan kun je wel over pixels gaan praten, maar je verkeerd scherpstelt dan boeit dat niet.
De K-5II is een geweldige camera waar ik best wel mooie foto's mee heb gemaakt, maar de K-3 is echt veel beter. De AF is de grootste winst. Op de tweede plaats komt de scherpte/details op de foto.
Hier kan ik me helemaal in vinden.
In Juni heb ik een K3 II gekocht, daarvoor fotografeerde ik met de K5 II
Bij concerten (vaak weinig licht), is het verschil goed te merken, met de K3 II heb ik veel minder onscherpe foto's.
En wat ook een hele verbetering is, de verwerk snelheid van de K3 II is een stuk beter. Met de K5 II moet je langer wachten om je foto's terug te kijken.
Daarnaast is het super handig om met 2 bodies te werken (geen lenzen wisselen op straat of tijdens een concert).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2016, 21:36:11 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2016, 09:32:56 »
Allen, bedankt voor de reacties. Ik heb hier veel aan gehad.

Omdat ik al twijfelde, want waarom zou ik anders dit topic starten ?, en ik nog meer ben gaan twijfelen, heb ik de aankoop gecancelled.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline ronaldzimmerman.nl

  • Junior Member
  • Berichten: 45
  • Geslacht: Man
    • Ronald Zimmerman Photography - Wildlife and Nature Photography
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2016, 21:39:16 »
De K-3 is voor actie en wildlife veel meer betrouwbaar qua AF. Het aantal mislukte foto's is veel lager. Dan kun je wel over pixels gaan praten, maar je verkeerd scherpstelt dan boeit dat niet.
De K-5II is een geweldige camera waar ik best wel mooie foto's mee heb gemaakt, maar de K-3 is echt veel beter. De AF is de grootste winst. Op de tweede plaats komt de scherpte/details op de foto.

RonHendriks

  • Gast
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2016, 15:31:39 »
En dan heb je nog de K70  :)

Als er nog wat van de introductieprijs afgaat en volledige garantie voor een allernieuwst toestel wordt het je weer lastiger gemaakt.

 http://zoom.nl/artikel/reviews/24348-review-pentax-k-70.html

Met vriendelijke groet,
Albert

De K-70 heeft dezelfde autofocusmodule als de K-5ii.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2016, 14:28:31 »
En dan heb je nog de K70  :)

Als er nog wat van de introductieprijs afgaat en volledige garantie voor een allernieuwst toestel wordt het je weer lastiger gemaakt.

 http://zoom.nl/artikel/reviews/24348-review-pentax-k-70.html

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2016, 12:09:39 »
Ik heb niet zelf de K5II, wel de K-3 (en de K-7) en K-01 ("dezelfde" sensor als de K-5).
En toch denk ik dat ook vanaf de K-5II wel een stap maak als je de K-3 zou nemen. Niet op alle punten natuurlijk.
Ook al gebruik je bij sport heel vaan maar het middelste AF punt, merk ik dat ik bij de K-3 ook vaak de middelste en de 8 eromheen gebruik. Zeker bij snelle aktie hou ik focus beter bij.
Ook is de hogere FPS wat makkelijker soms.
En ja ruis is wat meer bij hogere ISO's, maar hij is ook makkelijker weg te krijgen.

Maar ik zou zeker de K-5II erbij houden als de financien het toelaten. Fotografeer zelfnog vaak met de K-7 naast de K-3 met sport.

newmikey2

  • Gast
Re: Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2016, 10:24:06 »
Ik zit in dezelfde situatie (K-5 IIs) en heb uiteindelijk besloten te wachten op een opvolger van de K-3 (II). De 50% meer megapixels lijken veel maar als je het in lengte/breedte afmetingen van het uiteindelijke beeld ziet valt het wat tegen (6016 x 4000 tegenover 4928 x 3264) en komt het neer op ongeveer 10% meer aan elke kant van het beeld. Scherpte en AF lijken elkaar niet zo héél veel te ontlopen.

Als ik ook kijk naar hoe ik mijn foto's gebruik, 99% online en 1% afgedrukt tot een maat van 30x45 of maximaal 40x60, zie ik ook al al niet zo héél veel vooruitgang. Dan naar de lenzen, de K-3 legt wel zwakheden bloot die bij de K-5 II(s) nog niet echt storend zijn, een veelgehoorde klacht was ook in het begin dat de K-3 niet scherp leek te zijn. Als je alleen met super-primes werkt is het to daar aan toe maar als je veel met zooms werkt zal de K-3 de zwakheden ijskoud blootleggen.

Als laatste de overweging dat ik denk dat de K-3 mij niet magisch tot betere foto's zal leiden en dat de technische specs wel veel verbeteringen en ieuwe mogelijkheden laten zien maar dat véél van die extra mogelijkheden maar een beperkte toepassing zullen hebben.

Mijn lenscollectie is redelijk compleet en ik koop aaleen nog af en toe bijzondere lensjes voor het uitproberen en gewoon "voor de heb" dus dat is niet echt een argument om de stap niet te maken. Laten we zeggen dat ik gewoon wacht op een nieuwe APS-C die radicaal anders is dan de K-5 II(s) en iets heeft waarvan ik ècht opkijk of wat mij ècht nieuwe mogelijkheden geeft. Een opvolger met een uitklapbaar scherm a la K-70 zou zo'n trigger kunnen zijn.

Last but not least: ik heb deze body slechts 3-jaar dus mijn CoO (cost of ownership) kan alleen nog maar omlaag, de kosten heb ik er al heel lang uit.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Pentax K-5II vervangen door een Pentax K-3
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2016, 09:08:17 »
Ik kan op dit moment een Pentax K-3 aanschaffen met nog geen 1.800 clicks, in doos, met alle documentatie en accessoires, een tweede originele accu en een kassabon (hij is wel uit de garantie) voor de prijs van EUR 400,00. Ik vind dit een erg mooie prijs, maar is het dat wel? Ik bedoel, de K-3 zie je aangeboden worden door bijvoorbeeld Foka voor EUR 699,00. Maar dan moet je daar natuurlijk nog wel de kosten voor een extra accu bij rekenen.

Op dit moment maak ik gebruik van de K-5II. Op zich bevalt deze mij nog wel goed, maar de K-3 lonkt wel. Dit, omdat de K-3 een snellere AF schijnt te hebben, wat voor mij zal kunnen uitmaken bij (auto)sport fotografie en andere bewegende onderwerpen, zoals (mijn) kinderen. Ook de 50% meer Megapixels (24 tegen 16) lonken enorm. Wél heb ik verhalen gelezen over mogelijke meer ruisvorming bij hogere ISO's.

Eigenlijk wilde ik hier eens dit balletje opgooien. Hoe zouden jullie tegenover zo'n aankoop staan?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd