Auteur Topic: Grijsverloopfilter  (gelezen 1258 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2017, 12:33:15 »
Naar lang zoeken en lezen gekozen voor een Berno filterset en nu in blijde bezit er van.
Bedankt voor jullie bijdragen

Groet Maarten

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2017, 12:33:15 »

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2016, 12:49:13 »
Sander

Weer bedankt voor de uitgebreide heldere uitleg.
Weer stof om over na te denken waar ik wat mee kan.

Groet Maarten

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2016, 11:42:14 »
Is altijd weer een heel gesprek, (discussie klinkt wat zwaar), nog wat opmerkingen/antwoorden mijnerzijds:

> cokin heeft een verschrikkelijke warme oranje tint, helemaal als je meer dan filter tegelijk gebruikt, die is met geen mogelijkheid te verwijderen zonder de kleurbalans van je foto geweld aan te doen (op een gegeven moment is zelfs een -100 magenta correctie (met de Groen/magenta slider) niet voldoende.  Ergo alleen een optie als je alleen zwart wit doet.

> Lee filters hebben (vooral de Big stopper) ook een tint, die is meer koud (blauw), maar die is altijd te corrigeren met de witbalans.  Haida's hebben ook een wat warme tint, maar ook prima corrigeerbaar.

> Ik vind persoon lijk de filterhouder van Haida (voor de 100 mm filters) , met die polariser die je erin draait, minstens even goed van kwaliteit als de Lee.

> NB de 100mm filters zelf van de verschillende merken (Lee, Haida, 81.5 etc ) passen allemaal in de diverse 100 mm houders, je kunt dus ook Lee filters in een Haida houder doen en vice versa.

> Bracketing is waar mogelijk ook een prima optie, maar bij landschappen niet altijd even praktisch, tenzij het windstil is en er niks: bomen. gras, struiken, ook de wolken niet beweegt, de opties in de diverse software om beweging te 'corrigeren' zien er naar mijn smaak totaal niet uit, toegegeven als je met een flink wijde groothoek werkt is het bewegingseffect op normale vergroting (internet, kleine (A4/ A3) prints moeilijk te zien, dus ook geen echt probleem. en er is ook geen probleem natuurlijk als je juist de beweging (wuivend gras in de duinen of zo) wilt laten zien in je foto.

Succes ermee Maarten ! Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2016, 09:29:16 »
Dat van lightroom wist ik maar ik wil het nu met filters gaan bereiken zodat ik een beter uitgangspunt heb om mee te gaan werken.
Naar wat meer lezen spreken mij de lee filters wel aan en de filterhouder is ook wat degelijker.
Ik zag dat deze ook een 49mm bevestigingsring hebben leuk voor de 15-35-100 mm lens :)
Word wel wat langer spaaren :P

Groet maarten

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2016, 22:11:20 »
Hierbij een link naar een site waarop onder andere het kwaliteitsverschil tussen enkele filtermerken wordt uitgelegd: http://www.fotoclub.nu/een-overzicht-van-voorzetfilters/

newmikey2

  • Gast
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2016, 19:45:55 »
Ik kan de vraag niet beantwoorden maar volg graag het antwoord. Ik gebruik bracketing waar de meesten zo'n verloopfilter zouden gebruiken.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2016, 18:58:49 »
Bedankt Arno en Sander voor de info,
Sander wat beviel jou niet aan de cokin filterset?
Ik wil zowiezo alleen glaaze filters.

Groet Maarten

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2016, 17:20:44 »
Hoi Maarten,

misschien kunt u nog wat informatie vanaf internet gebruiken, zoals http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/gradueelfilter/ of van You Tube een video bekijken, hoe je in Lightroom een grijsfilter kan "maken" https://www.youtube.com/watch?v=Kfb_ZdbOqgM of een Engelstalige video over grijsverloopfilters:
https://www.youtube.com/watch?v=jNe0t0nvJQY

Groeten, Arno.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Grijsverloopfilter
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2016, 17:16:32 »
Ik gebruik eigenlijk vrijwel alleen harde, die zijn voor 80 % van de gevallen afdoende, ook doordat zeker op APS-X of FF, uitgezonderd de zeer extreme groothoeken (10mm APS-C of 15 mm FF) de diffusie ervoor zorgt dat de harde overgang van het filter al een heel stuk softer wordt, naarmate het aantal mm's van de lens toeneemt (30 of 50 mm) wordt dit effect steeds sterker. Ik ken weinig praktische situaties waar ik een soft nd boven een harde zou verkiezen, uitgezonderd het volgende: een foto van een in het water gespiegelde lucht wil wel eens baat hebben wij een soft nd, omdat een harde ND daar ervoor zou zorgen dat de lucht uiteindelijk donkerder zou worden dan de reflectie ervan in het water.

Maar da's echt heel zelden, ik zou gewoon lekker met harde beginnen en overigens ook cokin links laten liggen, is wel inderdaad erg goedkoop, maar over het algemeen slechte kwaliteit, dan moet je als het bevalt straks alsnog wat anders gaan aanschaffen (ik spreek uit ervaring ;-) ) Ik zou nu voor Haida gaan, hier nog een prettig geprijsde dealer: http://www.pro-photoshop.com/

En hier nog een voorbeeld van het soort foto dat ik bedoelde:   Gr. Sander
Westerschelde IIIC by Sander Kikkert, on Flickr
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Grijsverloopfilter
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2016, 13:45:51 »
Beste forumers

Ik wil van cokin een setje grijs verloopfilters aanschaffen.
Iemand ervaring met een harde en een softe overgang ND filter en wat werkt het plezierichts.

Groet Maarten