Auteur Topic: Wat veroorzaakt deze strepen  (gelezen 1442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2016, 11:46:26 »
Goed zo! Ik vind het zelf ook altijd weer zeer leerzaam dit soort discussies en uitwisselingen van ervaringen.

Groetjes, Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2016, 11:46:26 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2016, 21:45:29 »
Heren, dank voor al deze reacties :). Aan de hand van jullie opmerkingen ben ik eens wat verder in de instellingen van Faststone gedoken. Ik had daar in het verleden al eens de instellingen voor omzetting naar JPEG ingesteld op 100% kwaliteit en geen kleur subsampling. Dat zou een JPEG foto met de kwaliteit (voor Faststone) geven. Het originele RAW-bestand van foto 2 (16,08 MB) wordt dan omgezet in een JPEG bestand van 7,17 MB.

Bij de instellingen zag ik echter ook een kopje ''RAW'' staan. Hier blijk je de manier van bekijken van RAW-bestanden in te kunnen stellen. Bij mij stond die ingesteld op ''opgeslagen voorbeeld afbeelding'' te staan (= snelst te laden). Nadat ik hier de keuze '' volledig formaat'' had gekozen (= langzaamste laden), zag ik bij het bekijken van het originele RAW-bestand een mooie blauwe lucht zonder strepen. Ook de omzetting naar TIFF ziet er dan mooi, zonder strepen uit. De omzetting naar JPEG blijft de lijnen in de lucht weergeven.

Of te wel het is precies zoals jullie al aangeven: de manier van omzetten naar JPEG en de manier van vertonen van RAW-bestanden door het gebruikte programma veroorzaken deze lijnen. Wil ik een mooie print van deze foto maken dan moet ik dus geen JPEG- maar een TIFF-bestand gebruiken en Faststone is gelukkig wel in staat om de originele RAW-bestanden goed te tonen. Als je het programma maar goed instelt.

Heren hartelijk dank voor de hulp en de wijze les  :toppie:.

Groet,  Peter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2016, 19:29:24 »
[...] maar in LR is het altijd al weg als je naar de Develop module gaat, in Library was het dan nog wel zichtbaar.[...]
Deze ervaring heb ik ook met LR, vooral als de lucht al intens blauw is (of bij lange sluitertijden)....naar 100% inzoomen in de bibliotheekmodule wil ook wel helpen (ondanks 1:1 previews).
Maar goed, het blauwe kanaal is dan ook het meest gevoelige kanaal......

newmikey2

  • Gast
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2016, 16:51:49 »
Hoe groot (in megabytes en megapixels) is het jpeg bestand wat uit Faststone kwam? Misschien gewoon een iets te hoge jpeg compressie bij de voorkeuren ingesteld?

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2016, 16:29:57 »
Hé daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik ging er steeds vanuit dat als ik naar een RAW bestand zat te kijken (camera en PC) er geen omzetting had plaatsgevonden. Weer wat bijgeleerd :). Ik gebruik voor fotobewerking geen Lightroom maar voornamelijk Faststone, daar blijf ik de strepen nog wel in het bewerkingsvenster zien, maar dat zal wel aan het programma liggen. Ik zal voor de gein eens een afdruk van deze foto's maken (na omzetting naar TIFF formaat) en dan eens kijken hoe die er uitzien.

Sander, hartelijk dank voor de hulp.

Groet,  Peter
Zoals je hier al aangeeft, worden de strepen waarschijnlijk veroorzaakt doordat de jpeg-conversie door Faststone Imageviewer van mindere kwaliteit is dan van bijvoorbeeld Lightroom of Photoshop. Ik heb vroeger ook wel eens Faststone gebruikt en ik had hetzelfde.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2016, 13:08:06 »
Dit doet me inderdaad denken aan een conversie probleempje. Het lijkt op wat je krijgt als je bijv. een foto omzet naar een 256 kleuren afbeelding. Dan worden de stapjes in kleur gradiënten ook groter waardoor je duidelijke sprongen krijgt in de kleurtint. Ook hier lijken de lijnen de gradiënt te volgen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2016, 12:20:39 »
Hé daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik ging er steeds vanuit dat als ik naar een RAW bestand zat te kijken (camera en PC) er geen omzetting had plaatsgevonden. Weer wat bijgeleerd :). Ik gebruik voor fotobewerking geen Lightroom maar voornamelijk Faststone, daar blijf ik de strepen nog wel in het bewerkingsvenster zien, maar dat zal wel aan het programma liggen. Ik zal voor de gein eens een afdruk van deze foto's maken (na omzetting naar TIFF formaat) en dan eens kijken hoe die er uitzien.

Sander, hartelijk dank voor de hulp.

Groet,  Peter

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2016, 23:38:37 »
Ligt niet aan het dynamisch bereik, heeft meer te maken met de versleuteling naar JPEG en je computer/de software. De onbewerkte Raw kun je niet 'zien', wat je op je scherm ziet (in Lightroom neem ik aan ?) is een preview /jpeg die Lightroom van de Rawdata maakt (net zoals je camera dat doet om iets op het schermpje te kunnen laten zien, zelfs als je alleen Raw schiet, bij wijze van spreken.

Deel eens een onbewerkte Raw zou ik zeggen.

Ik heb weleens dat het er na het nemen van de foto op het scherm van de camera (zowel K5IIs als K-1) er ook even zo uit ziet, maar in LR is het altijd al weg als je naar de Develop module gaat, in Library was het dan nog wel zichtbaar.

Geen zorgen, het moet makkelijk mogelijk zijn om de foto's goed te krijgen.

Gr. Sander 
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2016, 23:14:44 »
Welke camera ?
En kun je de exif gegevens vermelden?
Oeps, ik dacht dat jullie de exif data van mijn foto's met een exif-viewer zouden kunnen zien. Niet dus.

Oké voor de volledigheid, beide foto's zijn gemaakt met:
- Gebruikte camera: Pentax K-30
- Gebruikte lens: Samyang 16mm F2.0
- ISO 100
- F 5.6
- belichtingsbias: +0.3 eV
- diafragma voorkeuze

Foto 1 had een sluitertijd van 1/400 sec, foto 2 één van 1/320 sec

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2016, 23:00:01 »
Beide foto's zijn met de zelfde 16mm lens gemaakt waarop geen filter was geplaatst. De enige bewerking die ik op de foto's heb uitgevoerd is omzetten naar JPEG en verkleinen. De strepen zie ik echter ook op de onbewerkte RAW bestanden.


Welke camera ?
En kun je de exif gegevens vermelden?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Wat veroorzaakt deze strepen
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2016, 22:55:58 »
Zo eindelijk kan ik weer foto's verwerken. De afgelopen tijd wel redelijk wat met de camera op pad geweest, maar thuis had de computer waar ik de foto's op verwerk, er de brui aan gegeven. Bij het bekijken van foto's die ik een paar weken geleden heb geschoten, viel het me op dat de mooie blauwe lucht strepen vertoond. Nu vraag ik me af waardoor deze strepen veroorzaakt worden en hoe ik ze een volgende keer onder gelijke omstandigheden kan voorkomen.

Onderstaande foto's zijn beide op de zelfde dag, in de zelfde richting geschoten. Beide foto's zijn met de zelfde 16mm lens gemaakt waarop geen filter was geplaatst. De enige bewerking die ik op de foto's heb uitgevoerd is omzetten naar JPEG en verkleinen. De strepen zie ik echter ook op de onbewerkte RAW bestanden.

1.


2.


Zelf heb ik het vermoeden dat het dynamisch bereik van de camera te klein is om de zeer kleine verschillen in kleur goed weer te geven, maar zeker weet ik dat niet. Hebben jullie enig idee?

Groet,  Peter