Auteur Topic: Back Button Focusing  (gelezen 7791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Back Button Focusing
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2014, 19:35:31 »
AF en "afdrukken" zijn op mijn D610 ook gescheiden van elkaar......zou niet meer anders willen  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Back Button Focusing
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2014, 19:35:31 »

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2014, 19:30:18 »
Bij mij zit hij al een jaar onder U3 en deze stand is de meest gebruikte stand vooral met vogel fotografie vind ik hem handig als de vogel bv tussen de takken zit.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2014, 19:30:06 »
Ik heb er nu al wat meer mee lopen klooien maar dit word een blijvertje  ;D ;D ;D
 :dankk2: Thoran voor de tip
Ik ook! (op de K3) Thx!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2014, 22:35:49 »
Ik heb er nu al wat meer mee lopen klooien maar dit word een blijvertje  ;D ;D ;D
 :dankk2: Thoran voor de tip

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Back Button Focusing
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2014, 21:08:53 »
Ik kom er achter dat het AF knopje op de K3 te klein is en te diep ligt :-( als ik deze functie meer ga gebruiken plak ik iets op het knopje zodat ik mijn duim minder hoef te buigen  ;D
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Back Button Focusing
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2014, 20:18:13 »
vroeger ....  maar tegenwoordig zit die plugingang aan de zijkant van je toestel ..  :evil:

kan er volkomen naast zitten .... maar ik denk dat het geen invloed heeft

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2014, 20:12:20 »

Waarom verwacht je dat dit van invloed is daarop ?
Maar nee nog geen shoot gedaan waar ik de afstandsbediening gebruikt heb .. ( is bedraad bij mij btw ... )
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De afstandbediening drukt toch in feite de ontsnapknop in, en normaal gesproken daarmee ook de AF. (en dat laatste nu niet!)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Back Button Focusing
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2014, 19:44:34 »
Heb je al ervaring wat de afstandsbediening doet nu je de AF van de ontspanknop af haalt?


Waarom verwacht je dat dit van invloed is daarop ?
Maar nee nog geen shoot gedaan waar ik de afstandsbediening gebruikt heb .. ( is bedraad bij mij btw ... )

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Back Button Focusing
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2014, 19:28:58 »
Bedankt voor de tip Arnold. Bij de vakantiefoto's had ik toch een behoorlijk aantal "focus missers" viel me op.
Ik ga dit eens uitproberen. Zal in het begin wel wennen worden ben ik bang.

Heb je al ervaring wat de afstandsbediening doet nu je de AF van de ontspanknop af haalt?

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re: Back Button Focusing
« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2014, 15:46:26 »
Interessant! Ga dat eens uitproberen.

Groet,
Hans.
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2014, 15:35:51 »
Ik heb de AF knop juist zo ingesteld dat hij de AF uitschakelt als je hem indrukt.
Hier mee voor kom je dat als er een object dicht bij door je beeld heen fiets de af daar op probeert scherp te stellen.
Zo staat ie bij mij ook! Maar zeker een goede tip als je snel bewegende dingen moet vastleggen.
Ga het zeker uitproberen!  :)
« Laatst bewerkt op: 17 december 2014, 15:41:55 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Back Button Focusing
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2014, 11:43:38 »
Hier is nog een interessant draadje m.b.t. deze focussing-techniek.
http://www.pentaxforums.com/forums/38-photographic-technique/236970-perfect-focus-everytime.html
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Back Button Focusing
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2014, 10:31:18 »
Ik heb de AF knop juist zo ingesteld dat hij de AF uitschakelt als je hem indrukt.
Hier mee voor kom je dat als er een object dicht bij door je beeld heen fiets de af daar op probeert scherp te stellen.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Back Button Focusing
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2014, 08:48:31 »
Met bovenstaande toelichtingen en wat verder gegoogle begin ik het beter te begrijpen. Inderdaad verandert dit niets aan de AF snelheid van je camera of lens, de winst zit 'm vooral in het voorkomen van vertraging tussen het moment van focussen en het moment van ontspannen. Dat kan inderdaad bij snel bewegende objecten cruciaal zijn, net het verschil tussen wel/niet scherp.
Bedankt voor de tip, ik ga er ook mee aan de slag. Lijkt me voor vogelfotografie een handige tip.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Back Button Focusing
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2014, 08:04:43 »
En weerrrrr een Toptip van Thoran, ik heb het niet vaak nodig en weliswaar vaak over gelezen, vooral bij vogelaars, maar nog nooit goed bij stilgestaan bij hoe handig dit kan zijn..
Thanks  ;C
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2014, 22:45:31 »
Laatst kwam ik dergelijk draadje tegen op Belgium Digital.
Voor de geïnteresseerden: klik hier

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Back Button Focusing
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2014, 22:38:36 »
Prima tip Thoran. Ik doe dit al jaren ....en wil niet meer anders. Ik ben veel sneller en hoef geen knopjes in te drukken of het menu in te duiken om te schakelen.

:)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2014, 22:34:44 »
Net even geprobeerd, wel wat lastig in een donkere huiskamer  :D :D :D
Maar klinkt wel logies.
Nu oefenen maar om het eigen te maken.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Back Button Focusing
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2014, 22:20:55 »
zie berichtje boven jou :)

...typt sneller dan z'n schaduw ;-)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Back Button Focusing
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2014, 22:19:53 »
.................................. misschien kan Thoran als adept van deze techniek hierover meer kwijt.

zie berichtje boven jou :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Back Button Focusing
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2014, 22:11:33 »
Hier een stukje in 't Engels' van flickr:

"Let me explain why using AF-On is so much better than using the shutter button for both focusing and shooting.

If you are using the shutter button to both focus track and shoot, a split second passes from the moment you obtain focus and the moment you shoot the picture. Even in this split second, a fast moving subject may already be slightly out of focus by the time the shutter clicks.

When you use one button to focus track and another button to release the shutter, you are achieving focus at the same exact moment that the shutter is released, therefore increasing your chances of achieving perfect focus.

In order to use this technique effectively on moving subjects, you have to go into the AF-menu and make sure that you have selected "release priority". This will allow you to release the shutter even if the camera doesn't recognize perfect focus. The last thing you want when shooting action is for the AF to hesitate, because it hasn't recognized perfect focus, or because the moment of focus has passed with the movement of the subject. If you are in AF-C mode and you keep the "AF-On" button depressed, it will continuously track your subject and keep it in focus. All you have to do is press the shutter button at the same time, and the camera will fire off a few shots while simultaneously focusing on your subject. Chances are very good that you will get that subject in focus, even if it is moving very quickly."

Het belangrijkste voordeel lijkt mij dat je zowel AF-S als AF-C tegelijkertijd ter beschikking hebt !

Ik heb geen idee of het de AF-prestaties van de Pentax camera"s 'verbetert' , misschien kan Thoran als adept van deze techniek hierover meer kwijt. 

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Back Button Focusing
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2014, 22:10:51 »
Je hebt nu (als je de knop ingedrukt houd) direct continuous focusing tot je beschikking ... dat is zo snel als de camera kan zijn .. 
Bij sport of andere bewegende onderwerpen  kan dat nu juist het verschil tussen, het wel of niet hebben van de plaat, zijn.

Het is geen auto focus versneller ..  die snelheid heeft je camera wel of niet.
Maar het is wel een enorme versneller van het schakelen van singel focus naar continuous focusing.

Heeft niets met continuous shooting te maken ....  dat is weer wat anders ....  :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Back Button Focusing
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2014, 22:10:39 »
Ik gebruik deze methode ook al een poos met tevredenheid.
Lastig is echter als iemand anders (vrouwlief bv) een foto moet maken met mijn camera...
Iemand anders kent die AF knop niet met die functie, en verwacht scherpstellen bij half indrukken sluiter...
Ik heb speciaal daarvoor een User-Mode ingesteld die weer focust tijdens afdrukken.

De wat oudere Pentax modellen werden vaak in reviews negatief beoordeeld op een trage AF. Kun je dat hiermee ook deels ondervangen? Of sla ik nu de plank volledig mis?
De AF wordt op zichzelf natuurlijk niet sneller. Dus bij ingedrukt houden van de AF-knop met Continuous AF helpt dit absoluut niet.
Als je al scherpgesteld hebt scheelt het natuurlijk wel.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Back Button Focusing
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2014, 21:29:07 »
De wat oudere Pentax modellen werden vaak in reviews negatief beoordeeld op een trage AF. Kun je dat hiermee ook deels ondervangen? Of sla ik nu de plank volledig mis?

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Back Button Focusing
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2014, 21:23:28 »
Goede tip Arnold, dank je!