Auteur Topic: 'Wit' uitslaan van de ringen op een Sigma objectief  (gelezen 857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stout

  • Gast
Re: 'Wit' uitslaan van de ringen op een Sigma objectief
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2015, 19:20:18 »
Is volgens mij vooral het gevolg van zout op je vingers.
Schoonmaken met een droog microvezeldoekje met een heel klein beetje siliconenspray (WD40) werkt prima!
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2015, 00:27:51 door Stout »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 'Wit' uitslaan van de ringen op een Sigma objectief
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2015, 19:20:18 »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: 'Wit' uitslaan van de ringen op een Sigma objectief
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2015, 11:24:38 »
De oude Minolta AF-lenzen hadden dit probleem ook altijd. 
Zoals al eerder gememoreerd is een (droge) harde tandenborstel ideaal voor het verwijderen. Meestal gebruikte ik dan een eerst een houten tandenstoker of cocktailprikker om de ergste aanslag los te maken.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
'Wit' uitslaan van de ringen op een Sigma objectief
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2015, 22:02:05 »
Sinds gisteren ben ik in het bezit gekomen van een gebruikte Sigma 17-70. Deze bevindt zich in een prachtige staat, maar de focusring vertoont de bekende 'witte uitslag'. Dit is wel bekend, maar mijn Bigma en 105mm macro hebben daar weer geen last van.

Voordat ik er aan gaan rommelen en het wellicht erger maak daarom de volgende vragen. Wat is dit voor een uitslag? Is het slijtage? Is het een reactie op de vettigheid van de handen en vingers? Kan ik het verhelpen? Hoe kan ik het verhelpen? De tip van een oude harde tandenborstel is al gegeven in het 'Mijn laatste aankoop-topic'.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd