Auteur Topic: Meer mm nodig  (gelezen 1552 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re: Meer mm nodig
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2013, 16:23:54 »
In het voorjaar kun je vogels ook makkelijker benaderen. Mannetjes zijn wat minder voorzichtig. ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Meer mm nodig
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2013, 16:23:54 »

JohnnieS

  • Gast
Re: Meer mm nodig
« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2013, 15:00:51 »
Dat zijn toch wel hele mooie pietjes,  die je daar hebt vastgelegd jongeman  :D
En ja de Tips die je geeft kloppen precies, dank je voor de uitgebreide uitleg.
het is de juiste combinatie die je ervoor nodig hebt  ;C

Serpiente

  • Gast
Re: Meer mm nodig
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2013, 16:44:49 »
K3+fisheye+statief+Flucard+iPhone+koffie ;)

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Meer mm nodig
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2013, 12:02:43 »
Berend, zoals altijd een goede informatieve uiteenzetting, dank hiervoor.
Ik moet eens gaan bekijken wat ik wil en kan. Vooral het laatste, dit jaar heeft er financieel flink ingehakt, de olieprijs stond aardig onder druk door mijn vele ritjes dit jaar, iedere keer toch weer 140 km, maak het niet goed met 60 keer.
Wil nog/weer zoveel, PC, leuke telelens en zoonlief gaat ook nog trouwen  :)
Ik win vast informatie in en ben dan vast voorbereid als ik iets tegen kom.
Deze week maar eens stoeien met de Vivitar en wat instellingen op de K10

Harrie, schuiltentje bouwen en wat plekjes maken is goed te doen op eigen terrein, vogels zat op het beneden terrein helaas maar een beperkt aantal soorten. Het blad begint nu te vallen van onze eiken dus wat meer zicht op de vogels.
Voerplekjes reageren de vogels hier een stuk minder op dan in Nederland is mij opgevallen, Mezen bv kijken hier amper om naar pindatouwtjes, ik denk dat ze het hier gewend zijn en er veel voedsel te vinden is in het vrije veld.
Zwarte roodstaarten zijn van die uitzonderingen, die maken gerust een nest in of bij je huis.
Merels gedragen zich totaal anders dan in Nederland.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Meer mm nodig
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2013, 08:11:00 »
Bovenstaand hele goeie tips!

Wat je zou kunnen doen is zelf een mooie voeder/drink plaats bouwen van natuurlijke materialen. En dan zodanig neerzetten dat belichting en achtergrond in orde zijn... Schuiltent, struiken of zelfs gewoon vanuit huis op statief fotograferen... Ik weet van mensen die zo de mooiste foto's maken!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bbwijdieks

  • Gast
Re: Meer mm nodig
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2013, 01:31:11 »
Het zal een keuze moeten worden uit de bovengenoemde (en welbekende) 3 sigma lenzen (120-400, 150-500 & 50-500).
Hier op het forum is al veel discussie geweest over deze 3 lenzen de keuze gaat vaak tussen de 2e en 3e.
De 50-500 is optisch de betere van de 2 ondanks het grotere bereik.

Het grootste voordeel van deze lens is dat de scherpte bij volle opening in het centrum voldoende bruikbaar is (richting de hoeken wolliger).
Iets verder terug stoppen naar F/8 levert goede scherpte op in het centrum en richting de randen voldoende.
Mijn ervaring met de 150-500 is dat hij bij volle opening het hele beeld wollig is, op F/8 het centrum voldoende en op F/11 het hele frame goed.

Kortom de 50-500 is 0,5-1 stop beter wat bij vogelfotografie het verschil kan maken.
Als ik alleen hier naar zou kijken dan zou mijn keuze hier op vallen maar er zit wel een groot contrast tussen deze 2 lenzen.
De 50-500 kost +/- 500 euro meer en dat is een hoop geld.

Als je vogels mooi uitvergroot wilt fotograferen komt er nog wat meer bij kijken dan alleen een flinke telelens.
Een vogel die op een tak zit 30 meter van jouw vandaan zal vaak geen mooi beeld opleveren.
Je hebt dan hulpmiddelen nodig zoals bijvoorbeeld camouflagenetten of een tent o.i.d. wat toch wel +/- 100 euro kost.

Niet onbelangrijk is een stevig statief, de OS in een lens is zeker bruikbaar maar als je snel een moment vast wilt leggen zul je vaak een paar seconden moeten wachten totdat de lens volop de OS benut.
Als je vanaf een statief fotografeert kun je direct het shot maken.
Die 2 seconden is vaak een wel of niet momentje bij vogels.............
Gelukkig is zo'n sigma zoom niet zo zwaar dus heb je ook geen super stevig statief nodig waardoor je alles bij elkaar (statief + kop) zo'n 400-500 euro kwijt bent.

Om nog terug te komen op dat ene stopje verschil tussen de 50-500 en 150-500.
De sluitertijd is een essentieel onderdeel in deze tak van fotografie.
Vogels zijn heel alert en reageren op het minste en geringste en bewegen daardoor zeer snel.
Een sluitertijd van 1/250 of 1/125 is vaak al een wereld van verschil: scherp of onscherp.
Je kunt de iso dan wel omhoog gooien maar dan lever je weer in op detail + meer ruis wat vaak niet wenselijk is omdat vogels vaak naar donkere plekken trekken (waar ruis het beeld nog meer gaat verstoren).
Sommige slimmeriken gaan ook in de baan zitten van de zon als ze door hebben dat ze bespioneerd worden  :D
Belichten is dus soms ook zeer lastig en door dit soort geintjes raakt je belichtingsmeter vaak ook van slag  :P
Enige basiskennis voor handmatig belichten is dan zeer handig en daar zul je uiteindelijk veel van profiteren.

Er zitten dus ook een hoop uitdagingen in
Ik ben sinds afgelopen zomer er wat meer ingedoken en het heeft al resultaat opgeleverd (lang niet alles staat er nog op trouwens):
http://www.flickr.com/photos/78377156@N07/sets/72157638007708484/

Kort samengevat als je het een beetje serieus wilt aanpakken heb je naast de telelens een schuilplek en een statief nodig.
Wat betreft de lens of het prijsverschil rechtvaardig is tussen de 150-500 en 50-500 is zeer persoonlijk.
Ik vind met de huidige prijs + cashback op de 150-500 OS van niet maar de 50-500 OS kan op de meest essentiële gebieden wel het verschil maken.
Je zou ook kunnen kijken naar een 2ehands 50-500 zonder OS alleen heb ik wel mijn twijfels bij het geluid die deze lens produceert want dit type heeft geen HSM.

Het is in ieder geval in de nare tijden die je nu doormaakt iets leuks om aan vast te houden en om over na te denken.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Meer mm nodig
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2013, 22:50:22 »
De nieuwere hebben geen problemen. Als je hem nu gewoon uit de winkel haalt heb je geen enkel probleem. Tweedehands moet je even kijken dat je bepaalde groepen qua productienummer laat liggen.
30 meter en dan vogels kleiner dan een merel gaat je geen lens bij helpen helaas(Ja.... er was ook een Nikor 1200-1700).
Ik zal morgen wel eens wat foto's voor je maken om je een beeld te geven van 500mm bij kleine vogels


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Meer mm nodig
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2013, 22:30:27 »
Inderdaad lastig, ik wandel veel en in de olijfboomvelden zitten de vogeltjes al snel een meter of 30 ver weg.
De meeste zijn kleiner dan een merel, dus dat maakt het moeilijk.
Nu weer een 2 dagen aan de chemo, maar zal met het weekend eens kijken of de Vivitar 300 prime met eventueel de converter beter gaat.

Ik las dat er nogal wat problemen zijn geweest met die motortjes in de Sigma 50/150-500 lenzen, wat is de status daarvan tegenwoordig ?

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Meer mm nodig
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2013, 21:17:15 »
Het aantal mm hangt trouwens wel van je soort vogelfotografie af..... Wil je uit de auto of lopend foto's maken dan is 500 soms inderdaad nog te weinig.
Ga je zoals mij vaak in een hut zitten of onder een camonet liggen dan is soms 500mm (met een minimale scherpstelafstand van 2 meter) weer te veel  :D Hangt er dus behoorlijk vanaf wat je wil  :D


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Meer mm nodig
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2013, 20:45:44 »
Ik heb me tot dusver nog niet in deze tak van sport begeven. Vogelfotografie vind ik toch een vak apart. Ik ben redelijk vogelgek, maar fotografie van vogels is niet direct iets wat me heel erg trekt. Ik heb er ooit wel eens met een oudere Panagor 400mm 5.6 lens wat in geprobeerd, maar ik vond 400mm wat aan de korte kant. Daar zat ook nog een 2x TC bij maar alles op de M stand is volgens mijn maatstaven eigenlijk geen optie, dan mis je teveel mooie momenten, een goede AF zou ik daarbij toch wel onmisbaar vinden. Mocht ik er ooit nog eens aan beginnen dan zou ik ook zeker voor minimaal 500mm aan de bovenkant gaan. 300 of 400 met een goede AF TC die niet teveel aan kwaliteit inboet kan ook prima natuurlijk, maar als optelsom zou ik toch minstens (een stuk) boven de 400mm willen zitten. Omdat vogels op dit moment qua fotografie niet echt mijn ding zijn heb ik zelfs een stap terug gedaan van 300 (de DA 55-300) naar 200 mm (de Tamron 70-200). Geen spijt van, want voor mijn fotografie doelen mis ik die 100mm zeker niet. Zoals gezegd, misschien later nog eens, maar dan wordt het ook direct een Sigma 150-500 of 50-500.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Meer mm nodig
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2013, 17:50:40 »
De "Bigma" werkt toch ook met converter? Dan kom je op 1000mm, en dat is vrij fors!

Volgens mij niet. Dan werkt je AF niet meer. De kwaliteit werd er dan ook niet beter op geloof ik. De Sigma site geeft in ieder geval aan dat het niet werkt als ik me niet vergis


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Meer mm nodig
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2013, 15:48:16 »
De "Bigma" werkt toch ook met converter? Dan kom je op 1000mm, en dat is vrij fors!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Meer mm nodig
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2013, 15:19:12 »
Je kan natuurlijk nooit te veel mm hebben :) Ik ga meestal niet verder dan 400 (SIGMA 120-400mm)... In geval van nood gooi ik er een TC van 1.4 tussen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Meer mm nodig
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2013, 14:36:17 »
Hier ook een Sigma gebruiker, de 150-500 OS HSM. Echter met vogels(tjes) is 500mm soms zelfs te weinig. Je moet toch aardig dichtbij komen om ze er fatsoenlijk op te krijgen. En ligt ook wel aan je budget natuurlijk. Een 300mm van Pentax met een converter is ook een optie.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Meer mm nodig
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2013, 12:37:05 »
Ik gebruik zelf de 50-500 maar verder een vergelijkbaar verhaal ...  prima lens

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Meer mm nodig
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2013, 12:32:24 »
Ikzelf maar nu bijna een jaar gebruik van de Sigma 150-500 HSM OS. De lens bevalt me echt heel erg goed. De stabilisatie is zeer goed en de scherpte ook. Hij is wel zwaar en met 6,3 niet extreem lichtsterk maar ik heb er in die tijd nog nooit last van gehad.
Hij is momenteel ook behoorlijk goedkoper trouwens door de iets lagere prijs en 60 euro terug via een cashback van Sigma.
Ik denk dat deze Sigma ook de meest gebruikte 500mm lens is hier op het forum (en aan de startbaan of vogelhut kom ik hem ook zeer vaak tegen)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Meer mm nodig
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2013, 11:31:51 »
Het blijft lastig met die vogeltjes.  ???

Afgelopen week weer wat rond kunnen wandelen, mijn conditie wordt langzaam aan beter dus of daardoor naar buiten.
Ik heb altijd iets met vogels gehad, thuis kweken of in de natuur bekijken en fotograferen.
Mijn huidige grootste bereik ligt op 300 mm de PentaxFA 100-300 mm 4.7-5.8 zilveren uitvoering en Vivitar A 5.6 300 mm eventueel heb ik nog een 2x converter.
Ik merk dat ik lente te kort kom, in Nederland zijn de vogels op hun hoede als je wilt fotograferen, hier in Portugal vliegen ze meteen verder weg als je stopt en iets langs richt, geweer en jacht denken ze dan  :(

Wat zijn fatsoenlijke en goede mogelijkheden om wat hoger te gaan zitten ?

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters