Auteur Topic: Reviews en tests Pentax 645D  (gelezen 20930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #86 Gepost op: 18 april 2011, 11:09:59 »
Citaat
de sony a300 heeft volgens mijn SR met de sensor en die is fullframe
Voor zover ik weet zijn alleen de Sony A850 en A900 fullframe camera's. Dat is ook meteen hun top.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #86 Gepost op: 18 april 2011, 11:09:59 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #85 Gepost op: 17 april 2011, 19:59:14 »
Camera's van deze omvang naar mijn ervaring veel makkelijker stil te houden en worden bij twijfel sneller op een statief geplaatst. Dit is geen feestklikker.
Ja lopt inderdaad maar als die de concurentie aan kan gaan met de 135 formaat camera's dan zal SR wel helpen.

De sensor is trouwens een crop 645 formaat dus iets groter dan 135 formaat, de sony a300 heeft volgens mijn SR met de sensor en die is fullframe.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #84 Gepost op: 17 april 2011, 08:41:24 »
Ik vraag me af of Pentax ook een SR kan maken voor de sensor van de 645...
Wat denken jullie, zal de 645d mkII dat misschien hebben?
Camera's van deze omvang naar mijn ervaring veel makkelijker stil te houden en worden bij twijfel sneller op een statief geplaatst. Dit is geen feestklikker.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #83 Gepost op: 16 april 2011, 17:29:26 »
Ach, dat merk je vanzelf. :cheer:

Als je sleutelbos uit je broekzak getrokken wordt door de anti-shake, is tie wat over-gedimensioneerd.  :-X

Wel uitkijken met pin-pasen. Die willen dan ook wel eens gaan weigeren... >:(

Ruurd

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #82 Gepost op: 16 april 2011, 17:23:53 »
Dat denk ik niet. Zo'n grote sensor laten wiebelen is nogal wat. Ik denk dat dat zelfs onscherpte kan opleveren gezien zo'n grote sensor ook meer massa heeft die blijft bewegen nadat de beweging is gestopt. (Wet van Newton)
Hoe kan massa blijven bewegen nadat de beweging is gestopt?
Dat je grotere elektro-magnetische krachten nodig hebt voor een sensor met meer massa, klopt natuurlijk.
Daar hebben ze bij Pentax hopelijk rekening mee gehouden.  :D

X-Ray

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #81 Gepost op: 16 april 2011, 08:57:39 »

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #80 Gepost op: 3 april 2011, 13:21:10 »
Ik vraag me af of Pentax ook een SR kan maken voor de sensor van de 645...
Wat denken jullie, zal de 645d mkII dat misschien hebben?

Dat denk ik niet. Zo'n grote sensor laten wiebelen is nogal wat. Ik denk dat dat zelfs onscherpte kan opleveren gezien zo'n grote sensor ook meer massa heeft die blijft bewegen nadat de beweging is gestopt. (Wet van Newton)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #79 Gepost op: 2 april 2011, 20:18:40 »
Ik vraag me af of Pentax ook een SR kan maken voor de sensor van de 645...
Wat denken jullie, zal de 645d mkII dat misschien hebben?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #78 Gepost op: 2 april 2011, 12:44:36 »
Voor zover ik heb begrepen heeft ie in het verleden zelf veel op een snowboard gestaan en ook al met middenformaat gefotografeerd. Als het goed is dan zou je daar een goed gevoel aan timing moeten hebben over gehouden.
Sport foto's maken is voor een groot deel kennis en gevoel van de sport, anticipatie en timing. Een beetje geluk is soms ook nodig.  ;)

grtz, Andre
Inderdaad! Kennis van je onderwerp is echt belangrijk! :)

asplx

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #77 Gepost op: 2 april 2011, 12:25:25 »
+1

Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #76 Gepost op: 2 april 2011, 12:21:59 »
Citaat
Op zich zit er dezelfde AF-module in als de K5. 1.1fps is niet erg snel, maar als je goed kan timen is het snel genoeg.
Voor zover ik heb begrepen heeft ie in het verleden zelf veel op een snowboard gestaan en ook al met middenformaat gefotografeerd. Als het goed is dan zou je daar een goed gevoel aan timing moeten hebben over gehouden.
Sport foto's maken is voor een groot deel kennis en gevoel van de sport, anticipatie en timing. Een beetje geluk is soms ook nodig.  ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #75 Gepost op: 2 april 2011, 11:53:24 »
Ja, heb ik ook zitten bekijken en vond het ook wel wat vreemd. De enige reden waar ik me wel in kon vinden was dat het ging om foto's op biilboard formaat waar detail en kleur van af moesten springen.

grtz, Andre

Ik moest een beetje denken aan de Top Gear aflevering van gisteren. Met een dikke Mercedes en Rolls Royce over een onverhard weggetje met gaten en stennen. ;)

Op zich zit er dezelfde AF-module in als de K5. 1.1fps is niet erg snel, maar als je goed kan timen is het snel genoeg.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #74 Gepost op: 2 april 2011, 11:05:16 »
Voor de liefhebbers. Er zijn toch mensen die een 645D ergens anders voor gebruiken dan alleen
landschappen en portretten: http://www.youtube.com/watch?v=hJZHQMQuufw
 ;)
Ja, heb ik ook zitten bekijken en vond het ook wel wat vreemd. De enige reden waar ik me wel in kon vinden was dat het ging om foto's op biilboard formaat waar detail en kleur van af moesten springen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #73 Gepost op: 1 april 2011, 20:49:42 »
Voor de liefhebbers. Er zijn toch mensen die een 645D ergens anders voor gebruiken dan alleen
landschappen en portretten: http://www.youtube.com/watch?v=hJZHQMQuufw
 ;)
Ik zag deze ook voorbij komen. Deze valt een beetje in de categorie "onzin" naar mijn smaak. Voor deze setting is een snelle camera een stuk praktischer, maar het kan wel.

X-Ray

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #72 Gepost op: 1 april 2011, 20:47:13 »
Voor de liefhebbers. Er zijn toch mensen die een 645D ergens anders voor gebruiken dan alleen
landschappen en portretten: http://www.youtube.com/watch?v=hJZHQMQuufw
 ;)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #71 Gepost op: 30 maart 2011, 18:19:20 »
Ik denk dat Pentax met de 645D intussen ook al wereldwijd marktleider is in DMF met een marktaandeel van zo'n 40 %. Echter dit gaat voor nu voornamelijk om nieuwe intreders in de markt, want wie een mooie set lenzen Hasselblad heeft is uiteindelijk (op de korte termijn) toch goedkoper uit met een nieuwe body/achterwand.
Hopelijk zijn er genoeg 645 en 6x7 gebruikers die de stap maken.
Ik denk dat Pentax misschien iets te laat is met de stap naar digitaal in de MF segment maar we zullen het wel zien.
Hopelijk kan het wat gebruikers van de high-end Nikons en Canons vandaan snoepen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #70 Gepost op: 30 maart 2011, 17:50:34 »
Tsja het is ook zonder meer een fantastische camera. Een compleet systeem met wat leuke lenzen kost echter ook een vermogen. Met alleen het kitlensje kom je de wereld ook niet rond.

Ik denk dat Pentax met de 645D intussen ook al wereldwijd marktleider is in DMF met een marktaandeel van zo'n 40 %. Echter dit gaat voor nu voornamelijk om nieuwe intreders in de markt, want wie een mooie set lenzen Hasselblad heeft is uiteindelijk (op de korte termijn) toch goedkoper uit met een nieuwe body/achterwand.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #69 Gepost op: 30 maart 2011, 17:41:59 »
Hier een uitgebreide review van de 645D in ProPhoto
http://www.avhub.com.au/index.php/Product-Reviews/ProPhoto/pentax-645d-the-big-easy/Page-1.html

Een redelijk objectief verhaal. Een klein citaat uit het intro
Citaat
No wonder, then, that the established players in this market are just a teensy-weensy bit worried. No wonder too, that quite a lot of rubbish is being written about the 645D – especially on the Web – mostly by people who are unlikely to have even used the camera let alone analysed its output.
Reviewer is kennelijk iemand die wel graag de discussie wil aangaan, maar dan wel met mensen die in elk geval hands-on ervaring hebben met MF camera's en liefst nog de 645D.

Zijn oordeel
Citaat
There’s little question the Pentax 645D is one of the most significant digital cameras to appear for a very long time. It has the potential to change things dramatically in the DMF world. It’s hard not to think that the enhanced in-camera conveniences and higher overall efficiency will be welcomed by working photographers. The affordability factor will additionally convince more to invest in the performance benefits of a bigger sensor… and more customers is what the digital medium format market most needs at present. Expect to see more competitively priced camera packages in the 30 to 40 MP range before too long.

Rivals dismiss the Pentax 645D at their peril. It’s a very fine camera that delivers superior AF and metering performance to its rivals and comfortably matches the other 40 MP offerings in terms of imaging performance. Nikon’s D3S probably gets closest in terms of elements such as dynamic range and noise levels, but then the Pentax has over three times the resolution and that makes a significant difference in terms of detailing, smoother tonal gradations and overall sharpness.

In digital sensor terms, bigger is always going to be better, but via the 645D the performance benefits are lot more accessible and affordable.


plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #68 Gepost op: 23 maart 2011, 19:56:02 »
Ik heb nog wel wat Duitsche Marken, maar echt geen 22.000.
En 11.000 pl€uri vind ik toch ook een heel bedrag.

Een argument om wél tot aanschaf van de 645D over te gaan is voor mij het ontbreken van een lowpass-filter.
Hierdoor verkrijg je bij de opname de scherpte van je optiek, zonder dat je electronisch je scherpte moet gaan opkrikken.

Wie wil er mijn Hasselblad overnemen?

Groeten,
Ruurd

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #67 Gepost op: 23 maart 2011, 18:57:43 »
Hoe liggen de prijzen in Duitsland?

Bij AC-Foto in Aken ligt de 645D in de vitrine.
Inclusief DFA 55/2.8 voor € 10.999,00.
Voor 't geval je nog Duitse Marken in 'n ouwe sok hebt: DM 21.512,17.

Ik heb 'm mogen uitproberen......................... ben blij dat m'n ouwe sok (bijna) leeg was, anders had ik 'm meteen laten inpakken!!
Gr.  Peter
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2011, 22:21:24 door PeterL »



JohnnieS

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #66 Gepost op: 23 maart 2011, 17:59:44 »

Hoe liggen de prijzen in Duitsland?

Ruurd
:D :D :D :D
In Duitse marken , of Euro's ? :rofl2: :rofl2:

asplx

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #65 Gepost op: 23 maart 2011, 15:07:37 »
Hoe liggen de prijzen in Duitsland?

Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2011, 16:03:14 »
In de maart-uitgave van het Duitse fotoblad Profifoto zit een special die volledig is gewijd aan de Pentax 645D (+ 1 pagina over de K5).
De special kan ook als PDF worden gedownload via de Pentax-site van onze oosterburen.

http://www.pentax.de/de/news/1419/foto_news.php
Dat is toch zeker een fatsoenlijk artikel. Overigens in de laatste Pf ook een artikel van 3 bladzijden over de 645D. Strak in de markt gezet in Duitsland lijkt me, maar ze hebben ook een flinke verkoop doelstelling denk ik.

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2011, 11:15:53 »
In de maart-uitgave van het Duitse fotoblad Profifoto zit een special die volledig is gewijd aan de Pentax 645D (+ 1 pagina over de K5).
De special kan ook als PDF worden gedownload via de Pentax-site van onze oosterburen.

http://www.pentax.de/de/news/1419/foto_news.php



asplx

  • Gast
Re:Reviews en tests Pentax 645D
« Reactie #62 Gepost op: 15 maart 2011, 01:01:58 »
Citaat
omdat de sensor niet iets kleiner is

Citaat
en ook dat de grootboek lenzen minder presteerde op digitaal

Reprografie voor boekhouders?

 ;D ;D ;D